شستن لباس‌های تیره، مخصوصا البسه‌ی مشکی را می‌توان یکی از چالش‌های فرآیند شست‌وشو دانست. دلیل این موضوع، حساسیت این طیف رنگ لباس‌ها نسبت به شست‌وشو است. رنگ‌پریدگی و بورشدگی لباس‌های تیره، رنگ پس‌دادن به سایر البسه، به وجود آمدن لکه‌های سفید پس از شست‌وشو و … از مشکلاتی است که در شستن لباس‌های تیره با آن مواجه هستیم.

با توجه به تنوعی که در محصولات شوینده وجود دارد، دانستن موارد کاربرد هر کدام از این محصولات به انتخاب درست شوینده برای لباس‌ها و پارچه‌های تیره و مشکی کمک خواهد کرد. قبل از بررسی تفاوت‌ شوینده‌های مختلف، نکات شست‌وشوی البسه تیره را به اختصار  بررسی می‌کنیم.

نکات شست‌وشوی لباس‌های تیره و مشکی

  • لباس‌های تیره‌ی خود را در صورت نیاز بشویید. شست‌وشوی زیاد البسه‌ی تیره مخصوصا لباس‌های مشکی، طول عمر آن‌ها را کوتاه می‌نماید. در صورتی که لباس تیره شما نیاز چندانی به شست‌وشو ندارد، از این تصمیم صرف نظر کنید
  • البسه تیره‌تان را بر اساس جنس تفکیک کنید. در حین شست‌وشو غیر از همرنگ بودن لباس‌ها باید به جنس لباس‌ها هم دقت کنید. شستن لباس‎های ضخیمی مانند شلوارهای جین و کتان همراه با لباس‌های ظریف مثل حریر، ممکن است به لباس‌های نازک و ظریف‌تان آسیب برساند.
  • اگر یکی از لباس‌های تیره‌ی شما، نو و تازه است و قبلا شسته نشده، بهتر است جدا از سایر البسه شسته شود. چرا که احتمال رنگ دادن لباس نو بیشتر است و ممکن است باعث ایجاد لکه روی لباس‌های دیگر شما شود.
  • آب سرد بهترین دما برای شستن لباس‌های تیره است. شست‌وشوی البسه‌ی تیره با آب گرم احتمال رنگ‌پریدگی را بیشتر می‌کند. این در حالی است که آب سرد باعث تثبیت رنگ روی لباس‎ها می‌شود.
  • در انتخاب شوینده‌ی مناسب دقت کنید. هرکدام از شوینده‌ها مزیت و کاربرد خاصی دارند و باید در موقعیت مناسبی استفاده شوند.

شستن لباس‌های تیره با پودر لباسشویی یا پودر دستی

برای شستن لباس‌های تیره با پودر شوینده بهتر است از شوینده‌های فاقد مواد افزودنی مانند سفیدکننده (بلیچ) استفاده شود. بنابراین، به دنبال شوینده‌ای باشید که در ترکیبات آن موادی مانند بلیچ نداشته باشد. همین نکته‌ی کوچک باعث افزایش طول عمر البسه‌ی تیره‌ی شما خواهد شد.

اکثر پودرها به‌دلیل قدرت پاک‌کنندگی بالا و داشتن بلیچ، پس از استفاده‌ی مکرر باعث رنگ‌پریدگی، کاهش دوام، تداخل رنگ البسه‌ی تیره، تغییر شکل و حالت البسه ظریف و کشباف خواهند شد، بنابراین شستن لباس‌های مشکی و تیره با پودر توصیه نمی‌شود.

از مشکلات دیگر استفاده از پودر برای شست‌وشوی لباس تیره، انحلال کمتر آن در آب است. با توجه به پودری بودن این نوع شوینده، نیاز به زمان و زحمت بیشتری برای حل شدن دارد، به همین دلیل است که گاهی پس از شستن لباس‌ها و پارچه‌های تیره، شاهد لکه‌های سفید روی آن‌ها هستیم. حتا گاهی گلوله‌های حل‌نشده پودر را روی لباس‌ها می‌بینیم. البته فراموش نکنیم که تمامی مدل‌های شوینده اگر به میزان بیشتر از مقدار تعیین شده روی دستورعمل‌شان استفاده شوند، می‌توانند باعث ایجاد لکه روی لباس شوند.

دقت کنید که گاهی لباس‌های تیره‌ی شما نیاز به شست‌وشوی عمیق‌تری دارند (به عنوان مثال لباس‌هایی که میزان کثیفی و چرک‌مردگی بالایی دارند) در این صورت، استفاده از شوینده‌ی قوی‌تر اجتناب‌ناپذیر است. در صورتی که نیاز به شست‌وشوی عمیق لباس تیره‌تان دارید، حتما به میزان مصرف درج‌شده روی بسته‌بندی آن دقت کنید. بهتر است از پودرهایی مانند پودر ماشین‌لباسشویی تاپ که حاوی آنزیم هستند استفاده کنید. آنزیم‌ها باعث بالا رفتن قدرت انحلال پودر در آب سرد و کاهش زمان شست‌وشو می‌شوند، این موضوع باعث حفاظت از بافت و رنگ لباس‌ها می‌گردد.

استفاده از مایع لباسشویی مناسب

اگر لباس‌های تیره و مشکی شما زیاد کثیف نیستند یا خیلی بو نگرفته‌اند، از مایع لباسشویی برای شست‌وشو استفاده کنید به این دلیل که مایعات لباسشویی، شوینده‌های ملایم‌تری هستند. با توجه به تنوع مایعات لباسشویی و کاربردهای متفاوتی که این شوینده‌ها دارند، نکته‌ی مهمی که وجود دارد انتخاب مایع لباسشویی مناسب برای لباس‌های تیره و مشکی است.

همانطور که از نام محصولاتی مانند رنگین‌شو و سفیدشو مشخص است، موارد مصرف آن‌ها برای البسه و پارچه‎های رنگی و روشن است. لباس‌های تیره هم مایع لباسشویی مخصوص به خود را دارند. مایع تیره‌شوی تاپ یکی از شوینده‌های مناسب برای شستن دستی و ماشینی البسه‌ی تیره است. سوال مهم این است که این مایع لباسشویی چگونه باعث حفظ سلامت لباس‎های تیره شما می‌شود؟

اولین انتظاری که از یک مایع لباسشویی تیره‌شوی مناسب می‌رود، کمک به حفظ رنگ لباس و جلوگیری از رنگ‎پریدگی و بورشدگی لباس‎ها است که این انتظار بجایی است. مایع لباسشویی تیره‌شوی تاپ ضمن جلوگیری از رنگ پریدگی و بورشدگی باعث تثبیت رنگ الیاف لباس می‌شود.

به طور کلی چون مایع‌های لباسشویی ملایم‌تر هستند، به حفظ سلامت الیاف و بافت لباس کمک می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود لباس شما کمتر دچار آسیب و ایجاد لکه‌های رنگ پریده شود و فرآیند شست‌وشو را امن‌تر می‌کنند.

موضوع مهم دیگری که در مورد مایع لباسشویی تیره‌شو مطرح است قدرت انحلال آن است. در زمان استفاده از مایع لباسشویی تیره‌شو، مشکل انحلال شوینده در هنگام شست‌وشو را ندارید. البته دقت کنید باید از میزان استاندارد درج شده روی محصول استفاده کنید و محصول مورد نظر با کیفیت باشد تا در زمان انحلال به صورت تکه‌تکه شده در نیاید. مایعات تیره‌شوی باکیفیتی مانند تیره‌شوی تاپ دارای غلظت مناسب و بافت یک‌دستی هستند تا به راحتی در آب حل شوند. همچنین در مقایسه با پودرها چون مایعات دارای آب هستند، انحلال آسان‌تری دارند.

به صورت کلی مایع تیره‌شوی مناسب باید این صفات را داشته باشد:

  • پس از استفاده، لباس شما را دچار رنگ‌پریدگی و بور شدگی نکند.
  • از ایجاد رد یا سفیدی روی پارچه جلوگیری کند.
  • لباس‌تان را پس از شست‌وشو نرم و لطیف کند.
  • در شست‌وشوی مکرر به بافت لباس شما آسیب نزده و سلامت آن را حفظ کند.

مایع لباسشویی تیره‌شوی تاپ علاوه‌بر داشتن صفات بالا، مناسب شست‌وشوی دستی و ماشینی است و رایحه‌ی دلنشین و ملایمی را پس از شست‌وشو بر لباس شما بر جای می‌گذارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید