خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی و زیبا برای استقبال از بهار است. هر چند که آپارتمان‌ها و منازل کوچک امروزی بدون پستو و زیر زمین هستند و در خانه‌تکانی زحمت کمتری دارند ولی در مقایسه با گذشته، به علت مشغله کاری بیشتر، زمان کمتری در منزل هستیم کار نظافت به تدریج انجام می‌شود. بنابراین هیچ چیزی بهتر از یک روش خوب و برنامه ریزی شده در این ایام به کمک ما نمی‌آید.

تمیز کردن دیوارها، قسمت دشوار و زمانبر نظافت منزل است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت چرا که دیوارها فضای زیادی از منزل را اشغال می‌کنند و به شدت در معرض آلودگی‌های محیطی هستند. گردوخاک و دوده، رد انگشتان، سیاهی دور کلید برق و محل قرارگیری شوفاژ از مهم‌ترین آلودگی روی دیوارها است که ما را مجاب می‌کند دیوارها را تمیز کنیم. اگر خودمان یا اطرافیان نزدیک‌مان کودک خردسال داشته باشیم، نظافت منزل کار دشوارتری می‌شود. کودکان عاشق نقاشی کردن روی دیوار هستند و با کشیدن نقاشی روی دیوار این بخش از خانه‌تکانی را سخت‌تر می‌کنند.

لکه‌های ناشی از دوده، جوهر و مداد رنگی یا آبرنگ در نقاشی کودکان به سختی از روی دیوار پاک می‌شود. در این مطلب مراحل پاک کردن دیوار در زمان خانه تکانی را مرور می‌کنیم تا با نکاتی که در ادامه مطلب بیان می‌شود علاوه بر داشتن یک برنامه‌ریزی درست برای نظافت منزل، روش لکه‌بری دیوارها را بهتر بدانیم.

نکات کلی‌ که در تمیز کردن دیوارها باید رعایت کنیم

 1- در قدم اول، از پارچه‌های قدیمی برای پوشاندن روی مبل‌ها استفاده کنید. بهتر است تمامی لوازم منزل را با ملحفه یا روزنامه بپوشانید تا مواد شوینده روی آن‌ها نریزد و وسایل خانه شما آسیب نبینند.

 2- هرچیزی که نزدیک به دیوار است را از دیوار فاصله دهید و در وسط خانه جمع کنید. با این کار از آلوده شدن این وسایل هنگام شست و شوی دیوار جلوگیری می‌کنید.

 3- قبل از شروع کردن مراحل شستشوی دیوار، اول باید گرد و خاک روی آن را از بین ببرید. حتی اگر هیچ لکه‌ای هم روی دیوار نباشد، گرد و غبار و آلودگی هوا می‌تواند ظاهری کثیف و سیاه روی دیوار ایجاد کند. برای از بین بردن گرد و غبار ابتدا کف زمین را با روزنامه بپوشانید تا آلودگی روی زمین را کثیف نکند. سپس با استفاده از دستمال نرم و یا برس‌های گردگیری، غبار و آلودگی نشسته بر روی دیوار را با حوصله پاک کنید. فرچه‌های مویی مخصوص، جارو و جاروی شارژی وسایل خوبی برای گردگیری دیوار هستند. اگر وسایل بالا را در دسترس ندارید، می‌توانید از تیشرت‌های قدیمی و کهنه برای گردگیری استفاده کنید. بهتر است این کار را به صورت ضربه‌‌ای روی دیوار انجام دهید.

4- در این مرحله از خانه تکانی، یک سطل آب و کف تهیه کنید. برای این کار یک سطل آب گرم و یک قاشق مایع ظرفشویی تاپ را به خوبی با هم مخلوط کنید تا کف کند. با کمک یک اسفنج و این مایع می‌توانید دیوار را به راحتی تمیز کنید. به این ترتیب که اسفنج را با مایعی که آماده کرده‌اید مرطوب کنید و بر روی دیوار بکشید سپس اسفنج را در سطل خالی دیگری فشار دهید تا کثیفی به همراه آب آلوده خارج شود. مراحل پاک کردن دیوار را از بالای دیوار شروع کنید. دستتان را نسبتا آرام حرکت دهید و عجله نکنید و بعد از کف زدن، سریعا محل را خشک کنید. این کار را تا تمیز شدن کل دیوار ادامه دهید.

پاک کردن لکه مداد از روی دیوار

یک ترفند برای از بین بردن آثار مداد و پاک کردن نوشته و خطوط روی دیوار، استفاده از یک پاک کن معمولی است. پاک‌کن باید نو و کاملا تمیز باشد تا موجب کثیفی بیشتر دیوار نشود. با استفاده از این پاک کن خط‌های مداد را مثل خط‌های روی کاغذ پاک کنید. سپس دیوار را با اسفنج و به روشی که در بالا گفته شد شست و شو دهید.

لکه‌های مداد رنگی از روی دیوار با پاک کن تمیز نخواهند شد. برای از بین بردن جای مداد رنگی با استفاده از کمی خمیر دندان و یک مسواک نرم به آرامی روی خطوط آن‎ بکشید تا کم کم لکه‌ها ناپدید شوند سپس با روش قبلی دیوار را بشویید و با دستمال حوله‌ای آن را خشک کنید.

اگر دیوار منزل شما گچی است، برای از بین بردن لکه، نمی‌توانید از خمیر دندان استفاده کنید، برای پاک کردن مداد رنگی از روی دیوار گچی می‌توانید کمی جوش شیرین را در آب حل کنید و به کمک پنبه لکه را از بین ببرید.

پاک کردن لکه مداد شمعی از روی دیوار

اگر بچه‌ها با مداد شمعی روی دیوار نقاشی کشیده باشند، پاک کردن لکه روی دیوار کار ساده‌ای نخواهد بود. مداد شمعی‌ها حالت روغنی دارند و به سختی پاک می‌شوند.

برای پاک کردن لکه مداد شمعی یا پاستل هم می‌توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. توجه داشته باشید که در مصرف جوش شیرین باید احتیاط کنید تا به رنگ دیوارتان آسیبی وارد نشود. حتما قبل از پاک کردن دیوار با این روش، از حساسیت رنگ دیوارتان مطمئن شوید. برای اطمینان در گوشه‌ای از دیوار که زیاد در معرض دید نیست، این روش را امتحان کنید و اگر آسیبی به دیوار وارد نشد، با خیال راحت کار لکه‌بری را ادامه دهید.

پاک کردن دوده از روی دیوار

همه دوده‌های روی دیوار را با کمک جارو برقی پاک کنید، سپس با استفاده از دستگاه بخار شوی دیوار را تمیز کنید. توجه داشته باشید که دمای آب بسیار بالا نباشد چون ممکن است رنگ دیوار را خراب کند و از بین ببرد. همچنین دقت کنید که همه دوده‌ها با جاروبرقی کشیده شوند، در غیر این صورت هنگام شستن لکه‌های سختی ایجاد می‌کنند.

در صورتی که دستگاه بخارشوی ندارید، می‌توانید برای پاک کردن دوده‌ از روی دیوارها، از آب ولرم و پودر ماشین لباسشویی تاپ کمک بگیرید. برای این روش محلولی از پودر ماشین لباسشویی تاپ و آب درست کنید و با اسفنج روی لکه دوده بکشید و سپس با دستمال تمیز پارچه‌ای و بدون پرز، آن را خشک کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی دیوار

پاک کردن هر لکه جوهر از روی دیوار کمی سخت به نظر می‌رسد ولی با استفاده از آب لیمو می‌توانید به سادگی جوهر را از روی دیوار تمیز کنید و اثر آن را از بین ببرید. دقت کنید این روش برای از بین بردن لکه جوهری که تازه ایجاد شده بسیار کارآمدتر است. برای لکه‌بری جوهر از دیوار مقداری آب لیمو را روی لکه‌ها اسپری کنید و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه دیوار را با یک دستمال بدون پرز تمیز کنید.

پاک کردن جای انگشت دست از دیوار

آثار انگشت دست روی دیوار در اطراف کلیدها بسیار بیشتر دیده می شوند. یک روش جالب برای پاک کردن لکه روی دیوار و از بین بردن آثار دست، استفاده از یک سیب زمینی خام است. سیب زمینی را از وسط نصف کنید و تا محو شدن کامل لکه‌ها، روی دیوار بکشید. سپس با اسفنج و آب، دیوار را تمیز کنید.

با انجام مراحل بالا در زمان خانه تکانی به راحتی و با صرف زمان و هزینه کمتر، می‌توانید دیوارهای منزل‌تان را تمیز و درخشان کنید. با روش توضیح داده شده در متن به صورت کلی دیوار را پاک کنید و با توجه به نوع لکه‌ای که روی دیوار وجود دارد از یکی از روش‌های توضیح داده شده برای لکه‌بری استفاده نمایید. در انتها مجدد به صورت کلی دیوار را با کف و اسفنج تمیز شست و شو دهید و با دستمال بدون پرز خشک نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید