آشپزخانه، پرکاربردترین محیط خانه است که گاهی ممکن است بیشتر طول روز را در آن سپری کنیم. تمیز نگه داشتن سطوح آشپزخانه نه تنها عملی بهداشتی است بلکه از لحاظ روانی احساس مثبتی را به ما منتقل می‌کند.

با توجه به جنس متفاوت سطوح در آشپزخانه، نیاز است با آن‌ها آشنا بشویم تا بتوانیم بهترین راه حل برای تمیز کردن‌شان را به کار بگیریم.

در این مطلب، مصالح متداول در سطوح آشپزخانه و راهکارهای تمیزکردن آن‌ها را به اتفاق مرور می‌کنیم.

سطوح سنگ مرمر:

این سنگ بسیار زیبا و پرطرفدار، یکی از بادوام‌ترین انواع سنگ است که آن را برای سطوح کانترهای آشپزی شیرینی‌پزی، کنار سینک و بار اوپن مناسب کرده است.

سنگ مرمر حساسیت بالایی نسبت به خط و خش و ایجاد حفره دارد که باعث می‌شود با مراقبت نادرست، جلا و شکوه خود را از دست بدهد.

برای تمیز کردن سنگ مرمر از یک پارچه نمناک استفاده کنید. برای از بین بردن کثیفی‌های بیشتر و لکه‌ها، از محلول پودر لباسشویی تاپ و آب گرم استفاده کنید سپس آن را با یک پارچه تمیز و خشک کنید.

سطوح سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت بسیار سخت و در برابر گرما مقاوم است. این موضوع این جنس را مناسب استفاده در اطراف گاز و آون‌ها کرده است. پس حواس‌تان را به لکه روغن‌های آشپزی جمع کنید. برای از بین بردن این نوع لکه‌ها، ترکیبی از مایع ظرفشویی تاپ و جوش شیرین بسازید و لکه‌ها را آغشته کنید و اجازه دهید برای مدتی روی لکه باقی بماند. برای نتیجه بهتر، یک روکش پلاستیکی روی این ترکیب  بکشید و بعد از گذشت یک الی دو ساعت آن قسمت را با آب بشویید.

سطوح سنگ لوح:

این سنگ بی‌نظیر و زیبا با رگه‌هایی از رنگ خاکستری، به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد اغلب در پوشش کف آشپزخانه و به ندرت در سطوح دیگر آن به کار می‌رود و آن را جایگزین مناسبی برای سنگ‌های گرانیتی می‌کند.

با وجود اینکه سنگ لوح بسیار مقاوم است اما نگهداری از آن بسیار سخت است دلیل این موضوع حساسیت این سنگ نسیت به لکه‌های روغن و شوینده‌های خورنده است. بهترین روش تمیزکردن این جنس سنگ، پاک کردن روزانه آن با یک دستمال نمناک است. همچنین می‌توان دستمال خیس را روی لکه‌ها برای مدتی قرار داد تا چربی را به خود جذب کند. فراموش نکنید پس از هر بار تمیزکاری، حتما سطح سنگ را خشک کنید.

سطوح لمینت:

این جنس ارزان قیمت و متداول، از لایه‌های کاغذ و پلاستیک تشکیل شده‌ است به همین دلیل درزهای زیادی دارد که آن را به یک جنس آسیب پذیر تبدیل کرده است. بهتر است لمینت‌ها کمترین تماس را با آب داشته باشند تا آب به درزها نفوذ نکند و باعث آسیب به آن نشود.

برای تمیز کردن این جنس، روزانه محل را با یک دستمال و  محلول آب و مایع ظرفشویی تاپ تمیز کنید و سریعا با یک دستمال دیگر خشک کنید.

سطوح استیل و فولاد ضدزنگ:

استیل‌ها با ظاهری مدرن، آسیب پذیر اما راحت در نظافت هستند. با توجه به یک تکه بودن این سطوح و عدم وجود درز در این جنس، امکان نفوذ چربی و کثیفی در آن‌‌ها وجود ندارد و لکه‌ها به راحتی با آب و دستمال پاک می‌شوند. برای درخشان شدن بیشتر این سطوح از مقداری مایع ظرفشویی تاپ گلد استفاده کنید.

نکات مهم تمیز کردن سطوح:

  • از دستمال‌های نخ-پنبه‌ای استفاده کنید.
  • بعد از نظافت و شست‌وشو از یک حوله برای جمع‌آوری آب استفاده کنید.
  • به جای تمامی روش‌های بالا، از اسپری‌های پاک‌کننده مناسب برای هر سطح و هر لکه‌ای استفاده کنید. برای بیشتر سطوح می‌توانید از اسپری پاک کننده چندمنظوره استفاده نمایید.

به جز سطوح کانتر، بار و فضای دور سینک و کف آشپزخانه، کابینت‌ها هم در معرض کثیفی و لکه‌ها قرار دارند. همینطور کابینت‌ها بیشترین فضا را در آشپزخانه دارند و در کنار کاربردی که دارند، زیبایی خاصی به محیط می‌دهند.

برای تمیز کردن انواع کابینت نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کابینت چوبی:

این کابینت‌ها به راحتی با یک دستمال نمناک تمیز می‌شوند اما در بعضی موارد نیاز است لکه‌های به وجود آمده از بین بروند. برای این کار می‌توانید موادی مثل لیمو، جوش شیرین یا سرکه به آب اضافه کنید. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان از اسکاچ و سیم ظرفشویی استفاده نکنید تا به بافت چوب آسیب نزنید. همچنین حتما بعد از تمیزکاری، محل را با یک حوله تمیز، خشک کنید.

کابینت MDF :

این جنس در صنعت کابینت‌سازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. MDF که از تخته‌های فیبری با چگالی متوسط ساخته شده است به راحتی لکه چربی یا انگشت روی آن باقی می‌ماند. با این حال به دلیل وجود روکش وینیل که رویش قرار دارد، راحت‌تر از کابینت چوبی تمیز می‌شود. این روکش باعث شده است تا این نوع کابینت‌ها با برخورد با آب متورم نشوند و به بافت چوبی آن آسیبی وارد نشود.

با اضافه کردن سرکه به آب، کابینت‌های MDF را از شر لکه‌ها رها کنید.

کابینت HIGH GLASS :

این جنس، ظاهر براق و درخشانی دارد و در دکوراسیون‌های مدرن جایگاه محبوبی دارد. یکی از معایب این جنس، لک و خش پذیری بالای آن است.

برای تمیز کردن کابینت‌های HIGH GLASS از یک حوله بدون پرز و نمناک استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید. اما برای از بین بردن لکه‌های چربی و سخت، استفاده از آب به تنهایی ایده مناسبی نیست. بهتر است چند قطره مایع ظرفشویی تاپ گلد به آب گرم اضافه کنید و لکه را با استفاده از یک اسفنج نرم از بین ببرید و در آخر آن را با حوله بدون پرز خشک کنید.

کابینت فلزی:

این نوع کابینت نیز مانند بقیه جنس‌هایی که تا به الان معرفی کردیم با استفاده از یک پارچه نمناک تمیز می‌شود اما دوری از لکه‌ها در آشپزخانه تقریبا اتفاقی غیرممکن است.

برای از بین بردن لکه‌ها از روی کابینت فلزی، از الکل کمک بگیرید اما به خاطر داشته باشید این روش برای کابینت دچار زنگ‌زدگی مناسب نیست و بهتر است از محلول آب و مایع ظرفشویی تاپ گلد استفاده کنید.

 

  • همانطور که برای تمیز کردن سطوح سنگی و فلزی که بالا معرفی کردیم می‌توانید از تمیزکننده سطوح تاپ استفاده کنید، این محصول یک محصول کاملا مناسب برای تمیز کردن روزانه و لکه‌ها از روی کابینت‌ها نیز هست و تمیزی قابل تضمینی به شما هدیه می‌دهد.
  • به این موضوع توجه کنید که انتخاب محصول مناسب و باکیفیت می‌تواند بدون آسیب رساندن به سطوح و کابینت‌ها و با از بین بردن کامل چربی و آلودگی‌ها به حفظ و نگهداری آن‌ها، رعایت اصولی بهداشت و زیبایی هر چه بیشتر محل زندگی و روزمرگی شما کمک فراوانی کند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید