یکی از زیباترین رنگ‌هایی که جلوه بخش همه لباس‌ها مخصوصا لباس‌های تابستانه است، رنگ سفید است. نگهداری و شست‌وشوی لباس ‌های سفید همیشه با چالش روبرو است. از جمله خطراتی که این لباس‌ها را تهدید می‌کند، لکه‌‌های رنگدار، زرد شدن، چرک مردگی و تیرگی ناشی از گرد و غبار و آلودگی است. کفش‌های پارچه‌ای سفید از این قاعده مستثنی نیستند و حتی بیشتر در معرض آسیب و نابودی هستند. کفش‌های سفید تا زمانی که بدرخشند تیپ و استایل شما را خاص و زیبا می‌کنند اما زمانی که تمیز نباشند کاملا برعکس عمل کرده و شما را نامرتب و شلخته نشان می‌دهند.

در این مطلب به راه‌هایی برای حفظ و نگه‌داری از کفش‌های پارچه‌ای سفید و نکات مرتبط با شست‌وشوی آن‌ها پرداخته می شود.

مهم‌ترین موارد آسیب زننده به کفش سفید

قبل از بررسی نکات و راه‌های شست و شوی کفش‌های کتانی سفید، لازم است به بررسی عواملی که این کفش‌ها را نا کارآمد می‌کند بپردازیم.

حتما برای شما هم پیش آمده که کفش سفیدتان بعد از شسته شدن زرد شود، مهمترین علت این اتفاق، روش نادرستی است که برای خشک کردن آن انتخاب کرده‌اید. آبی که در کفش باقی می‌ماند باعث ایجاد لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی کفش می‌شود.

دومین علتی که باعث تخریب کفش می‌شود استفاده از مایع سفید کننده غلیظ است. مایع سفید کننده غلیظ پارچه‌های سفید را زرد می‌نماید.

انباشته شدن لکه‌ها و دوده روی کفش‌ها گاهی باعث تغییر رنگ دائمی آن‌ها می‌شود و این موضوع با رخنه‌کردن دوده در بافت پارچه اتفاق می‌افتد. بنابراین سعی کنید کفش‌های سفیدتان را در فواصل زمانی کوتاه‌تری نسبت به سایر کفش‌ها تمیز کنید و در صورت لکه شدن، سریعا اقدام به لکه‌بری نمایید.

قرارگیری طولانی کفش سفید در معرض نور خورشید یکی دیگر از عواملی است که کفش سفید و زیبای شما را خراب خواهد کرد. کفش‌های کتانی‌ سفید به اندازه‌ی کافی در معرض اشعه‌های UV خورشید هستند. این اشعه‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ ناخواسته در کفش شوند. بنابراین وقتی از کفش سفیدتان استفاده نمی‌کنید آن را در جاکفشی و به دور از نور خورشید قرار دهید.

روش صحیح شستن کفش کتانی سفید

اولین قدم برای شست و شوی کفش سفید، تهیه کردن یک مسواک قدیمی تمیز است. دقت کنید که تاکید بر قدیمی بودن مسواک از این جهت است که مسواک‌های استفاده شده برس نرم‌تری دارند و احتمال آسیب رسیدن به بافت پارچه‌ای کفش را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. در قدم بعدی چند قطره مایع ظرفشویی تاپ گلد را در آب ولرم حل کنید تا آب و مایع ظرفشویی کاملا یکدست شوند. با استفاده از مسواک و ترکیب به دست آمده به آرامی با حرکات رفت و برگشتی همه قسمت‌های کفش به جز قسمت لژ را تمیز نمایید.

سیاهی‌های لژ را ابتدا با یک اسفنج مرطوب بگیرید و سپس با استفاده از همان مسواک قسمت‌ لژ کفش را شست و شو دهید. نکته‌ی مهمی که باید رعایت کنید استفاده از یک پارچه نخی میز برای پاک کردن کف‌های آلوده از روی قسمت‌های تمیز شده است. انجام این کار مانع از گسترش لکه‌های سیاه به سایر قسمت‌ها در حین شست وشو می‌شود.
در صورتی که لکه روغنی بر روی کفش شما وجود دارد می‌توانید علاوه بر مایع ظرفشویی تاپ گلد از مایع لباسشویی تاپ وایت یا همان سفیدشوی تاپ نیز استفاده کنید. در صورتی که کفش شما بعد از شست و شو همچنان دوده گرفته و چرک مرده به نظر می‌رسید، مراحل زیر را دنیال کنید. ابتدا محلولی متشکل از مایع سفید کننده تاپ و آب  با نسبت ترکیب 1 به 5 آماده کنید.

بعد از تهیه این ترکیب کفش کتانی سفیدتان را با استفاده از آن تمیز کنید. در .

هر چقدر کفش‌ها زودتر خشک شوند، احتمال ایجاد شدن لکه قهوه‌ای و خراب شدن آن‌ها کمتر می‌شود. برای خشک کردن کفش‌ها بعد از شست‌وشو داخل کفش‌ها را از دستمال کاغذی حوله‌ای یا پارچه نخی پر کنید. دستمال کاغذی حوله‌ای رطوبت را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود کفش خیلی زود خشک شود. همچنین این کار باعث می‌شود فرم کفش شما حفظ شود و بعد از خشک شدن تغییر حالت ندهد.

بعد از پر کردن کفش‌ها با دستمال حوله‌ای یا نخی آن ها را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

تا حد امکان از ماشین لباسشویی برای شستن کفش‌های کتانی سفید استفاده نکنید زیرا احتمال آسیب یا تغییر کفش را بیشتر می‌کند.

برای شستن بند کفش‌ها از سفیدشوی تاپ استفاده کنید. برای این کار مایع سفیدشوی تاپ را با آب رقیق کنید و بند کفش را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید و سپس آبکشی نمایید. با رعایت نکات بالا به راحتی از کفش‌های سفیدتان لذت ببرید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید