چرا لباس های سفید زرد یا چرک مرده می شوند؟

لباس­های سفید جزو آن دسته از لباس‌هایی هستند که بیشتر افراد می­پسندند. این لباس­ها با رنگ خاصی که دارند حس خوبی منتقل کرده و یادآور آرامش هستند. رنگ سفید نه فقط در لباس، بلکه در بسیاری از وسایل  پارچه­ای دیگر هم کاربرد دارد. بیشتر پرده­ها و ملحفه­ها سفید بوده و در کل، این رنگ در اطراف ما بسیار دیده می­شود. بنابراین به نظر می­رسد شست‌وشوی صحیح لباس­های سفید، پرده و ملحفه­ی سفید امری مهم است. زیرا این رنگ به شدت در معرض چرک مردگی و زرد شدن قرار دارد.

 

یکی از عواملی که می­تواند لباس، پرده یا ملحفه سفید شما را زرد کند، استفاده از شوینده­های نامناسب است. برخی از افراد برای شست‌و‌شوی لباس­های سفید از شوینده‌های با ترکیب صابونی و پودرهای نامناسب استفاده می­کنند. این خود، عاملی است برای زرد شدن لباس‌ها­ یا به طور کلی، پارچه­های سفید شما. توصیه می­شود مواد شوینده­ای را به کار ببرید که ویژه لباس سفید طراحی شده و می­توانند به خوبی درخشندگی و سفیدی آن‌ها را حفظ کنند.

از جمله این شوینده‌ها می­توان به سفیدشوی تاپ اشاره نمود. این مایع لباس با فرمولاسیون ویژه­ای که دارد، ضمن حفظ لطافت و بافت پارچه­های سفید، آن‌ها را تمیز و درخشان نگاه می‌دارد. با سفیدشوی تاپ دیگر اثری از زردی در پارچه­های سفید نخواهید دید.

یکی از دلایل زرد شدن لباس­های سفید شستن آنها با لباس­های رنگی است. لباس سفید را بهتر است با لباس­های رنگی در ماشین لباسشویی نشویید. زیرا رنگ سفید، چرک و رنگ دیگر لباس­ها رابه خود گرفته و به همین جهت زرد و کدر خواهد شد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث زرد شدن لباس­های سفید می­شود، استفاده از مام و اسپری زیر بغل است. این محصولات در روزهای گرم سال جزو جدا نشدنی از زندگی ما هستند و نمی­توان آن‌ها را کنار گذاشت. از طرفی در فصل تابستان، لباس سفید طرفدار بیشتری دارد. زیرا نور خشک را کمتر جذب کرده و در نتیحه خنک­تر است. اما متاسفانه لباس­های سفید در مقابل مواد ضد عرق آسیب پذیر هستند.

هنگامی که از اسپری زیر بغل و مام استفاده می­کنید، از آنجایی که این مواد با عرق بدن ترکیب می‌گردند، به تدریج بر روی لباس­های روشن و به ویژه سفید اثر گذاشته و باعث زرد شدن ناحیه زیر بغل آن‌ها می‌شوند.

 

علت چرک مرده شدن لباس­های سفید

همانطور که گفته شد، شستن لباس و پارچه­های سفید در لباسشویی آن هم در کنار دیگر لباس­ها یکی از عوامل چرک مردگی است. بهتر است لباس­های سفید را با دست بشویید. اگر نمی­توانید، آن‌ها را جدا کرده و با لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی نشویید.

شستن لباس­های سفید با آب سرد نیز می­تواند باعث چرک‌مردگی آن‌ها شود. بنابراین توصیه می­شود پارچه­های سفید را با آب گرم بشویید. اما این را درنظر داشته باشید که دمای بالا لزوما برای شست‌وشوی همه الیاف و پارچه‌های سفید و روشن مناسب نمی باشد و‌حتی ممکن است منجر به آسیب شود، دمای بالا تنها برای الیاف مقاوم در مقابل گرما مثل کتان قابل استفاده است و الیاف مصرفی در پرده را آسیب می زند، اما درعوض، باعث پاک شدن بهتر لباس می­شود. برای حل این مشکل می‌توانید از مایع لباس‌های مخصوص البسه و پارچه‌های سفید مانند سفیدشوی تاپ استفاده کنید که قابلیت انحلال در آب سرد را هم دارند.

 

رفع چرک مردگی و زرد شدن پارچه­های سفید

بهتر است پیشگیری را پیش از درمان شروع کنید. به عنوان مثال، هنگام پوشیدن لباس­های سفید از پد­های روزانه مخصوص زیر بغل استفاده کنید تا کمترین تماس را با مام یا اسپری داشته باشند. اجازه ندهید عمر لکه­ها بر روی لباس طولانی شود. چنان­چه لباس یا ملحفه سفید شما به هر دلیلی لک شد، به سرعت آن را بشویید. همانطور که گفته شد، بهتر است این کار را با دست انجام دهید.

همچنین برخی راه حل­های خانگی نیز برای از بین بردن چرک مردگی و لکه­های زرد لباس­های سفید وجود دارد. از جمله می­توانید لباس­ها را در آب غرق کرده و حدود نصف فنجان جوش شیرین بر روی آن‌ها بریزید. اگر در کنار جوش شیرین از ترکیبات اسیدی مانند آبلیمو یا سرکه نیز استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. همچنین گفته می­شود که اتیل الکل نیز می­تواند لکه را در پارچه­های سفید از بین ببرد. البته بهتر است قبل از استفاده از اتیل الکل برای کل لباس، در تکیه از پارچه لباس استفاده شود تا اگر باعث آسیب به پارچه ‌می‌شود، مشخص گردد.

روش­های ذکر شده می­توانند تا حد زیادی موثر باشند، اما هیچ کدام صد در صد جواب نمی­دهند. بهترین راه آن است که لباس­های سفید را جداگانه و با استفاده از مایع­های مخصوص آن‌ها (مانند سفیدشوی تاپ) بشویید. قطعا چرک مردگی یا لکه­های زرد در آن‌ها تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

 

لباس­های سفید خیلی بیشتر از دیگر لباس­ها در معرض چرک‌مردگی و لکه شدن قرار دارند. از این روی، شست‌و‌شوی اصولی این لباس­ها از اهمیت ویژه­ای برخورداراست. بهتراست پارچه­های سفید جداگانه و با آبی با دمای مناسب شسته شوند. همچنین، بهترین شوینده برای این لباس­ها پودر یا مایع مخصوص پارچه­های سفید است. از برخی مواد طبیعی نیز می­توان برای شستن لباس سفید استفاده نمود، اما قطعا اثر سفیدشوی را نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید