تفاوت ­های پودر و مایع لباسشویی

 

پودر و مایع لباسشویی هر دو اقلامی هستند که برای شست‌و‌شوی لباس مورد استفاده قرار می­گیرند. برخی افراد همچنان به پودر لباسشویی وفادار بوده و چندان از مایع لباسشویی استفاده نمی­کنند. اما عده‌ای دیگر بالعکس، مایع را بهتر از پودر می­دانند و کلا شوینده­های پودری را کنار گذاشته­اند.

اما واقعیت این است که پودر و مایع لباسشویی تفاوت­هایی دارند. اگر به این اختلاف­ها واقف باشید می­توانید در جای مناسب از شوینده مناسب استفاده کنید.

 

بسته بندی، اولین تفاوت ظاهری پودر و مایع لباسشویی

اولین مورد از تفاوت­های پودر و مایع لباسشویی بر­می­گردد به نوع بسته‌بندی. پودر لباسشویی از دیرباز در جعبه­های مقوایی بسته‌بندی شده و وزن چندانی ندارد. مزیت این نوع بسته‌بندی، سازگاری با محیط زیست است. اما از طرفی استحکام چندانی نداشته و خیلی زود ممکن است سوراخ شده یا نم بکشد. از این رو، اکثر افراد پودر لباسشویی را هنگام استفاده در ظرفی غیر از جعبه خودش نگهداری می­کنند.

اما طبیعتا مایع لباسشویی نمی­تواند در جعبه‌های مقوایی بسته‌بندی شود. به همین علت، آن‌ها در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند. خوبی این نوع بسته‌بندی، دوام بیشتر است. اما در عوض سنگین­تر بوده و با محیط زیست نیز سازگاری کمتری دارد. برای نگهداری آن‌ها نیز فضای بیشتری مورد نیاز است. اما معمولا درب مایع لباسشویی به گونه‌ای است که می‌تواند به‌عنوان پیمانه استفاده شود. بنابراین، پودر و مایع لباسشویی حداقل از لحاظ ظاهر بسیار متفاوت هستند.

 

تفاوت پودر و مایع لباسشویی در قدرت پاک کنندگی

یکی دیگر از تفاوت­های پودر و مایع لباسشویی قدرت پاک‌کنندگی آن‌هاست. پودرهای لباسشویی اکثرا حاوی بلیچ و آنزیم هستند و PH بالاتری داشته و قلیایی‌ترند، که همین موضوع باعث می‌شود این ماده قدرت پاک‌کنندگی بالایی داشته و تا حدی سفیدکننده باشد. از این رو، می­توان گفت پودر لباسشویی از نظر پاکسازی قوی­تر از مایع لباسشویی است. اما این بدان معنا نیست که مایع نمی‌تواند لباس­ها را به خوبی تمیز کند.

پودر‌ها برای عملکرد بهتر در چربی‌زدایی به دما و زمان شست‌و‌شوی بیشتری احتیاج دارند. برعکس، مایع لباس‌شویی برای شست‌و‌شوی لکه‌های چربی دما و زمان کمتری احتیاج دارد. زیرا به خوبی روی لکه پخش‌شده و آن را پاک می­کند. اما در مجموع، مایع در شست‌و‌شو اندکی ضعیف­تر از پودر است. به همین علت، توصیه می­شود برای شست‌و‌شوی روزانه، لباس‌های لطیف و لباس­هایی که نیمه‌چرک هستند، از مایع لباسشویی استفاده کنید اما برای لباس­های خیلی کثیف، بهتر است از پودر لباسشویی استفاده کنید.

 

پودر و مایع لباسشویی و تفاوت در میزان حلالیت

پودر و مایع لباسشویی یک تفاوت اساسی دیگر نیز دارند. آن نیز، میزان حل شوندگی در آب است. چون مایع لباسشویی خودش همانند آب سیال است، به خوبی در آن حل می­شود. به همین علت، بعد از شست‌و‌شوی لباس­ها با مایع، آثاری از سفیدک یا کف‌های خشک‌شده بر روی لباس مشاهده نمی‌شود. این ویژگی یک مزیت است. به ویژه، برای لباس­های تیره و رسمی.

قطعا بارها برای شما نیز پیش آمده‌است که یک لباس تیره مانند مانتو، چادر یا تیشرت را با پودر بشویید. اما در پایان شاهد وجود شوره و سفیدک بر روی لباس بوده­اید. این موضوع به خاطر آن است که پودر لباسشویی چگالی بیشتری داشته و ممکن است به خوبی در آب حل نشود. پودرهای حل‌نشده نیز روی لباس باقی می­مانند. البته باید در نظر داشت که حساسیت بیشتری روی میزان مصرف پودر لباسشویی وجود دارد و اگر بیشتر از مقدار مندرج استفاده شود، مشکل سفیدک رخ می دهد. در مایع لباسشویی هم اگر خیلی بیشتر از مقدار تعیین شده استفاده کنید، باعث ایجاد سفیدک در لباس می‌شود ولی حساسیت مایع لباسشویی به اندازه پودر نیست.

 

تفاوت در قیمت، تنوع و خاصیت نرم کنندگی پودر و ماشین لباسشویی

یکی دیگر از تفاوت­های پودر و مایع لباسشویی قیمت است. مایع لباسشویی به دلیل نوع بسته‌بندی و پروسه ساخت، قیمت بیشتری نسبت به پودرهای لباسشویی دارد. قبلا نیز توضیح داده‌ شد که پودر لباسشویی، قدرت پاک‌کنندگی بیشتری دارد. به ویژه، برای لباس‌هایی از جنس نخ، کتان و پارچه‌هایی که نسبت به دما خیلی حساس نیستند. از این رو، به نظر می‌رسد استفاده از پودر نسبت به مایع برای شستن این مدل از لباس‌ها اقتصادی­تر است.

نکته حائز اهمیت دیگر در تفاوت پودر و مایع لباسشویی ، تنوع است. اگر دقت کرده‌ باشید، محصولات مایع شوینده لباس، تنوع بیشتری نسبت به پودرها دارند. مایع­هایی همچون رنگین‌شوی، مشکین‌شوی و … از این قسم هستند. اما فرمول پودر لباسشویی به این اندازه انعطاف‌پذیر نبوده و برای تمامی انواع پارچه‌ها یکسان است. اما از نظر رایحه امکان استفاده از رایحه‌های مختلف، در پودر لباسشویی و مایع به یک میزان است.

بنابراین، اگر می­خواهید برای هر رنگ و جنس پارچه، شوینده مخصوص به خودش را استفاده کنید، باید بیشتر سراغ مایع لباسشویی بروید. اما در برخی مواقع نیز لازم است از پودر لباسشویی استفاده نمایید.

یکی دیگر از تفاوت­های پودر و مایع لباسشویی در نرمی لباس است. مصرف‌کنندگان معمولا به همراه پودر، باید از نرم‌کننده نیز استفاده کنند. اما بیشتر مایع­های لباسشویی به دلیل اینکه شوینده‌های ملایم‌تری نسبت به پودرها هستند کمتر نرمی پارچه‌ها را می‌گیرند البته به همراه مایع نیز می‌توان نرم‌کننده استفاده نمود. اما در قیاس با پودر لباسشویی، این ویژگی در مایع لباسشویی بیشتر است.

 

در این مطلب گفته شد…

همانطور که گفته شد تفاوت­هایی بین پودر و مایع لباسشویی وجود دارد. مایع برای لباس­های لطیف و نه‌چندان کثیف مناسب است. درحالیکه لباس­های کثیف باید با پودر لباسشویی شسته شوند. یا اینکه تفاوت‌هایی در حلالیت، بسته‌بندی و … دارند. مایع‌‌های شوینده قدرت انحلال بالاتری در دمای پایین دارند و مدت شست‌وشو با آنها کاهش پیدا می‌کند.

در انتخاب پودر یا مایع لباسشویی برند تاپ را در نظر داشته باشید، چراکه پودر ماشین لباسشویی تاپ بسیار ریزدانه بوده و به خوبی در آب حل می­شود. مایع جنرال تاپ نیز قدرت پاک‌کنندگی و نرم‌کنندگی بالایی دارد. هردو کف مناسبی نیز دارند. بنابراین، انتخاب با شماست که کدام یک را استفاده کنید.

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید