پتو‌های لطیف و گرم و نرم، یار همیشگی ما و یکی از وسایل پرمصرف در خانه هستند که معمولاً بیشتر در فصل روز‌های سرد سال، هوای ما را دارند تا سرما نخوریم. از آنجا که پتو همیشه در تماس مستقیم با بدنمان است، زودتر از دیگر وسایل بوی عرق پیدا می‌گیرد و کثیف می‌شود. به همین خاطر شستن پتو در ماشین لباسشویی یا تحویل آن به خشکشویی امری ضروری است. به همین خاطر بهتر است نحوه شستشوی تخصصی پتو‌ها را یاد بگیریم تا آسیبی به آن‌ها نرسد.

 

ترفندهای پیش از شستن پتو در ماشین لباسشویی

آیا می‌توان همه مدل پتویی را در لباسشویی شست؟ آیا می‌دانستید لباسشویی‌های جدید، برنامه مشخصی برای شستشو پتو دارند. عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که ماشین‌های لباسشویی توانایی شستن پتو‌ها را ندارند. به همین خاطر یا به خشکشویی مراجعه می‌کنند یا آن‌ها را با دست می‌شویند؛ اما اگر شما نحوه شستن پتو در ماشین لباسشویی را بدانید هم کارتان راحت‌تر می‌شود و هم آسیبی به ماشین لباسشویی‌تان وارد نمی‌شود.

برچسب پتو را قبل از شستن بررسی کنید

قبل از هر اقدامی برای شستن پتو در ماشین لباشسویی ابتدا باید برچسب آن را مطالعه کنید. این قضیه برای شستن لباس نیز صدق می‌کند. معمولاً بر روی برچسب پتو، اطلاعات مراقبتی و شستشویی آن نوشته شده است و به ما اطلاعاتی مفیدی در در مورد مواد مجاز یا ممنوعه شستن پتو می‌دهد. به عنوان مثال برخی پتو‌ها باید در دمای مناسب و با نرم‌کننده مخصوصی شسته شوند تا به پاکیزگی مورد نظر برسند.

گنجایش ماشین لباسشویی را بررسی کنید

یکی از نکات مهمی که قبل از شستن پتو در ماشین لباسشویی باید بررسی کنیم این است که آیا پتو در ماشین لباسشویی جا می‌شود یا خیر. اگر اندازه پتو بزرگ‌تر از ماشین لباسشویی است باید از یک روش دیگر استفاده کنیم. همچنین این نکته را باید در نظر بگیریم که پتو زمانی که آب به درون آن می‌رود ۲ الی ۳ برابر سنگین‌تر می‌شود و ممکن است در دراز مدت به ماشین لباسشویی‌تان آسیب وارد کند.

شما نیاز به چک کردن ظرفیت ماشین برای شستن پتو مسافرتی ندارید. به این خاطر که پتو‌های مسافرتی یک نفره هستند و اکثراً جنس نازکی دارند؛ اما قبل از شستن پتوی سنگین قطعا به ماشینی با ظرفیت بالا نیاز دارید. توجه داشته باشید اگر دستگاه شما توان شستن پتو را ندارد، حتماً این کار را به خشکشویی‌ها بسپارید تا هم پاکیزگی پتو را برایتان تضمین کنند و هم آسیبی به دستگاهتان وارد نشود.

 

پتو را در زیر نور آفتاب تکان دهید

زمانی که صحبت از تمیزی و شستن پتو می‌شود خیلی از افراد سریعاً آن را درون تشت یا ماشین لباسشویی میاندازند؛ اما این کار اشتباه است. شما باید قبل از شروع شستشو پتو با شوینده تاپ، آن را را در زیر نور آفتاب تکان دهید. این کار باعث می‌شود تا مو و گردوغبار از روی آن بلند شود. توجه داشته باشید که در صورت عدم انجام این کار، تمام آشغال‌های ریز داخل پتو مانند کرک‌ها و مو‌های ریز در فیلتر ماشین لباسشویی گیر می‌کند و در آینده شما را به دردسر میاندازد.

 

رنگ دادن پتو را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از شستن پتو در ماشین لباسشویی، تست رنگ دادن آن است؛ زیرا هر پتویی قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را ندارد. ابتدا باید برچسب روی پتو را مطالعه کنید تا متوجه شوید که آیا امکان حفظ رنگ و شستن آن در ماشین لباسشویی وجود دارد یا خیر. اگر جواب مثبت بود پیشنهاد می‌شود که از رنگین شوی تاپ برای این کار استفاده کنید. یکی از مهم‎ترین مزایای استفاده از رنگین شوی تاپ جلوگیری از تداخل رنگ لباس‎ها، پاک کنندگی قوی، ممانعت از نشست رنگ روی لباس و رایحه فوق‎العاده است.

حال برای تست رنگ دادن پتو ابتدا گوشه‌ای از آن را در یک تشت پر از آب قرار دهید. سپس دستمال یا حوله سفیدی را انتخاب کنید و آن را دور قسمت خیس پتو بپیچانید. اگر رنگ دستمال یا حوله سفید تغییر کرد باید از شستن پتو با سایر لباس‌ها خوددکاری کنید.

 

تنظیم برنامه مخصوص شستن پتو در ماشین لباسشویی

برای شستن پتو یا هر نوع لباسی اینکه بدانید از روشن شوی استفاده کنید یا مشکین شوی یا اینکه از چه نوع شوینده یا رنگین شو استفاده کنید کافی است. نکته مهم در شستن پتو در ماشین لباسشویی تنظیم دستگاه است که در ادامه نحوه شستشوی پتو در ماشین لباسشویی را برایتان شرح می‌دهیم:

برای اطلاع از برنامه‌های هر ماشین لباسشویی باید به سراغ دفترچه آن‌ها بروید؛ اما در اغلب دستگاه‌ها از برنامه Duvet، Blanket یا Bulky/Large برای شست‌وشوی پتو استفاده می‌شود.

برنامه Duvet با دمای آب ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دور خشک‌کن ۸۰۰، برای پتو‌های سبک مانند پتو‌های مسافرتی به کار می‌رود. دمای آب داخل دستگاه در برنامه Blanket روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در برنامه Bulky هم حتماً روی ۳۰ درجه قرار می‌گیرد.

این برنامه برای پارچه‌های ضخیم نیز که به شستشو و آبکشی بیشتری نیاز دارند هم مناسب است. پیشنهاد می‌شود برای این کار مایع تاپ کالر را درون دستگاه بریزید تا پاکیزگی چند برابری را تجربه کنید.

در برخی دیگر از ماشین های لباسشویی از برنامه Bedding استفاده می‌شود. با این حال بهتر است قبل از هرکاری دفترچه دستگاهتان را مطالعه کنید یا از فروشنده مغازه‌ای که آن را خریداری کرده‌اید سؤال کنید.

 

مراحل نهایی شستن پتو در ماشین لباسشویی

بعد از اینکه اقدامات ابتدایی را انجام دادید و از شستن پتو مطمئن شدید، حال وقت آن رسیده است که پتو را داخل دستگاه گذاشته و کار را آغاز کنید. حتما توجه کنید این مراحل را به ترتیب انجام دهید.

  • پتو را داخل لباسشویی بیندازید.
  • با توجه به نوع برند دستگاه و برنامه‌های ماشین لباسشویی که در قسمت بالا گفته شد، برنامه مناسب شستن پتو را انتخاب کنید.
  • مایع لباسشویی را داخل قسمت مخصوص بریزید. برای این کار پیشنهاد می‌شود از مایع لباسشویی تاپ استفاده کنید که بدون تداخل رنگ پروسه شستشو را انجام می دهد.
  • حتما قبل از هرکاری برچسب روی مایع لباس را با دقت مطالعه کنید و مطمئن شوید که این مایع برای شستن پتو مناسب است. اگر پتوی شما مدت زیادی است که شسته نشده حتما یک بار با برنامه پیش شستشو (Pre Wash) آن را بخیسانید.
  • به هیچ عنوان پتو را گوله نکنید. بهترین کار این است که وزن پتو را به در داخل لباسشویی به‌طور مساوی پخش کنید.
  • حال دکمه start را بزنید تا دستگاه شروع به شستن کند.

 

جمع بندی

در این مقاله درباره انواع روش های شستن پتو در ماشین لباسشویی صحبت کردیم. شستن پتو مانند لباس‌ها کار ساده‌ای است و می‌توانید انواع پتوهای کوچک و بزرگ خود را بدون هیچ گونه مشکلی بشویید. این دستگاه‌ها امکانات بسیار متنوعی در اختیارتان قرار می دهید. با این حال فقط کافی است نحوه صحیح کار کردن با آن‌ها را بلد باشید. سپس با استفاده از مایع نرم کننده سری آروما تاپ یا جنرال تاپ لکه‌بری فوق العاده‌ای دارد اقدام به شستن پتو در ماشین لباسشویی کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید