فرمالین چیست و چه تاثیراتی دارد؟

فرمالین چیست؟ ساختار آن چیست و چه اثراتی به جای می­گذارد؟ آیا از فرمالین در ساخت مایع ظرفشویی استفاده می­شود؟ چنان‌چه پاسخ این سوال مثبت است، مضرات یا فواید آن چیست؟ ما در این مقاله می خواهیم پاسخ این سوالات را بدهیم تا فرمول مایع ظرفشویی را بهتر شناخته و برای شست‌و‌شوی ظروف، محصولی را انتخاب کنید که کمترین آسیب را به پوست می¬رسانند.

 

فرمالین چیست؟

نام اصلی فرمالین، فرمالدئید و نام علمی آن متانال است. این ماده به شکل گاز بوده و بوی تند و آزاردهنده‌ای دارد. متانال گاز محلول در آب است. هنگامی که این ماده با غلظت 37 درصد در آب حل شود، به آن فرمالین می­گویند. هنگامی که ترکیبات کربن به صورت ناقص بسوزند، گاز فرمالدئید متصاعد می­شود. از این روی، این ماده در سوختن جنگل­ها یا احتراق ناقص خودرو­ها دیده می­شود.

فرمالین دارای فرمول شیمیایی CH2O است و در آزمایشگاه‌های آناتومی و پاتوبیولوژی کاربرد زیادی دارد. از این ماده به عنوان یک فیکساتیو (نگهدارنده) استفاده می­شود. زیرا به خوبی بافت­ها را پایدار کرده و قیمت پایینی نیز دارد. البته این ماده مقاومت گرمایی پایینی داشته و در دمای محیط نیز به تدریج بخار می­شود. بخارات این ماده سمی است. همچنین فرمالین خاصیت ضد عفونی‌کنندگی نیز دارد.

 

استفاده از فرمالین در مایع ظرفشویی

در گذشته، شستن ظرف­ها برای خانم­های خانه­دار کاری سخت و طاقت‌فرسا بود. زیرا مایع ظرفشویی به شکل امروزی در دسترس نبود و آنها از موادی همچون خاکستر و پودر آجر استفاده می­کردند. اما این مواد

فرمول مایع چه اهمیتی دارد و همین که کف کند و ظرف­ها را تمیز بشوید کافی است. اما لازم است بدانید در بعضی شوینده­ها از فرمالین استفاده می­شود. این ماده ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. بنابراین، کسب آگاهی به شما کمک می­کند تا بهترین­ها را انتخاب کنید.

 

عوارض استفاده از فرمالین در مایع ظرفشویی

استفاده از فرمالین با دوز کم که به عنوان نگهدارنده در مایع ظرفشویی، اثرات نامطلوبی بر روی سیستم تنفسی، عصبی و DNA می‌گذارد. چنان­چه ظرف­ها بدون دستکش شسته شوند، طی مدت کوتاهی، دست دچار خارش شده و پوسته پوسته می­گردد. حتی ممکن است حساسیت برخی از افراد به این ماده خیلی شدیدتر بوده و به شکل­هایی همچون اگزما و زخم خود را نشان دهد.

همانطور که گفته شد، فرمالین نسبت به حرارت مقاومت بسیار پایینی دارد. از این رو در گرمای هوا ممکن است سریعا تبخیر شده و باعث بروز مشکلاتی همچون سرفه شود. در موارد حاد حتی ممکن است تنگی نفس نیز ایجاد شود. قرمزی چشم و آبریزش بینی، از دیگر عوارض این ماده است. ماجرا به اینجا ختم نشده و مشکل دیگری نیز در مورد این ماده وجود دارد.

فرمالدئید در دمای پایین به شکل ذراتی جامد در مایع ظرفشویی ظاهر می­شود. (حالت یخ زدگی) به محض بروز چنین حالتی دیگر نباید از مایع استفاده شود. زیرا به

 

آیا فرمالین جایگزین ندارد؟

پس از مشاهده اثرات مضر متانال در مایع ظرفشویی و ایجاد مشکلات پوستی، برخی از برندها به فکر حذف این ماده در فرمولاسیون افتادند.

این دو ماده همان کار فرمالین را انجام می­دهند اما اثرات منفیشان خیلی کمتر است. آنها حساسیت کمتری در پوست ایجاد کرده و از لحاظ شست‌وشوی نیز کیفیت بالاتری دارند. به همین جهت شرکت­های معتبر به فکر استفاده از دی اتانول آمین یا تری اتانول آمین افتادند.

البته به دلیل ارزان و در دسترس بودن فرمالین هنوز هم بسیاری از تولیدکنندگان مایع ظرفشویی این ماده را در فرمولاسیون خود به کار می­برند. اما اکنون شما نسبت به قبل آگاه­تر شده‌اید و از این به بعد، مایع ظرفشویی را انتخاب می­کنید که فاقد فرمالدئید باشد.

مایع ظرفشویی تاپ، فاقد فرمالین بوده و با پوست دست سازگار است. در عین حال به لطف فرمولاسیون مناسبی که دارد، به‌خوبی چربی و کثیفی را از ظروف شما پاک می­کند. بنابراین، اگر تصمیم گرفتید، یک مایع ظرفشویی بدون متانال خریداری کنید، می­توانید روی تاپ حساب ویژه باز کنید.

 

فرمالین یا همان متانال ماده است که در برخی مایع های ظرفشویی استفاده می‌شود و باعث بروز حساسیت و مشکلات پوستی می­شود. همچنین عوارض دیگری مانند قرمزی چشم، آب‌ریزش بینی و … را نیز به دنبال دارد. بنابراین، بهتر است برای شستن ظرف­ها مایعی انتخاب کنید که فاقد فرمالین باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید