تأثیر مایع‌ظرفشویی روی پوست دست

 

همیشه درباره تأثیر مایع‌ظرفشویی بر پوست دست شنیده‌ایم ولی اینکه در این رابطه چه باید کرد و تا چه حد باید مراقب لطافت پوست دست خود بود، جای سؤال فراوانی دارد. مایع‌ظرفشویی با وجود معجزه بخشی درزمینه نظافت ظروف، حتی چرب‌ترین‌شان، می‌تواند عذابی نازل‌شده بر پوست دست‌های شما باشد. خوشبختانه شما مجبور نیستید تا از میان آسیب پوست و کثیف ماندن ظرف‌ها یکی را انتخاب کنید و می‌توانید هم به سادگی ظروف را از وجود کثیفی و چربی‌ها تمیز کنید و هم پوستی لطیف داشته باشید.

مضرات مایع‌ظرفشویی برای پوست شما

مایع‌ظرفشویی، شوینده‌ای است که از آن برای شست‌وشوی ظروف استفاده می‌شود. ماده‌ای کف زا که برای از بین بردن چربی و بقایای مواد غذایی روی ظروف طراحی‌شده است. با توجه به این مسئله تأثیر مایع‌ظرفشویی بر خشکی پوست دست چندان هم تعجب‌برانگیز نیست. این مایع قوی‌تر از آن است که دستان شما را بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست، تمیز کند.

یک مایع‌ظرفشویی عادی قادر است تا بسیاری از باکتری‌ها را نابود ساخته و ظروف شما را به طور کامل تمیز کند. با این وجود ضد باکتری بودن یک مایع‌ظرفشویی و قدرت پاک‌کنندگی بالای آن مجوز استفاده از آن را برای شست‌وشوی دست صادر نمی‌کند. مخصوصاً اگر پوست دست شما خشک است و یا به اگزما مبتلا شده‌اید باید در مصرف مایع‌ظرفشویی و انتخاب آن دقت بیشتری به خرج بدهید. در این مورد حتی اگر مایع‌ظرفشویی شما قدرت کمتری داشته و ملایم‌تر باشد، انتخاب بهتری برای پوست دستانتان خواهد بود.

مشخصات یک مایع‌ظرفشویی بی‌کیفیت چیست؟

راه‌های زیادی برای مراقبت از پوست دست پس از شست‌وشوی ظرف‌ها وجود دارد ولی مهم‌ترین مسئله در اینجا انتخاب یک مایع‌ظرفشویی خوب و مناسب است و بهترین راه برای شناسایی مایع‌ظرفشویی خوب، حذف ویژگی‌های بد یک مایع‌ظرفشویی از لیست است.

غلظت بیش‌ازحد

یکی دیگر از ویژگی‌های نامناسبی که ممکن است در یک مایع‌ظرفشویی وجود داشته باشد غلظت بیش‌ازاندازه آن است. این مسئله شاید به پوست دست شما آسیب نرساند ولی تا حد بسیار زیادی اعضای گوارشی شما را درگیر خواهد کرد. مایع‌ظرفشویی با غلظت بالا منجر به چسبیدن ترکیبات شیمیایی آن به ظروف می‌شود. آن هم به‌نحوی‌که حتی پس از شست‌وشو پاک نشده و معده و دستگاه گوارش شما را درگیر می‌کند. بهترین اقدام در این زمینه تهیه یک مایع‌ظرفشویی با غلظت مناسب است.

کف کردن بیش‌ازاندازه

شاید کف را نشانه تمیزی بدانید ولی در واقعیت این‌طور نیست. کف بیش‌ازحد یک مایع‌ظرفشویی شست‌وشو را طولانی‌تر می‌کند. به همین خاطر شما برای شست‌وشو زمان و آب بیشتری نیاز خواهید داشت. از طرفی دیگر امکان آسیب دیدن پوست شما در این فرایند طولانی نیز بالاتر است. بهترین کاری که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، انتخاب یک مایع‌ظرفشویی با کف کنندگی مناسب است. مایع‌ظرفشویی تاپ از جمله مایع‌ظرفشویی‌هایی است که محصولات خود را با کف کنندگی متعادل عرضه کرده و فرایند شست‌وشو را با تمیزکنندگی بالا و زمان کم امکان‌پذیر می‌کند.

مراقب PH باشید

همان‌طور که گفتیم PH بالای مایع‌ظرفشویی منجر به خشکی پوست دست شما می‌شود. پس اگر پوست حساسی دارید سعی کنید تا حتی‌الامکان از مایع‌ظرفشویی با PH خنثی و یا پایین‌تری استفاده کنید.

چگونه تأثیر مایع‌ظرفشویی روی پوست دست را به حداقل برسانیم؟

شاید بر اساس آنچه گفتیم مایع‌ظرفشویی دارای آسیب‌های فراوانی باشد ولی مسئله مهم این است که ما ناچار به استفاده از مایع‌ظرفشویی برای تمیز کردن ظرف‌ها هستیم و با وجود همه مضرات و آسیب‌ها حضور مایع‌ظرفشویی برای پاک‌کنندگی ظروف امری حیاتی است. البته خوشبختانه این بار می‌توان همه چیز را با هم داشت. با رعایت نکاتی شما می‌توانید علاوه بر شست‌وشوی ظرف‌ها پوستی لطیف و سالم داشته باشید.

از دستکش ظرف‌شویی استفاده کنید

استفاده از دستکش ظرف‌شویی دولایه را هنگام شست‌وشو به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید. حتی اگر به دستکش پلاستیکی حساسیت دارید این مشکل را با پوشیدن یک دستکش پارچه‌ای زیر دستکش ظرف‌شویی حل کنید. علاوه بر این پس از شست‌وشوی ظرف‌ها حتی با دستکش بهتر است که دست خود را کرم بزنید و خشکی‌های احتمالی را برطرف کنید.

از دستکش‌های ساق بلند و سایز دست خود استفاده کنید تا هم استفاده از آن‌ها راحت‌تر باشد و هم امکان برخورد مایع‌ظرفشویی با پوست خود را به حداقل برسانید. بخش انتهایی دستکش را رو به بیرون تا بزنید تا اگر دستتان را بالا آوردید آب و مایع‌ظرفشویی به سمت دست شما حرکت نکرده و آن را آلوده نکنند.

دستتان را با مایع‌ظرفشویی نشویید

البته که اگر در حال شستن ظرف‌ها تلفن زنگ بخورد و غذا در حال سر رفتن باشد شما چاره‌ای جز شستن سریع دست‌ها با مایع‌ظرفشویی حس نمی‌کنید ولی به‌هیچ‌عنوان این کار را انجام ندهید. همان‌طور که گفتیم آسیب‌هایی که ممکن است پوست شما در این زمینه متحمل شود به‌هیچ‌وجه ارزش سر نرفتن غذا یا پاسخ به‌موقع تلفن را ندارند. بهترین کاری که در این زمینه می‌توانید انجام بدهید گذاشتن یک مایع دستشویی کنار سینک ظرف‌شویی است تا در چنین شرایطی گزینه‌ای بهتر از مایع‌ظرفشویی برای شست‌وشوی دست داشته باشید.

از برندهای معتبر خرید کنید

در اغلب برندهای معتبر مایع‌ظرفشویی موارد گفته‌شده رعایت شده است و شما می‌توانید با یک نگاه و چک نهایی خرید مطمئنی داشته باشید. همچنین شما می‌توانید مسائلی که در خصوص یک مایع‌ظرفشویی برایتان حائز اهمیت است را لیست کرده و در هنگام خرید به یاد داشته باشید. محصولات تاپ از جمله مایع‌ظرفشویی تاپ می‌تواند گزینه‌ای مناسب و مطمئن برای خرید شما باشند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید