چگونه هنگام شست‌وشو محیط‌زیست را از یاد نبریم؟

استفاده روزمره و مداوم ما از مواد شوینده برای پاکیزگی خود و محیط اطرافمان است ولی بد نیست بدانید که استفاده از بسیاری از این محصولات برای محیط اصلی زندگی ما یعنی محیط ‌زیست بسیار خطرناک و مضر است. خوشبختانه مراقبت از محیط ‌زیست و همزیستی با میکروب‌ها و جرم‌ها و کثیفی‌ها؛ تنها انتخاب پیش روی شما نیست. شما به‌سادگی با رعایت کردن یک سری نکات و همچنین استفاده از یک سری مواد شوینده مانند برخی از محصولات تاپ به‌خوبی خواهید توانست تا شهروند نمونه کره زمین باشید.

مواد شوینده چه خطراتی برای محیط‌ زیست دارند؟

قبل از آنکه به سراغ شمردن راه‌هایی که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها بیشتر از محیط ‌زیست مراقبت کنید، بهتر است به آسیب‌هایی که مواد شوینده مانند: شیشه‌شوی، جرم‌گیر، پودر کف شوی، پودر دستی، پودر ماشینی، مایع دستشویی و… برای محیط‌ زیست خواهند داشت بپردازیم.

همه ما هرروزه از تمامی این مواد شوینده استفاده می‌کنیم. اگر هفته‌ای یک‌بار از جرم‌گیر برای کف دستشویی و آشپزخانه و پودر دستی و ماشینی برای لباس شستن و چند ماهی یک‌بار از شیشه‌شوی برای شیشه‌ها استفاده کنیم، حداقل هرروز چندین بار در حال شستن دست‌هایمان هستیم. حتی محاسبه و ریاضی لازم نیست. اگر شوینده‌ها برای محیط ‌زیست ضرر داشته باشند هرروزه چقدر از این مواد شوینده به طبیعت آسیب خواهند رساند؟ پاسخ ساده است. خیلی بیشتر از آنکه در ذهن بگنجد.

مواد شوینده از دو طریق به محیط ‌زیست آسیب می‌رسانند.

روش نخست که اغلب به‌سرعت به ذهن می‌رسد، ترکیبات خاص و مضری است که در بسیاری از این مواد شوینده مانند سفیدکننده و یا جرم‌گیر و پودر کف‌شوی وجود دارد. این مواد پس از شست‌وشو وارد سیستم فاضلاب خانگی شده و به‌طور مستقیم به منابع محدود آب زیرزمینی وارد می‌شوند. ترکیبات عمده این مواد اغلب کربن، گوگرد، هالوژن و نیتروژن است و زیاده‌روی در تمامی این‌ها در محیط زیست ایجاد مشکل خواهد کرد.

روش دومی که مواد شوینده از آن طریق به کره زمین آسیب می‌رسانند اتمام منابع آب زمین است. اغلب مواقع کار شست‌وشوی ما زمانی تمام می‌شود که مواد شوینده دیگر به‌کلی پاک شوند. برخی مواقع هم یک ماده شوینده از جنس جرم‌گیر و یا پودر دستی به این سادگی‌ها تمیز نمی‌شوند و همچنان خاصیت خودشان رادارند. مصرف آب ناشی از شست‌وشو بسیار بیشتر از آن است که خیال می‌کنید. به همین جهت بهترین کار این است که مراقب مصرف آب در حین شست‌وشو باشید.

برای مراقبت از محیط‌ زیست چه کنیم؟

قدم اول: قدم اول و مهم‌ترین قدمی که هیچ ارتباطی با مواد شوینده ندارد و مستقیماً به شما مربوط می‌شود، مطلبی است که بارها و بارها شنیده‌اید. آب را زمانی که لازم ندارید ببندید. وقتی در حال چنگ زدن یک لباس هستید و یا در یک سمت دیگر در حال شستن یک بشقاب با اسکاچ اید لزومی ندارد که آب مداوم باز باشد. بسته بودن آب شاید برای شما حتی چیزی نزدیک چند ثانیه طول بکشد و به نظرتان به‌صرفه نباشد. ولی خیالتان راحت. همین چند ثانیه در یک‌بار ظرف شستن مطمئناً به دقیقه خواهد رسید و به دقیقه‌های بی‌شماری که همه آدم‌های کره زمین با صرفاً نبستن آب حین انجام کار تلف خواهند کرد فکر کنید.

قدم دوم: در قدم دوم باید به خرید محصولات و شوینده‌های روزانه خود بیشتر دقت کنید. بد نیست بدانید که برای مراقبت از محیط زیست انواع برندها محصولاتی را تولید کرده‌اند که آسیب‌های وارده به محیط زیست را به حداقل رسانده‌اند.

شوینده‌های دوست دار محیط زیست شامل ویژگی‌های زیر هستند:

در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند: البته که هیچ شوینده‌ای شیر آب باز را برای شما نمی‌بندد ولی خیلی از آن‌ها شست‌وشو را برای شما بهینه‌تر خواهند کرد. شوینده‌های دوست‌دار محیط زیست مانند پودر دستی تاپ و مایع ظرف‌شویی تاپ با اثربخشی و پاک‌کنندگی سریع‌تر تولیدشده‌اند و با این ‌وجود کف‌کنندگی مناسبی دارند و آب کمتری برای آبکشی طلب خواهند کرد. به‌این‌ترتیب شما به‌سادگی آب کمتری مصرف خواهید کرد و در زمان هم صرفه‌جویی می‌کنید.

در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند: بد نیست بدانید که مصرف بالای آب در منازل آن‌قدرها هم تقصیر شما نیست. 80 درصد انرژی مصرفی در شست‌وشو به خاطر انتظار برای گرم شدن آب صرف می‌شود. یک شوینده مناسب و دوست دار محیط ‌زیست قادر است تا در دمای پایین آب نیز اثربخشی خود را حفظ کند. استفاده از آنزیم که در ادامه اشاره خواهیم کرد، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ قدرت شست‌و‌شو در دمای پایین است.

استفاده از آنزیم‌ها: آنزیم‌ها در مواد شوینده مانند یک معجزه‌گر عمل می‌کنند. آن‌ها قدرت پاک‌کنندگی شوینده‌ها را تا حد ممکنه پایین آورده و مصرف آب را کاهش می‌دهند. مایع شوینده لباس تاپ، دارای آنزیم، دما و مصرف آب را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

زئولیت به‌جای فسفات: فسفات به شکلی عجیب در اغلب مواد شوینده به کار می‌رود و فسفات درست شبیه به یک تغذیه مناسب برای جلبک‌ها و باکتری‌ها و گیاهان دریایی است. با رشد و گسترش این جانوران و گیاهان اکسیژن آب کمتر شده و جانوران بیشتری می‌میرند. در شوینده‌های دوست دار محیط زیست زئولیت جایگزین فسفات شده است. شوینده‌های تاپ دارای این ویژگی نیز هستند.

دی اکسان کمتر: دی اکسان در اغلب شوینده‌ها کاربرد دارد و پس از تماس باپوست به‌سادگی و به‌سرعت جذب می‌شود و شانس ابتلا به سرطان کبد، سینه و پروستات را تا حد بالایی افزایش می‌دهد. این ماده در انواع پاک‌کننده‌ها به‌وفور پیدا می‌شود.

در پایان

اگر بخواهیم رمز نگهداری از محیط زیست و پاکیزگی هم‌زمان را خلاصه کنیم، مصرف بهینه آب، استفاده از شوینده‌های مناسب و وسواس به خرج ندادن را حتماً باید در لیست بگنجانیم. سعی کنید تا مصرف شوینده‌ها را به حداقل برسانید. حتماً لازم نیست تا همه سرامیک‌ها را مداوم با جرم‌گیر و کف شوی برق بیندازید. این کار هم برای سلامتی خودتان هم محیطی که زندگی می‌کنید ضرر دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید