همه‌ی ما به طور مداوم در معرض آلودگی‌های مختلف قرار می‌گیریم. گاهی بسته به شرایط، میزان این آلودگی از حد استاندارد بیشتر می‌شود و می‌تواند جهت به خطر انداختن سلامتی گردد. اولین مانع بین بدن انسان و آلودگی محیط، پوشش و لباس‌ها هستند؛ در صورتی که لباس‌ها به موقع تعویض و شست‌وشو شوند، تا حد زیادی از انتقال آلودگی جلوگیری می‌شود. اما نکته‌ی مهم چگونگی از بین بردن این آلودگی‌ها است.

تمیز کردن به معنای برداشتن کثیفی و میکروب‌ها از روی سطوح است اما لزوما به معنی از بین رفتن کامل و کشته شدن میکروب‌ها نیست؛ در فرایند شست‌و‌شو صرفا تعداد باکتری و میکروب‌ها، همچنین خطر انتقال آنها کاهش می‌یابد. نکته‌ی حائز اهمیت نحوه‌ی شست‌وشو و استفاده از شوینده‌های مناسب است. در این مورد محصولات ضدعفونی کننده تاثیر به سزایی دارند.

 

انواع آلودگی و عوامل موثر در ایجاد آلودگی لباس

  • این روزها کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی، از مهمترین موارد شایع شده در بین افراد هستند. بیماری‌هایی که به سرعت از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند و به سختی می‌توان راجع‌به درمان قطعی آن اظهار نظر کرد؛ در نتیجه بهترین راهکار، پیشگری از ابتلا به این ویروس‌ها است. خوشبختانه طبق تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که، این دست از ویروس‌ها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده از بین خواهند رفت. متخصصان توصیه می‌کنند علاوه‌بر رعایت فاصله با افرادی که از سلامت آن‌ها اطمینان نداریم، در جهت شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها و لباس‌ها کوتاهی نکنیم. معمولا ویروس‌ها بین چند ساعت تا چند روز روی سطوح باقی می‌مانند، در مورد لباس‌ها نیز به همین شکل است.
  • آلودگی‌هایی که مربوط به محیط کار می‌شوند و فرد به طور مرتب در معرض میکروب‌ها و باکتری‌های خطرناک قرار می‌گیرد، نیاز به توجه بیشتری دارند. کار در محیط آزمایشگاهی، بیمارستان‌ها، کارخانه و کارگاه‌های شیمیایی از جمله مکان‌هایی هستند که، روزانه با انواع عوامل آسیب‌زا سروکار دارند. لباس و پوششی که در محل کار استفاده می‌شود به راحتی آلوده می‌شود و در صورتی که در شست‌وشو و ضدعفونی کردن آن اهمال شود، امکان انتقال آلودگی و به خطر انداختن سلامتی را به همراه دارد.
  • دانشجویان و افراد مشغول به تحصیل در بیمارستان و آزمایشگاه‌ها که ارتباط نزدیکی با بیماران یا عوامل بیماری‌زا دارند، از پوشش و وسایل حفاظت شخصی استفاده می‌کنند. این لباس‌ها یک‌بار مصرف نیستند، در نتیجه شست‌وشو و ضدعفونی کردن آن‌ها بسیار اهمیت دارد تا از هرگونه انتقال آلودگی به همکاران و سایر افراد جامعه جلوگیری شود.
  • بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، خطرناک و به راحتی قابل سرایت است. در محیط‌های کاری از جمله دامداری‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی لازم است پس از پایان کار، نظافت شخصی به دقت انجام گیرد و لباس مخصوص کار شست‌وشو و ضدعفونی گردد.
  • لباس‌های زیر خود را که در معرض ترشحات، ادرار و مدفوع هستند در فواصل زمانی منظمی ضدعفونی کنید و بشویید. زیرا احتمال باقی ماندن باکتری‌ و قارچ‌ها در بافت لباس وجود دارد. بهتر است لباس زیر جدا از لباس‌های دیگر شسته شود تا از انتقال آلودگی به لباس‌های دیگر خودداری شود.

 

نکات مهم در ضدعفونی کردن لباس‌ها

همانطور که اشاره شد، لباس‌ها یکی از مهمترین عوامل انتقال میکروب و بیماری‌ها هستند، بنابراین ضدعفونی کردن و از بین بردن آلودگی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. اما اگر این کار به درستی انجام نگیرد، نه تنها موثر واقع نمی‌شود بلکه سبب پخش باکتری‌ها نیز خواهد شد. در ادامه نکاتی که لازم است قبل و در حین شست‌وشوی لباس رعایت شوند را بررسی می‌کنیم:

  • لباس‌های آلوده به میکروب را از لباس‌های معمولی جدا کنید و به هیچ وجه در کنار هم نشویید.
  • از پرتاب کردن و تکان دادن لباس‌ها خودداری کنید.
  • اگر امکان شست‌وشوی لباس‌ها بلافاصله پس از درآوردن آن وجود ندارد، آن‌ها را درون یک کیسه‌ی پلاستیکی یا محفظه‌ی سر پوشیده قرار دهید.
  • بهتر است قبل از شروع به ضدعفونی کردن لباس‌ها، تهویه را روشن یا پنجره‌ها را باز کنید.
  • در حین شست‌وشوی لباس، از خوردن و آشامیدن یا دست زدن به چشم، بینی و دهان خود اجتناب کنید.
  • لباس‌ها را با آب داغ بشویید. دمای مناسب جهت ضدعفونی کردن لباس، ۷۰ درجه سانتی‌گراد است؛ اگر دمای آب پایین‌تر از این میزان باشد، لازم است از شوینده‌های متناسب برای دمای پایین و با غلظت بیشتر استفاده شود.
  • ماشین لباسشویی یا سطلی که برای شست‌وشوی لباس‌ها به کار برده می‌شود، باید پس از اتمام کار ضدعفونی گردند.
  • بهتر است برای اطمینان از پاکیزگی کامل لباس‌ها، خشک‌شویی با دمای بالا انجام شود. قرار دادن لباس در معرض آفتاب یا اتوکشی پس از خشک شدن، نیز به از بین رفتن کامل باکتری‌ها کمک می‌کند.

 

نحوه‌ی ضدعفونی کردن لباس‌ها

لازم است بدانید شستن لباس به معنای ضدعفونی شدن آن نیست و این دو متفاوت از هم هستند. فرایند ضدعفونی کردن لباس می‌تواند قبل از شست‌وشوی لباس و به کمک مایع ضدعفونی کننده یا پس از شست‌وشوی آن و تحت حرارت انجام گیرد. استفاده از محصولات لباسشویی تاپ، با قدرت پاکیزگی بالا هر گونه نگرانی از بابت باقی ماندن آلودگی در بافت لباس را بدون آسیب به پارچه، از بین می‌برد. می‌توانید به یکی از روش‌های زیر لباس را ضدعفونی و شست‌وشو کنید:

  • از گذشته تا به امروز، ضدعفونی کردن لباس‌ها با استفاده از مایع ضدعفونی کننده یا مایع سفید کننده بسیار رایج و موثر بوده است. تولیدات جدید بر اساس نیاز مصرف کننده در سطح بالایی از کیفیت عرضه می‌شوند. این شوینده‌ها با حفظ رنگ لباس و درخشندگی بیشتر، میکروب‌ها و آلودگی را از بین می‌برند. ابتدا بر اساس دستور کار ماشین لباسشویی و در صورتی که آسیبی به آن نرسد، مقداری از مایع ضدعفونی کننده را در محفظه‌ی شوینده ماشین بریزید. همچنین می‌توانید محلول رقیقی از آب و مایع ضدعفونی کننده را مستقیم به لباس‌ها اضافه کنید. ماشین لباسشویی را با برنامه‌ی مناسب شست‌وشو روشن کنید.
  • ضدعفونی کردن لباس با خیساندن آن در مایع ضدعفونی کننده نیز راهکار موثر دیگری است. لباس‌ها را درون ظرف محلول رقیق شده آب و مایع ضدعفونی بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه زمان دهید. اگر لباس متعلق به فرد بیمار باشد، لازم است زمان بیشتری در حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در مواد بماند. پس از این مدت، لباس را آبکشی کنید و با شوینده‌ی مناسب بشویید. بسته به رنگ و نوع لباس می‌توانید از محصولات شوینده تاپ استفاده کنید؛ مایع لباسشویی تاپ کالر برای شست‌وشوی لباس‌های رنگی و مایع لباسشویی تاپ بلک برای شستشوی لباس‌های تیره گزینه‌ی مطلوبی است.
  • یکی از موارد در دسترس و مقرون به صرفه برای ضدعفونی کردن لباس‌ها، سرکه است. خواص پاک کنندگی سرکه سبب شده است که همواره به عنوان ابزاری در امور نظافت و خانه‌داری مورد استفاده قرار گیرد. مقداری سرکه را به لباس‌ها اضافه کنید و پس از چند دقیقه آبکشی نمایید. اگر نگران باقی ماندن بوی سرکه در بافت لباس هستید؛ استفاده از مایع نرم کننده‌ تاپ با رایحه‌ای مطبوع، حس تازگی و آرامش را به لباس بازمی‌گرداند. این نکته حائز اهمیت است که ضدعفونی کردن لباس با سرکه، روشی قدیمی بوده و به طور قطع احتمال آسیب رساندن سرکه به بافت پارچه تایید یا رد نشده است.
  • میکروب و باکتری‌ها تحت حرارت به راحتی از بین می‌روند. یکی از روش‌های دیگر برای ضدعفونی البسه، قرار دادن آن در معرض نور خورشید یا اتوکشی و استفاده از دستگاه خشک‌کن است. البته ابتدا باید جنس پارچه را بررسی کرد؛ اگر حرارت بالا آسیبی به الیاف پارچه نرساند، مجاز هستیم لباس را با حرارت ضدعفونی کنیم.

 

محیط‌های مرطوب، فضای مناسبی جهت رشد و تکثیر باکتری و میکروب‌ها هستند؛ در نتیجه پس از هر بار ضدعفونی کردن و شست‌وشوی لباس‌ها، برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی نیز اقدام کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید