شکلات یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی‌های دنیا و نشانه‌ی عشق و محبت است. عاشقان شکلات این خوشمزه‌ی دوست‌داشتنی را به صورت‌های متفاوتی مصرف می‌کنند که همه آن‌ها پتانسیل ایجاد لکه روی لباس، مبل و فرش را دارند. به همین خاطر دغدغه لکه شکلات جز جدایی‌ناپذیر خوردن آن است.

دانستن این که لکه شکلات بر خلاف ظاهر سخت و تیره‌ای که دارد آنقدرها هم سرسخت نیست و راهکارهای رفع آن، به شما این اجازه را می‌دهد تا با راحتی بیشتری از این خوراکی لذت ببرید.

 

۴ قدم برای پاک کردن لکه شکلات از لباس

۱- برای قدم اول، شکلات‌ اضافی روی لباس را با دقت بردارید. مطمئن شوید این کار را به درستی انجام می‌دهید و باعث پخش شدن آن و ایجاد لکه‌های عمقی‌تر و بزرگتر نمی‌شوید.

در این مرحله، اگر مدل شکلات ریخته شده، تکه‌ای یا تخته‌ای است سعی کنید آن را با استفاده از یک قالب یخ سرد کنید یا می‌توانید  لباس‌ لکه‌دار را در یخچال قرار دهید و بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آن را دربیاورید و با استفاده از چاقوی کره‌خوری یا قاشق شکلات را بتراشید.

اگر با شکلات مایع سر و کار دارید، از یک دستمال تمیز یا حوله کاغذی برای جمع کردن آن کمک بگیرید.

 

۲- مایع لباسشویی تاپ را روی لکه بریزید و با استفاده از یک مسواک نرم، آن را به خورد لکه دهید. ۵ دقیقه لباس را با مایع روی آن رها کنید تا کاملا مراحل لکه‌بری انجام شود.

 

۳- در این مرحله لازم است به علائم پشت لباس دقت کنید. اگر اجازه شست‌وشو با لباسشویی را دارید این بهترین فرصت است تا لباس را پشت و رو کنید، دمای آب را پایین بیاورید و منتظر خارج شدن شکلات از بافت لباس شوید. لباس را بدون آبکشی در ماشین لباسشویی قرار دهید. مایع لباس باقی مانده روی آن به شست‌وشوی بیشتر کمک می‌کند.

اگر لباس نیاز به شست‌وشوی دستی دارد در این مرحله از یک آبکشی با آب سرد استفاده کنید.

 

۴- بعد از شست‌وشو فورا لباس را از ماشین لباسشویی خارج کنید. قبل از خشک کردن و اتوکشی محل لکه را چک کنید تا از پاک شدن آن به طور کامل اطمینان پیدا کنید. در صورتیکه لکه هنوز پا برجا بود مراحل را مجددا تکرار کنید.

 

نکاتی که باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

۱- سرعت و دما تاثیر زیادی روی لکه شکلات دارند. برای از بین بردن لکه سریع عمل کنید تا از نتیجه مطمئن شوید. همچنین سعی کنید باعث گرم شدن شکلات ریخته شده نشوید.

۲- این شست‌وشو برای لباس‌هایی با پارچه‌های ابریشمی، ساتن و بسیار حساس مناسب نیست. بهتره برای این نوع لباس‌ها از خشک‌شویی کمک بگیرید.

۳- حتما لیبل پشت لباس را به طور کامل مطالعه کنید.

 

چطور لکه شکلات را از روی فرش پاک کنیم:

اگرچه سقوط شکلات روی فرش یک اتفاق غم‌انگیز است اما این پایان دنیا نیست. با سرعت در عملکرد می‌توانید در زمان بسیار کمی فرش را کاملا تمیز کنید.

  • در قدم اول، با لوله جاروبرقی شکلات جامد را بدون جا به جا کردن جمع کنید.
  • اگر شکلات مایع است یا مقداری از شکلات جامد هنوز روی فرش باقی‌مانده، از یک تکه یخ کمک بگیرید. یخ را برای چند ثانیه روی شکلات نگه دارید تا به حالت جامد دربیاید سپس آن را با همان روش اول جمع آوری کنید یا با استفاده از چاقوی کره آن را بتراشید.
  • از یک دستمال حوله‌ای برای پاک کردن ذرات آخر استفاده کنید.
  • مایع لباس تاپ کالر را به مقدار خیلی کمی روی لکه بریزید. از یک مسواک نرم و تمیز استفاده و به آرامی لکه را پاک کنید. بعد از هربار استفاده از مسواک برای پاک کردن لکه آن را تمیز کنید تا شکلات‌ها به عمق فرش نفوذ نکنند و پخش نشوند. سپس اجازه دهید برای ۵ تا ۱۰ دقیقه، مایع روی لکه بماند و ذرات شکلات را از تار و پود فرش بیرون بکشد.
  • در نهایت مایع را با یک حوله تمیز و بدون اینکه آن را روی فرش بمالید، جمع کنید.
  • توجه کنید فرش‌ها ضخیم‌تر از لباس‌ها هستن و ممکن است شکلات بیشتری در آن‌ها نفوذ کرده باشد. برای از بین بردن کامل این لکه، پیشنهاد می‌شود تا زمانی که هیچ ردی از لکه مشاهده نکنید، این مراحل را تکرار کنید.
  • زمانی که از پاک شدن کامل لکه مطمئن شدید، با یک پارچه تمیز یا چند لایه کاغذ فرش را خشک کنید.

 

اما حساس‌ترین قسمت خانه که ممکن است به لکه شکلات آلوده شود، مبلمان است. خصوصا مبلمانی با رنگ روشن درست چندین ساعت قبل از آمدن مهمان‌ها.

 

راحت‌ترین راه برای پاک کردن لکه شکلات از روی مبل:

اصلا نگران لکه شکلات روی مبل‌ها نباشید، مراحل تمیز کردن مبلمان از مراحل فرش آسان‌تر و سریع‌تر است. فقط کافیست اضافه‌ها را جمع کنید و دستمال آغشته به مواد شوینده‌ای مثل مایع لباسشویی تاپ وایت را روی لکه بگذارید و بعد از دقایقی به آرامی آن را پاک و تمیز کنید.

به یاد داشته باشید حتما دستورالعمل‌های مخصوص پارچه مبلمان‌تان را مطالعه کنید.

 

باید بدانید لکه ایجاد شده توسط شکلات از دو بخش پودرکاکائو و روغن تشکیل می‌شود. این ترکیب باعث به وجود آمدن لکه‌های تیره و روغنی می‌شود اما نیازی به ترسیدن نیست، با انجام مراحل گفته شده می‌توانید این لکه را به راحتی پاک کنید و ظاهری تمیز به فرش، مبلمان و لباس‌ها بدهید.

در این راه به محصولات تاپ اعتماد کنید و اجازه دهید به کمک‌تان بیایند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید