اگر می‌خواهید هر لکه‌ای به سادگی از روی لباس یا پارچه پاک شود، باید سریع برای پاک کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است لکه ماندگار و ثابت شود و دیگر پاک نشود. با این حال اگر دیر متوجه یک لکه شویم، آیا دیگر قابل شست و شو و لکه بری نخواهد بود؟

لکه‌های قدیمی نیز ممکن است پاک شوند، اما پاک کردن آن‌ها نیاز به زمان، تجربه و تلاش بیشتری دارد.

در این میان یکی از لکه‌هایی که ممکن است شما را بیشتر نگران کند، لکه چربی است. معمولا لکه چربی دیرتر از لکه‌های دیگر پاک می‌شود و بسیاری بر این باورند که برای تمیز کردن لکه چربی باید اقدامات لازم را به سرعت انجام دهید تا لکه خشک نشود.

همانطور که می‌دانید، لکه چربی باید به سرعت از روی پارچه پاک شود و هر چه زمان بیشتری از ایجاد لکه بگذرد و نسبت به پاک کردن آن اقدامی انجام ندهید، کار شما سخت‌تر خواهد شد. بنابراین به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از ایجاد لکه و پیش از گذشتن زمان طلایی برای تمیز کردن لکه چربی از روی پارچه، باید آن را با روشی صحیح تمیز نمایید.

مراحل زیر را برای از بین بردن لکه روغن دنبال کنید.

1- به هیچ عنوان پیش از پاک کردن لکه، لباس را با آب نشویید. خیس شدن لباس باعث مخلوط شدن آب و روغن با یکدیگر شده و کار شما را سخت‌تر می‌کند. در واقع با این کار تمام سطح اطراف لکه با آب پوشیده می‌شود و کار شما را بیشتر و دشوارتر می‌نماید.

2- قرار دادن یک تکه مقوای بدون رنگ یا یک پارچه سفید نخی بین لایه‌های لباس به شما کمک می‌کند تا از انتقال روغن به قسمت‌های دیگر پارچه جلوگیری نمایید. پارچه نخی سفید برای این کار مناسب‌تر است.

3- یک دستمال حوله‌ای و یا پارچه تمیز دیگر را برداشته و به آرامی روی قسمت لکه‌شده بکشید. سعی کنید تا جای که ممکن است، روغن اضافی را با این کار بردارید. در حین انجام کار توجه داشته باشید که روغن به بخش‌های تمیز پارچه منتقل نشود.

4- مهم‌ترین ویژگی یک مایع ظرفشویی خوب، از بین بردن چربی‌ها است. می‌توانید از این ویژگی مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه چربی استفاده نمایید. چند قطره مایع ظرفشویی تاپ را روی لکه ریخته و صبر کنید تا کمی خیس بخورد. سپس با انگشتان دست، مسواک یا یک برس نرم روی آن بکشید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا مایع ظرفشویی لکه چربی را کامل از بین ببرد.

5- همچنین می‌توانید از جوش شیرین برای از بین بردن لکه روغن استفاده کنید. بعد از گرفتن روغن اضافی مقداری جوش شیرین روی محل لکه بریزید. زمانی که رنگ جوش شیرین تغییر کرد، جوش شیرین را از روی لکه پاک کنید و مقداری جوش شیرین تازه اضافه کنید و دوباره چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را با مسواک پاک کنید.

6- سپس قسمت لکه شده لباس یا پارچه را با آب گرم بشویید و در آخر با روش شست و شوی همیشگی لباس‌تان، آن را با مایع لباسشویی مناسب شست و شو دهید. اگر لباس شما رنگی است می‌توانید از مایع لباسشویی رنگین شو تاپ یا تاپ کالر استفاده کنید. برای شستن لباس‌های رنگ روشن از سفیدشوی تاپ یا تاپ وایت استفاده کنید. لباس‌های تیره را می‌توانید با تیره‌شوی تاپ شست و شو دهید. اگر لباس شما شرایط شست وشو با پودر را دارد، پودر ماشین لباسشویی تاپ یا پودر دستی تاپ می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشند.

7- لکه‌ها روی پارچه خیس سخت‌تر دیده می‌شوند. بعد از شستن لباس یا پارچه آن را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند. پس از خشک شدن می‌توانید تشخیص دهید که آیا لکه چربی از روی لباس به طور کامل تمیز شده و یا همچنان کمی از آن باقی مانده است. در صورتی که لکه کامل از بین نرفته بود، مراحل لکه‌بری را مجدد تکرار کنید.

8- نکته مهم این است که به هیچ عنوان برای خشک کردن پارچه‌ای که لکه روغن روی آن بوده، نباید از دستگاه خشک کن استفاده نمایید؛ چرا که در این صورت لکه در معرض گرمای شدیدی قرار می‌گیرد و باعث تثبیت لکه می‌شود. و در صورتی که بعد از شستن و خشک کردن لباس با خشک‌کن همچنان متوجه وجود لکه روی آن شوید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد.

از بین بردن لکه  قدیمی روغن

اگر می‌خواهید در خانه لکه‌بری لکه قدیمی روغن از روی لباس‌تان را انجام دهید باید زمان و صبر بیشتری داشته باشید. همچنین نیاز به آماده کردن وسایل ساده‌ای دارید که در هر خانه‌ای به راحتی پیدا می‌شود. در ابتدا به یک حوله تمیز احتیاج دارید که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید.

یک مسواک قدیمی و تمیز آماده کنید، مسواک قدیمی به دلیل نرم شدن برس آن به لباس شما آسیبی وارد نمی‌کند.

همچنین به مقداری پودر ماشین لباسشویی تاپ، مایع ظرفشویی تاپ و جوش شیرین نیاز دارید تا لکه روغن را به سادگی از روی لباس‌تان پاک کنید.

ابتدا حوله تمیز را روی یک سطح صاف پهن کنید و قسمت لکه شده لباس را روی حوله قرار دهید.

در این مرحله مقداری مایع ظرفشویی را با پودر لباسشویی مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی آن بریزید و اجازه دهید تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی لکه بماند.

سپس با کمک مسواک روی لکه را به آرامی بکشید و دقت کنید که مسواک به لباس شما صدمه نمی‌زند در صورتی که مسواک در دسترس نداشتید با انگشت این کار را انجام دهید. دقت کنید که این کار را با دستکش انجام دهید تا پوست دست‌تان آسیب نبیند.

پاک کردن لکه با این روش را چندین بار ادامه دهید تا میزان لکه چربی روی لباس کم رنگ‌ و در نهایت به کلی پاک شود.

بعد از پاک شدن کامل لکه چربی و روغن از لباس، آن را با دمایی که لباس شما مجاز به شست وشو است و یک شوینده مناسب بشویید. توصیه می‌شود از آب سرد برای شستن لباس لکه‌دار استفاده نکنید، آب سرد می‌تواند باعث تثبیت لکه شود. پیش از آنکه لباس را خشک کنید، آن را روبه‌روی نور قرار دهید تا از پاک شدن کامل لکه چربی مطمئن شوید یا پس از خشک شدن آن مجدد لباس را بررسی کنید.

پاک کردن هر گونه لکه‌ای از روی لباس، نیاز به دقت، زمان کافی و صبر دارد. چرا که ممکن است هر گونه اشتباه باعث ماندگاری لکه روی لباس و از دادن آن لباس شود. در صورتی که لکه روی لباس را نمی‌شناسید یا در پاک کردن آن تردید دارید یا روش پاک کردن صحیح لکه لباس را نمی‌دانید، هرگز برای پاک کردن آن در خانه اقدام نکنید.

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید