تاریخچه‌ی استفاده از شوینده برای پاک کردن دست‌ها به زمان‌های قدیم بازمی‌گردد. زمانی که انسان‌ها از  ترکیب چربی و خاکستر برای پاک کردن آلودگی از پوست بدن‌شان استفاده می‌کردند. به مرور زمان، ترکیبی از روغن‌های گیاهی و اسانس‌ها، توسط شیمی‌دان‌ها ساخته و با نام کنونی که همان صابون است، نامگذاری شد.

پس از مدتی ساخت صابون، شکلی مدرن به خود گرفت و منجر به تولید صابون مایع یا همان مایع دستشویی شد. خیلی زود این مایع شوینده، جایگزین جدیدی برای صابون گردید و استفاده از آن به تدریج افزایش پیدا کرد.

عملکرد مایع دستشویی بر پایه شکستن روغن به ذرات کوچک‌ و سپس مخلوط شدن آن با آب است. اکثر شوینده‌ها از همین عملکرد برای از بین بردن آلودگی استفاده می‌کنند اما فرمولاسیون‌های متفاوتی دارند. در واقع ذرات آلودگی، میان مولکول‌های آب و مایع دستشویی قرار می‌گیرد و حل می‌شوند.

فرمولاسیون انواع مایع دستشویی‌های با کیفیت، ملایم و تاثیرگذار است. همه این محصولات با عملکرد قوی می‌توانند چرک و آلودگی را از روی پوست از بین ببرند.

تفاوت اصلی بین مایعات دستشویی زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های تولیدکننده از غنی کردن مایع‌های دستشویی خود با انواع ویتامین و عصاره‌های گیاهی استفاده می‌کنند. این ویتامین‌های مفید بر سلامت پوست شما تاثیر می‌گذارند و نرم‌کننده و لطافت‌بخش دستان شما خواهند بود. مایعات دستشویی کرمی تاپ با داشتن علاوه‌بر تمیزی، پوستی لطیف و سالم به شما می‌بخشند.  مایع‌های دستشویی کرمی تاپ با رایحه‌های ملایم و ماندگار طراوت را به پوست شما بازمی‌گرداند.

مایعات دستشویی در مدل‌ها و رایحه‌های مختلفی تولید می‌شوند و تنوع زیاد مایع‌های دستشویی، انتخاب را سخت می‌کند. دانستن تفاوت‌های این مایع‌های دستشویی مسیری ساده و میانبر برای انتخاب درست و ‎دهد. از انواع مختلف مایع دستشویی به مدل‌های فومی، شفاف، صدفی و مایع دستشویی کرمی می‌توان اشاره کرد.

در ادامه تفاوت این مایع‌های دستشویی را با هم مرور می‌کنیم.

مایع دستشویی فومی

فوم دستشویی مدلی از مایع دستشویی است که در هنگام پر شدن در مخزن با هوا فشرده می‌شود و زمانی که فرد پمپ بالای مخزن را فشار می‌دهد مقداری از هوای فشرده شده با مایع مخلوط می‌شود و مایع به صورت کف خارج می‌شود.

آسان‌تر کردن شست‌وشوی دست‌ها، مزیت اصلی این مدل مایع دستشویی است که باعث استقبال از فوم دستشویی شده است. این محصول شوینده‌ی دست بیشترین مصرف را در مکان‌های عمومی مانند ادارات، رستوران و هتل‌ها دارد.

همچنین مایع دستشویی فومی گزینه‌ی مناسبی برای کودکان است. دلیل این موضوع، عدم دقت کودکان در شستن دست‌ها از شوینده است. باقی ماندن شوینده روی پوست دست به مرور می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی و حساسیت شود. به همین دلیل شست‌وشوی آسان فوم دستشویی خطر این آسیب را کاهش داده است.

مایع دستشویی شفاف و صدفی

یکی از ساده‌ترین انواع مایع نوع شفاف آن است. در حقیقت مایع دستشویی شفاف و صدفی فرق زیادی با هم ندارند و تفاوت آن‌ها در مدل ماده کف‎کننده آن است. تگزاپن یا سدیم لوریل اتر سولفات، ماده کف‌کننده موجود در مواد شوینده است. در مدل صدفی مایع دستشویی از نوع تگزاپن صدفی به جای مدل معمولی آن استفاده می‌شود. مایع دستشویی شفاف و صدفی با وجود تولید انواع مختلف مایع دست همچنان طرفداران خود را دارند ولی در سال‌های اخیر استقبال کمتری از آن‌ها شده است.

برخی معتقدند که مایع دستشویی شفاف و صدفی می‌تواند باعث خشکی پوست دست شود اما برخلاف این باور، نرم‌کنندگی مایع دستشویی ارتباطی به ظاهر و مدل آن ندارد و تاثیری که بعد از شست‌وشو روی پوست شما می‌گذارد به مواد تشکیل دهنده آن برمی‌گردد.

مایع دستشویی کرمی

متداول‌ترین نوع مایع دستشویی، مدل کرمی آن است. در صورت انتخاب یک برند باکیفیت و استاندارد، این شوینده‌ی پرکاربرد لطافت باورنکردنی به پوست شما می‌بخشد. مایعات دستشویی کرمی‌ای که حاوی مواد نرم‌کننده و مرطوب‌کننده هستند از پوست شما در مقابل خشکی محافظت خواهند کرد. هم‌چنین به دلیل ساختار لطیف و ضد حساسیت خود، پس از شست و شو لطافت و نرمی خاصی به دست‌هایتان می‌بخشند.

مایع دست کرمی در مقایسه با صابون‌های مایع معمولی که با استفاده مکرر احتمال از بین بردن چربی های سطحی پوست را دارد، یک انتخاب بهتر برای خانواده و پرسنل مراکز بهداشتی هستند. این مایعات دستشویی نیاز به زمان بیشتری برای آبکشی دارند ولی بعد از شست‌وشوی درست، این اطمینان را به شما می‌دهند که پوست شما عاری از هرگونه آلودگی شده است.

مدل‌های غنی شده با ویتامین مانند مایع دست کرمی تاپ گزینه‌ی مناسبی برای کسانی است که پوست حساس و خشکی دارند.

پرطرفدارترین مایع دستشویی

هرکدام از مدل‌های مایع دستشویی طرفدارن خود را دارند و در موقعیت و مکان‌های مختلف کاربرد دارند. امروزه در بین مدل‌های مختلف مایع دستشویی، متداول‌ترین آن‌ها، مایع دست کرمی است. این مدل مخصوصا در منازل مسکونی و مراکز بهداشتی کاربرد بیشتری دارند. مدل فومی مایع دستشویی  در رتبه بعدی قرار گرفته است. این درحالی است که امروزه مدل شفاف و صدفی کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما فارغ از مدل مایع دستشویی، چیزی که بیشتر در انتخاب مایع دستشویی باید مد نظر قرار گیرد، فرمولاسیون و رایحه آن است. مایعات دست با کیفیت، از خشکی پوست شما جلوگیری می‌کند و با داشتن ویتامین پوست شما را تغذیه می‌کنند و رایحه‌ی آن در طول روز همراه شما خواهد بود.

در انتخاب مایع دستشویی خود به ملایم بودن رایحه‌ی آن توجه کنید. معمولا مایعات با رایحه‌ی زیاد موجب حساسیت و گاهی سردرد می‌شوند.

فاکتورهای خود را برای انتخاب مایع دستشویی بررسی کنید و گزینه‌ی مورد نیازتان را تهیه کنید چرا که زمانی که برای این کار صرف می‌کنید، با حفظ سلامت شما و پوست‌تان جبران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید