یکی از مشکلاتی که در شست‌وشوی ظروف مخصوصا ظروف کریستالی، لیوان‎های شیشه‌ای، بلوری و ظروف استیل براق با آن مواجه می‌شویم، حضور رد آب روی آن‌هاست . آیا تا به حال به این مساله فکر کرده‌اید که با وجود شست‌وشوی ظروف با مایع ظرفشویی چرا این لکه‌ها بعد از خشک شدن مشاهده می‌شوند؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث ایجاد این لکه‌ها پس از شست‌وشو می‌شود، سختی آب است. ترکیباتی موجود در آب باعث ایجاد رسوبات آهکی می‌شوند.

دلیل اصلی ایجاد لکه با آب سخت!

آب سخت، آبی است که حاوی بعضی از نمک‌های معدنی مثل بی‌کربنات‌ها، یون‌های کلسیم و منیزیم باشد. دو عنصر کلسیم و منیزیم عوامل مهم تبدیل آب نرم به آب سخت هستند که اتفاقا عناصر چسبنده‌ای هستند و سریعا پس از برخورد آب با سنگ‌های رودخانه‌ای یا تغییرات شیمیایی آزمایشگاهی، به آب می‌چسبند. سختی آب در هر استان و حتا هر منصقه از یک شهر می‌تواند متغیر باشد. عواملی مانند منبع آب، رودهای مسیر آب، کارخانه‌های همجوار و … می‌توانند روی این موضوع تاثیرگذار باشند.

در فرآیند شست‌وشو، همراه با آب، از مایع شوینده نیز استفاده می‌شود تا کثیفی‌ها و چربی‌هایی که توانایی انحلال در آب را ندارند، بهتر و سریع‌تر از بین بروند.

برای بررسی دلیل ایجاد لکه‌های سفید و تار روی ظروف و شیرآلات، بهتر است اطلاعات مختصری درباره ساختار مایعات شوینده و فرآیند ترکیب آن با آب داشته باشیم.

به هر نوعی از مواد شوینده، چه در حالت جامد و چه در حالت مایع، صابون گفته می‌شود. صابون‌ها از واکنش شیمیایی چربی‌ها و قلیایی‌ها تشکیل می‌شوند و در از بین بردن انواع چربی حیوانی و گیاهی موثراند. قلیا دو نوع اصلی دارد که استفاده از هر کدام باعث به‌وجود آمدن صابون به صورت جامد یا مایع می‌شود اما این موضوع در عملکرد و تاثیر نهایی صابون، اثر خاصی نمی‌گذارد.

فرایند تمیزکنندگی مایع ظرفشویی که بیشتر وظیفه از بین بردن چربی‌های روی ظروف را دارد به این گونه است که، پایه اصلی آن که دارای دو سمت چربی و قلیایی است وارد عمل می‌شود. سمت چربی که قابلیت هضم آب را ندارد یا به اصطلاح آب گریز است، با چربی‌ها پیوند می‌خورد و سمت دیگر که اصطلاحا آب دوست است با آبی که در زمان شست‌وشو استفاده می‌کنیم پیوند می‌خورد. سرانجام مایع ظرفشویی، چربی را به قطرات کوچک‌تر تبدیل می‌کند تا در آب معلق بمانند و پس از شست‌وشوی نهایی همه آن‌ها یک‌جا از بین بروند.

اما مشکلی که می‌تواند در این بین اتفاق بیوفتد، سخت بودن آب است که روی این فرآیند ساده‌ شیمیایی تاثیر منفی می‌گذارد. مایعات شوینده به راحتی با آب نرمی مانند آب باران ترکیب می‌شوند و کف‌کنندگی بالایی از خود نشان می‌دهند. اما آب سخت ظرفیت کافی برای ترکیب با مایعات شوینده را ندارد به همین دلیل در این موقعیت، مجبور به استفاده از مایعات شوینده به مقدار بیشتر می‌شوید. این موضوع به تنهایی یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث ایجاد لکه روی ظروف شود.

آب سخت توانایی ترکیب با مایع شوینده را ندارد!

مایع شوینده، حاوی نوعی سدیم است که در مواجهه با آب سخت، به یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب، می‌چسبد و یک ترکیب شیمیایی جدید می‌سازد در نتیجه مانع حل شدن آن در آب می‌شود. همین موضوع باعث این مشکل می‌شود که پس از خشک شدن ظروف، مواد معدنی موجود در آب روی سطح ظروف چسبیده و باعث ایجاد لکه‌هایی که ما به آن‌ها اصطلاحا آهک می‌گوییم شود.

نشانه‌های سخت بودن آب منزل!

چند نشانه ساده وجود دارد که نشان می‌دهد آب موجود در لوله‌های منزل شما، آب سخت است.

۱-رسوبات معدنی یا آهکی داخل ظروفی که در آن‌ها آب را می‌جوشانید یا از آب نگهداری می‌کنید.

۲-ایجاد لکه‌ یا رد سفید رنگ روی سطوحی با جنس‌های چینی، مینا، فولاد ضدزنگ، کاشی و شیشه.

لکه‌های رنگی روی ظروف و شیرآلات!

علاوه بر کلسیم و منیزیم که بالاتر به آن‌ها اشاره شد، ممکن است مواد معدنی دیگری مانند منگنز یا آهن در آب وجود داشته باشد که وجود این دو عنصر باعث ایجاد لکه‌های قرمز، قهوه‌ای یا سیاه می‌شود. برای از بین بردن این مشکل می‌توانید بعد از شناختن لکه‌ها با استفاده از بعضی راهکارها، آن‌ها را از بین ببرید. به طور مثال لکه های قرمز و قهوه‌ای که آهن موجود درآب باعث ایجاد آن شده است را با خمیر تارتار و آب بشویید و اجازه دهید خشک شود یا لکه های سبز اسیدی را با نمک برطرف کنید همچنین لکه‌های قهوه‌ای و مشکی حاصل از منگنز را با کرم تارتار و پراکسید هیدروژن برطرف کنید.

راه حل پیشگیری از لکه‌ها!

تنها راه حل برای این مشکل این است که اجازه ندهید آب سخت روی سطح مورد نظر باقی بماند و تبخیر شود. اما آیا شما می‌توانید پس از هر بار شست‌وشوی ظروف یا استفاده از شیرآلات منزل، آن‌ها را سریعا خشک کنید؟ این یک راه حل مطمئن اما زمان‌بر و خسته‌کننده است. مایع ظرفشویی تاپ گلد به نحوی فرموله شده است که به شما این امکان را داده است تا بتوانید برای شستن ظروف و شیرآلات از آن استفاده کنید و هیچ نگرانی بابت لکه‌ها نداشته باشید. مایع ظرفشویی تاپ گلد با ۴ رایحه مختلف میوه‌های استوایی، کیوی، بلوبری و انبه-گریپ فروت، دارای خاصیت آنتی‌اسپات یا ضدلکه ردآب است، مانع رسوب مواد معدنی موجود در آب می‌شود و نتیجه درخشانی که به شما می‌دهد، ظروف و شیرآلاتی بدون لکه است.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید