اولین گام در شناخت و انتخاب یک نرم‌کننده‌ی خوب و مناسب برای لباس، اطلاع از انتظاراتی است که از این مایع شوینده داریم.

برای دانستن این انتظارات، بهتر است اول به این سوال پاسخ دهیم که اولین بار نرم‌کننده‌ها به چه منظوری تولید شدند؟

در قرن بیستم میلادی، زمانی که تولیدکنندگان پارچه و نخ، صنعت نساجی را با رنگرزی پنبه و پارچه  گسترش دادند، نیاز به استفاده از شوینده‌های حاوی نرم‌‌کننده و مایعات نرم‌کننده حوله و لباس، بیشتر شد.

 در آن زمان فرآیند تولید پنبه رنگرزی شده، باعث ایجاد زبرى و خشکی روی الیاف نخ پنبه‌ای شد. اولین نرم‌کننده‌ها با ترکیبی شامل آب، صابون و روغن‌هایی مانند زیتون و ذرت تولید شدند. با پیشرفت علم شیمی و تکنولوژی‌های ساخت شوینده، فرمولاسیون‌های پیشرفته‌تری طراحی شد که تاثیر و مزایای بیشتری بر نرم‌کنندگی الیاف پارچه داشت.

شست‌وشوی مکرر لباس و پارچه باعث از دست رفتن لطافت الیاف آن و زبری لباس می‌شود. این موضوع در حوله و لباس‌های خانگی آزاردهنده است و به مرور زمان ممکن است باعث ایجاد قرمزی و حساسیت روی پوست شود. علاوه‌بر تاثیر پارچه‌ی زبر روی پوست بدن، عدم استفاده از نرم‎کننده مشکلات دیگری نیز به‌همراه دارد. در ادامه‌ی این مطلب وظایف اصلی و ویژگی‌های مایع نرم‌کننده خوب و مناسب را بررسی می‌کنیم.

خداحافظی با الکتریسیته ساکن!

برای دانستن اینکه چرا اکثر لباس‌های تازه شسته شده ما به تن میچسبند، نیاز به مرور کوتاه یکی از دروس فیزیک داریم. شاید با پدیده تخلیه الکتریسیته ساکن، آشنا باشید. الکتریسیته ساکن در اجسام، بر اثر به هم خوردن توازن میان بارهای الکتریکی مثبت و منفی به‌وجود می‌آید و به این صورت اجسام دارای بارالکتریکی می‌شوند. زمانی که شما آن جسم را لمس می‌کنید، تخلیه بار الکتریکی صورت می‌گیرد.

در اجسامی با جنس‌های پشمی، ابریشمی و ساتن در برخی از فصل‌ها، مثل روزهای سرد و خشک زمستانی تخلیه الکتریسیته ساکن، بیشتر رخ می دهد. احتمالا شما هم شاهد این قضیه بوده‌اید که بعد از درآوردن کلاه پشمی یا بافتنی، موهای شما به هوا رفته است یا لباس ساتن‌تان به بدن‌ می‌چسبد. خبر بد اینکه، از بین نرفتن این الکتریسیته، حتی ممکن است به مرور زمان روی موهای شما تاثیر بدی بگذارد و باعث ایجاد موخوره شود.

الیاف پارچه معمولا پس از شست و شو دچار زبری می شوند، همین موضوع باعث به وجود آمدن الکتریسیته ساکن می شود. راه‌حل این مساله استفاده از مایع نرم‌کننده‌ی مناسب، پس از شستن لباس است.

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید