باقی ماندن اثر لکه‌ها بر روی لباس بسیار ناخوشایند است، به خصوص اگر این لکه روی یکی از لباس‌های مجبوب‌مان باشد. از بین بردن لکه‌های روی بافت پارچه، همیشه ساده نیست و روش‌های غیر اصولی احتمال آسیب زدن به آن را بیشتر می‌کنند؛ پاک کردن لکه‌های زنگ‌زدگی مشکل‌تر هم است. اما با کمی دقت و استفاده از تکنینک‌های مناسب تمیز کردن لباس به راحتی امکان‌پذیر است. ابتدا باید بدانیم لکه‌های زنگ‌زدگی چرا و چگونه به وجود می‌آیند؟

دلایل ایجاد لکه‌های زنگ‌زدگی
آهن در مجاورت هوای مرطوب، پس از گذشت زمان و طی یک واکنش شیمیایی با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می‌شود. این آهن زنگ‌زده می‌تواند رد قرمز رنگی از خود به جای بگذارد که پاک کردن آن کمی مشکل باشد. اما این لکه‌های قرمز رنگ چطور سر از لباس‌های ما در می‌آورند؟
• زیپ و دکمه‌های به کار برده شده در دوخت برخی از لباس‌ها، فلزی هستند و امکان زنگ‌زدگی پس از شست‌و‌شو وجود دارد.
• اگر در محیط کار، از ابزار آلات فلزی استفاده می‌کنید یا فضای آن‌جا شرایط مساعد ندارد ممکن است هنگام کار، لباس شما دچار لکه و آلودگی شود.
• گاهی بند رخت‌های فلزی یا گیره‌های لباس که از قبل زنگ زده‌اند، بعد از آویز کردن لباس شسته شده از خود رد ذرات آهن را به جا می‌گذارند.
• نشستن روی صندلی‌های فلزی زنگ‌زده یا گذاشتن لباس‌ها داخل کمد و قفسه‌های فلزی نیز احتمال لکه‌دار شدن را بیشتر می‌کند.
• جا ماندن کلید، گیره و وسایل فلزی کوچک در جیب لباس، هنگام شست‌و شو می‌تواند عامل زنگ‌زدگی شود.

نکات مهمی که قبل از اقدام به شست‌وشو لازم است بدانید:
ذرات آهن زنگ‌زده به شدت تمایل دارند بر روی الیاف لباس باقی بمانند و در صورتی که به اشتباه برای از بین بردن آن تلاش کنیم، صرفا به پخش شدن بیشتر لکه کمک کرده‌ایم. دمای آب در شست‌و‌شوی لباس بسیار اهمیت دارد؛ آب سرد یا ولرم به راحت‌تر پاک شدن لکه کمک می‌کند و در مقابل آب گرم، آلودگی را ماندگارتر می‌سازد. به هیچ وجه لباس را با صابون نشویید و همچنین قبل از انتخاب نوع شوینده، بافت و جنس پارچه را در نظر بگیرید. حتما از پشت لباس شست‌و‌شو را انجام دهید تا از پخش شدن لکه جلوگیری نمایید.

راهکارهای از بین بردن لکه‌ی زنگ‌زدگی
به محض اینکه متوجه‌ی به وجود آمدن لکه‌های روی لباس شدید، برای تمیز کردن آن اقدام کنید؛ زیرا هر چه زمان کمتری از ایجاد رد زنگ‌زدگی بر روی لباس گذشته باشد، از بین بردن آن راحت‌تر است. استفاده از وسایل در دسترس و روش‌های خانگی، همچنین شست‌وشو با مواد شوینده‌ی مناسب نگرانی از بابت باقی ماندن آلودگی را برطرف می‌سازد.
• ترکیب آبلیمو و نمک، یک محلول اسیدی است. از گذشته پیشنهاد شده است که آب یک عدد لیمو را روی لکه بریزید، سپس کمی نمک اضافه کنید و اجازه دهید یک الی دو ساعت بماند. با یک پارچه تمیز محل مورد نظر را پاک کنید و درون سینک یا روشویی آب‌کشی کنید. اگر میزان لکه‌ی زنگ‌زدگی زیاد بود، قبل از آب‌کشی و به همان شکل آغشته به مواد به مدت نیم ساعت لباس را در معرض نور خورشید قرار دهید و بعد آن را بشویید. در صورتی که آبلیمو در دسترس نباشد می‌توانید، سرکه را جایگزین کنید، بهتر است این روش را بر روی قسمت کوچکی از لباس امتحان کنین.
• برای تمیز کردن لکه‌هایی که عمیق نیستند، یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با یک لیوان آب ترکیب کنید و بر روی لکه بریزید؛ بعد از چند دقیقه به کمک یک مسواک قدیمی به آرامی روی آن بکشید و با آب سرد بشویید.
• یکی دیگر از روش‌های قدیمی و تایید نشده پاک کردن لکه‌ زنگ‌زدگی بر روی لباس پیشنهاد می‌شود، شیر ترش است. به این صورت که باید لباس را درون ظرفی از شیر ترش قرار دهید و بگذارید چند ساعتی بماند. شیر ترش حاوی باکتری‌هایی است که به راحتی با ذرات زنگ آهن ترکیب می‌شوند. در استفاده از این روش احتمال رخداد رد چربی و یا ایجاد بوی بد بر روی لباس وجود دارد.

از بین بردن لکه‌های سخت‌تر
چنانچه هیچ یک از روش‌های فوق موثر واقع نشد و لکه‌ی زنگ‌زدگی همچنان باقی ماند، می‌توانید از پاک کننده‌های قوی‌تری استفاده کنید.
• استفاده از کرم تارتار (پتاسیم هیدروژن تارتاریک) نیز برای لکه‌هایی که سطحی هستند راهکار مناسبی است. شش عدد قاشق چای خوری تارتار را در دو لیتر آب خوب حل کنید و لباس را از پشت، درون محلول قرار دهید تا لکه برای یک الی دو ساعت خیس بخورد؛ سپس لباس را آب‌کشی و با دست بشویید. بهتر است بدانید، کرم تارتار به خودی خود می‌تواند لکه‌هایی بر روی پارچه ایجاد کند؛ پس بهتر است ابتدا مقداری از آن را روی قسمتی از لباس امتحان کنید و اگر مشکلی ایجاد نکرد، برای شست‌و‌شوی کامل به کار ببرید.
جهت از بین بردن لکه‌های سخت‌تر می‌توانید از آمونیاک (Ammonia) استفاده کنید. محلول آمونیاک و آب ولرم، ذرات زنگ‌زدگی را در خود حل می‌کند. سه قاشق چای خوری آمونیاک را در دو لیتر آب حل کنید و لباس را از قسمت لکه درون آن بگذارید؛ دو ساعت زمان دهید و بعد آب‌کشی نمایید. دقت کنید که میزان استفاده از آمونیاک بیش از حد نباشد و حتما حین کار از دست‌کش استفاده کنید.
• سیتریک اسید (Citric acid) به طور قوی با زنگ‌زدگی واکنش نشان می‌دهد. اگر لباس مورد نظرتان دارای الیاف ظریف و بافت حساسی نباشد، می‌توانید این روش را نیز امتحان کنید.
• برای تهیه‌ی یک پاک کننده‌ی قوی که بتواند ذرات آهن را از روی پارچه جدا کند، مقداری هیدروژن پر امسید (Hydrogen peroxide) را با مایع سفید کننده تاپ یا آب لیمو ترش مخلوط کنید، روی لکه‌ها بریزید و پس از چند دقیقه آب‌کشی نمایید.
• پس از رفع لکه زنگ‌زدگی از لباس، آن را به روش معمول و با کمک مایع لباسشویی مناسب مانند مایع جنرال تاپ بشویید. این شوینده‌ی لباس برای شست‌وشوی روتین لباس به کار برده می‌شود. از جمله ویژگی‌های این مایع لباسشویی می‌توان به محافظت از الیاف پارچه، درخشندگی پس از شست‌وشو و پاک کنندگی حتی در آب سرد اشاره کرد. برای از بین بردن لکه‌های زنگ‌زدگی سطحی یا پاک کردن رد لکه پس از لکه‌بری لباس، آن را با مایع لباسشویی جنرال تاپ بشویید

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید