شستن کت و شلوار در منزل کار ساده‌ای نیست. از این رو معمولاً بیشتر افراد این کار را به خشکشویی‌ها می‌سپارند؛ زیرا شستن کت و شلوار متفاوت‌تر از شستن لباس‌های دیگر است. شما باید بدانید که چگونه لکه‌بری کنید و چطور کت را بشویید تا حفظ رنگ کت اتفاق بیوفتد و هزاران مسأله دیگر.

 

شستن کت و شلوار در منزل

کت و شلوار از جمله لباس‌های ضرروی برای آقایان است که علاوه بر مراسمات رسمی مانند عروسی، کاربرد‌های زیاد دیگری دارد. به همین خاطر بیشتر افراد به دلیل تفاوت جنس و شکل کت با لباس‌های معمولی، شستشوی تخصصی را به خشک شویی‌ها واگذار می‌کنند.

اگر شما هم مانند کارمندان رسمی بانک موظف هستید هر روز کت و شلوار به تن کنید، مسلماً مراجعه به خشک‌شویی کار عاقلانه‌ای نیست و بهتر است خودتان حداقل ماهی یک بار شستشوی این لباس را در برنامه خود قرار دهید؛ اما اگر کت و شلوارتان را به‌ندرت و سالی یک بار آن هم در مراسمی خاص می‌پوشید، در صورت مراقبت خیلی نیازی به رسیدگی به آن ندارید.

 

لکه گیری کنید

کت و شلوار با توجه به نوع پارچه و شکل و ظاهری که دارد، نحوه تمیزی و شست و شوی آن بسیار حساس‌تر است. پس بهتر است تا جای ممکن از شستن آن خودداری کنید و تنها با آب سرد و مایع نرم‌کننده سری آروما تاپ آن را بشویید. همچنین به هیچ عنوان کت و شلوار را حین شستشو چنگ نزنید و بعد از شستشو در خشک کن لباسشویی قرار ندهید.

برس بکشید

برخی اوقات کت و شلوار نیازی به شستشو با آب و مایع لباسشویی ندارد. اگر با دقت روی آن را نگاه کنید متوجه می‌شوید که تنها کمی پرز روی آن نشسته و باعث شده که کثیف یا شلخته به نظر برسد. در این شرایط کافی است با استفاده از یک فرچه نرم به آرامی روی سطح آن بکشید تا مانند روز اولش شود. دقت کنید که فرچه را به‌صورت عمودی روی سطح کت به حرکت دربیاورید تا پرز‌ها بهتر از بین بروند.

 

از اتوی آهنی استفاده نکنید

در خیلی از مواقع کت و شلوار نیازی به شستشو ندارد. شما تنها با استفاده از اتوکشی می‌توانید لباس خود را به فرم دلخواه دربیاورید. اما دقت کنید که استفاده از اتوی معمولی و آهنی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا دمای اتو‌های معمولی و خانگی رنگ کت را بور و روشن می‌کند.

پیشنهاد می‌شود بعد از شستن کت و شلوار در منزل با استفاده از مشکین‌شوی تاپ یا تاپ بلک، اتوکشی را با اتو بخار که مناسب این کار است انجام دهید؛ اما اگر اتوی مناسب را در اختیار نداشتید، پیشنهاد می‌کنیم که هنگام اتوکشی یک پارچه تمیز روی آن قرار دهید و کت را به‌صورت غیرمستقیم و با درجه پایین اتو کنید.در صورتی که در منزلتان اتوی بخار دارید، ابتدا کت را از چوب لباسی آویزان و سپس اتوی بخار را روی درجه کم تنظیم کنید و در نهایت کت را اتو کنید.

 

نحوه شستن کت و شلوار با دست

  • ابتدا لکه‌های روی کت و شلوار را شناسایی کنید. بررسی کنید که لکه‌ها از چه نوع جنسی هستند. معمولاً بهترین راه برای پاک کردن لکه‌های کت و شلوار، استفاده از ترکیب مایع لباسشویی تاپ به همراه آب سرد است. دقت کنید که شستشو را بسیار با ملایمت انجام دهید تا به بافت کت آسیبی وارد نشود.
  • به هیچ عنوان شستن کت و شلوار در منزل را به وسیله ماشین لباس شویی انجام ندهید. کت مانند لباس‌های عادی نیست و از چند لایه و پارچه تشکیل شده است و به خاطر دوخت ظریفی که دارد ممکن است هنگام چرخش‌های مداوم در ماشین لباس شویی، به بافت این لباس آسیب برساند. حتی ممکن است سر آستین یا دکمه‌های رویه کت نیز کنده شوند. به همین خاطر حتماً با دست و با استفاده از یک نرم‌کننده مناسب شستشو را انجام دهید. در ادامه روش‌های شست و شوی کت و شلوار در منزل را به وسیله دست توضیح می‌دهیم.
  • نه تنها استفاده بیش از اندازه آب کمکی به تمیزی آن نمی‌کند بلکه باعث صدمه بیشتر به آن می‌شود. برای شستن کت و شلوار در منزل و لکه‌های روی آن بهتر است نسبت به رنگ کت و شلوار شویند مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر رنگ لباس شما تیره است، تیره شوی تاپ می تواند گزینه مناسبی باشد.
  • بهترین راه برای شستن کت و شلوار در منزل استفاده از مایع لباس و تیره شوی است. به هیچ عنوان از سرکه برای شستن کت و شلوار استفاده نکنید. در قدیم در نبود مایع لباس تاپ، مردم از ترکیب سرکه و آب استفاده می‌کردند که باعث از بین رفتن پارچه و ایجاد پوسیدگی روی آن می‌شود.
  • به رنگ کت دقت کنید. به‌عنوان مثال اگر کت شما دارای رنگ‌های روشن مانند سفید یا کرم است، پیشنهاد می‌کنیم که برای شستن کت و شلوار در منزل از روشن شوی تاپ یا تاپ وایت استفاده کنید.
  • چروکیده بودن کت و شلوار به هیچ عنوان پذیرفته نیست. به همین خاطر بعد از به اتمام رسیدن شست‌وشو، نحوه خشک کردن آن اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باعث می‌شود که پارچه کت و شلوار کاملاً صاف و یکدست به نظر بیاید و مانند روز اولش صاف و خشک شود.
  • برای اتوکشی کت و شلوار بهتر است که این اتو را به‌صورت عمومی روی سطح لباس بکشید. همچنین دمای اتو را روی 100 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا لباس را ضدعفونی کند و ویروس ها و باکتری‌های را از بین ببرد. به همین خاطر خرید یک دستگاه بخار عمومی می‌تواند برای شما بهترین روش برای نگهداری از کت و شلوارتان باشد.

 

روش‌های مراقبت و نگهداری از کت و شلوار

تا به الان درباره روش‌های شستن کت و شلوار در منزل صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید به خاطر نوع جنس این نوع لباس، بهتر است تا جای ممکن از شستن آن خودداری کنید. در این حالت شما می‌توانید با نگهداری و مراقبت از کت و شلوارتان، تمیزی و ماندگای آن را تا حد زیادی افزایش دهید.

جیب‌ها را خالی کنید

وسایل سنگین مانند موبایل، جاکلیدی را به هیچ عنوان درون جیب کت یا شلوارتان به‌مدت طولانی قرار ندهید؛ زیرا این کار در دراز مدت باعث می شود که شکل و شمایل لباس شما را زشت کند. با این حال اگر مجبور به این کار هستید در اولین فرصت جیب‌هایتان را خالی کنید. همچنین به هیچ عنوان وسایل تیز را درون جیبت کت یا شلواتان نگذارید تا احتمال پاره شدن پارچه جیبتان به صفر برسد.

از چوب‌رختی استفاده کنید

کت و شلوار لباسی است که فرم و حالت آن در زیبایی آن بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر هر زمان که وارد منزل می‌شوید، کت و شلوار را از تن خود بیرون بیاورید و آن را از چوب رختی آویزان کنید.

استفاده از چوب‌رختی باعث می‌شود تا از شلخه و نامرتب شدن لباستان جلوگیری شود. نکته مهم دیگر این است که نباید از لباس یا وسایل دیگری را به چوب‌رختی کتتان آویزان کنید. این کار باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود. در این حالت دیگر نیازی به شستن کت و شلوار در منزل ندارید.

 

روی کت برس بکشید

به جای استفاده از شوینده برای شستن کت و شلوار در منزل، می‌توانید مرتب روی کت برس بکشید. کشیدن برس یکی از روش‌های مراقبت و تمیزی برای حذف پرزها و موهای روی سطح کت است. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از برس‌های زبر استفاده کنید؛ زیرا برس‌های زبر، باعث ایجاد خط و خطوط روی لباستان خواهد شد.

کاور کت را فراموش نکنید

بعد از خریداری کت و شلوار، همراه آن یک کاور پلاستیکی وجود دارد پس لازم نیست به فکر خرید آن باشید. استفاده از کاور باعث می‌شود تا کت از آلودگی‌ها و صدمات احتمالی دور بماند. شما می‌توانید هر زمان که از محل کار به منزل برمی‌گردید، سریعاً روی آن برس بکشید و آن را درون کاور مخصوص خودش قرار دهید.

 

جمع‌بندی

شستن کت و شلوار در منزل کار سختی نیست. ابتدا توجه کنید که به هیچ عنوان نباید آن را درون ماشین لباس شویی قرار دهید. در مرحله بعدی انتخاب مایع شستشوی تخصصی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر کیفیت لازم را نداشته باشد، نباید خیلی انتظار تمیزی و بوی خوب داشته باشید. اما اگر شما از تیره شوی تاپ یا نرم کننده سری آروما تاپ استفاده کنید علاوه بر از بین رفتن آلودگی‌های لباس، به حفظ آهار و شکل و ظاهر آن آسیبی وارد نمی‌شود.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید