وقتی صحبت از خانه تکانی و تمیز کردن منزل به میان می‌آید، یکی از چالش هایی که به ذهن می‌رسد تهیه شوینده مناسب برای قسمت‌های مختلف خانه است. در گذشته، نیاز به داشتن انواع مواد پاک کننده برای نظافت قسمت‌های مختلف خانه داشتیم ولی امروزه با پیشرفت‌هایی که در صنعت تولید پاک‌کننده به وجود آمده است، می‌توان از پاک کننده‌های چندمنظوره استفاده نمود و در زمان و هزینه صرفه‌جویی نمود. انتخاب پاک‌کننده چندمنظوره با کیفیت می‌تواند کمک شایانی به انجام سریع تر کارها کند و نظافت منزل را آسان نماید.

از مزایای اصلی پاک کننده چندمنظوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به تعداد محصول کمتر
  • قیمت کمتر نسبت به مجموعه‌ای از پاک کننده‌های مختلف
  • سرعت بیشتر در نظافت
  • سهولت بیشتر در استفاده
  • آسان بودن آموزش کارکنان برای استفاده

اسپری‌های پاک کننده سطوح، انواع مختلفی دارند که در مکان‌های متنوعی به کار می روند. در ادامه مطلب به صورت مختصر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مایع چند منظوره بر پایه حلال

این نوع مایع چند منظوره، قدرت چربی بری فوق العاده‌ای دارد. در این نوع پاک‌کننده‌ها معمولا از حلال‌هایی استفاده می‌شود که چربی‌ها را در خود حل می‌کنند. این شوینده‌ها برای پاک کردن سطوح چرب مثل گاز و هود گزینه مناسبی هستند اما مشکل عمده آن‌ها این است که به برخی از سطوح آسیب می‌رسانند و موجب کدر شدن رنگ آن‌ها و یا حتی آسیب‌های جدی به رنگ وسایل می‌شوند. پس اگر از این نوع مایع چند منظوره استفاده می‌کنید بهتر است به خوبی مکان‌های مجاز برای استفاده از آن‌ها را بدانید.

مایع چند منظوره قلیایی

این نوع از شوینده‌ها هم مانند مایع چند منظوره بر پایه حلال برای پاک کردن سطوح چرب بسیار مناسب هستند، با این تفاوت که آسیب کمتری به سطوح و رنگ‌ها می‌زنند، از این رو می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای استفاده شما در منزل باشند. البته مایع چند منظوره قلیایی به دلیل خاصیت خورندگی گاهی سبب پوسیدگی برخی وسایل می‌شوند. پس برای وسایل مانند دکورهای چوبی که نسبت به مواد قلیایی حساسند نباید استفاده شود.

مایع چند منظوره اسیدی

اسیدها به دلیل خاصیت خورندگی و حل کنندگی همیشه می‌توانند به عنوان یکی از پاک کننده‌های قوی برای سطوح و لکه‌ها باشند اما اگر قدرت اسیدی یک محلول کنترل شده نباشد می‌تواند آسیب زیادی به وسایل شما وارد کند. در واقع در این حالت استفاده از مایع چند منظوره نتیجه عکس برای شما دارد. یکی از بهترین کاربردهای مایع چند منظوره اسیدی برای تمیز کردن سطوح جرم‌دار مثل کاشی و سرامیک و سرویس‌های بهداشتی است. این نوع شوینده‌ها به راحتی تمام جرم‌ها را از سطوح شما پاک می‌کنند ولی شاید در پاک کردن تعدادی از لکه‌ها نتوانند موفق عمل کنند.

مایع چند منظوره با خاصیت بلیچینگ

همانطور که می‎‌دانید پاک کردن برخی لکه‌ها مثل اثر باقی مانده از برخی میوه‌ها و چای و قهوه از روی کانتر آشپزخانه یا دیوار کار آسانی نیست و شما مجبورید راه‌های مختلفی را برای پاک کردن آنها امتحان کنید. در این بین ممکن است لباس یا فرش شما آسیب زیادی ببیند. مایع چند منظوره با خاصیت بلیچینگ معمولا برای این منظور بسیار مناسب است. این نوع شوینده‌ها که با عنوان سفیدکننده نیز شناخته می‌شوند به راحتی لکه‌های خاص مثل لکه چای، قهوه و … را برای تمیز می‌کنند. این نوع پاک کننده‌ها بیشتر برای سطوح و الیاف بی‌رنگ یا سفید استفاده می‌شوند.

 

ویژگی‌های اسپری چندمنظوره مناسب

پاک کننده‌های چندمنظوره معمولا به نحوی تولید می‌شوند که در عین کارایی بالا کمترین آسیب را به سطوح وارد نمایند و برای اکثر سطوح قابل استفاده باشند.

برای انتخاب یک پاک کننده خوب به نکات زیر دقت کنید.

مایع چند منظوره نباید خیلی کف کند و بوی نامطبوعی داشته باشد. زیرا این نشانه‌ها می‌تواند علایم این موضوع باشد که اسپری پاک کننده شما برای سلامتی انسان مضر است. برخی از این شوینده‌ها با تولید گازهای نامطبوع سبب آسیب‌های جدی به سیستم تنفسی و یا اندام‌هایی مانند کبد وکلیه شما می‌شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تولید شوینده‌ها نیز بسیار پیچیده تر از گذشته شده است. شرکت‌ها معمولا از تکنولوژی خاص خود برای تولید مواد شوینده استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد بهداشتی در صدد هستند تا با یافتن فرمولاسیون‌های جدید و تلفیق تمام خصوصیات بالا، بتوانند مایع چند منظوره‌ای تولید کنند که علاوه بر قابلیت کاربرد در بیشتر سطوح، کمترین آسیب را به وسایل و الیاف شما وارد کند. یعنی بتواند علاوه بر انجام وظیفه تمیز کردن، مانع تغییر رنگ، خوردگی یا کدر شدن آن‌ها شوند.

فرمولاسیون اسپری پاک کننده چند منظوره تاپ به نحویی طراحی شده است که با کمترین آسیب به سطوح، بیشترین پاک کنندگی را دارد.

در چه سطوحی از پاک کننده چندمنظوره استفاده نکنیم؟

در استفاده از هر محصول شوینده‌ای، محدودیت‌هایی وجود دارد و حتما باید قبل از استفاده نحوه مصرف آن‌ها را مطالعه کنیم. در مورد مکان‌های قابل استفاده از اسپری چندمنظوره قوانین و محدودیت‌هایی وجود دارد و گاهی به اشتباه استفاده می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل به مواردی که در ادامه مطلب گفته می‌شوند دقت کنید.

چوب

از پاک کننده چندمنظوره بر روی چوب‌ پرداخت نشده و جلاکاری نشده استفاده نکنید. این نوع از چوب‌ها متخلخل هستند و این موضوع بدین معنی است که که ماده شوینده به آن‌ها نفوذ می‌کند. استفاده از محصولی که برای چنین سطوحی طراحی نشده باشد باعث ایجاد لکه و یک لایه روی چوب می‌شود که با گذشت زمان این لایه ضخیم‌تر می‌شود و غبار بیشتری را به خود جذب می‌کند.

حمام و سرویس بهداشتی

حمام یکی از مناطق پرتردد با میزان بالای میکروب است پس نیاز به ضدعفونی بیشتری دارد. پاک کننده‌های چندمنظوره معمولا قدرت ضدعفونی این میکروب‌ها را ندارند بنابراین شما باید از شوینده مخصوص توالت و حمام استفاده کنید.
یکی از محصولات پرکاربرد تاپ، اسپری پاک‌کننده سرویس بهداشتی و حمام است که برای این کار طراحی شده است.

آینه

بعضی لکه‌هایی که روی آینه ایجاد می‌شوند مانند لکه خمیردندان معمولا سخت‌تر هستند و ممکن است هنگام تمیزکردن باعث ایجاد خش روی آینه شود. برای پاک کردن آینه از اسپری چندمنظوره استفاده نکنید. این پاک کننده با ایجاد یک لایه روی آینه باعث کدر شدن یا حتی آسیب به آینه شما شود. شوینده مناسب برای این کار اسپری شیشه‌شو است. شیشه پاک‌کن تاپ با کمترین زحمت، آینه شما را براق و تمیز می‌کند.

پارچه و فرش

استفاده از اسپری چندمنظوره روی پارچه و فرش آسیب‌های جدی به آن‌ها می‌رساند. زمانی که پارچه برای مدت طولانی به پاک کننده آغشته شود، الیاف آن پوسیده خواهد شد. برای پاک کردن لکه از روی چنین اجناسی از روش‌های لکه‌بری مخصوص به آن‌ها استفاده کنید.

آسیبی که بسیاری از این شوینده‌ها به وسایل شما میزنند، در دفعات اول قابل تشخیص نیست و با گذشت زمان قابل مشاهده خواهند بود. بهترین راه‌حل این است که هر شوینده‌ای را در سطح مجاز برای آن که روی بسته بندی درج شده استفاده کنید و قبل از اسپری چند منظوره از برند آن مطمئن شوید،  تا وسایل گرانبهای شما آسیب نبینند.

سطوح سنگی

معمولا سطوح سنگی برای مقاومت در برابر رطوبت ساخته می‌شوند. اما به مرور زمان لایه محافظ سنگ از بین می‌رود و رطوبت و مواد شیمیایی می‌تواند به سنگ نفوذ کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن سنگ گران‌بهایتان از محلول‌های مخصوص سنگ استفاده کنید.

اسباب‌ بازی‌

به هیچ عنوان اسباب‌بازی کودکان را با مواد شیمیایی تمیز نکنید. مواد شیمیایی گاهی در بعضی از اسباب بازی‌ها نفوذ می‌کنند و شما نمی‌توانید به طور کامل آن‌ها را از روی وسایل پاک کنید.

شوینده‌هایی که با تکنولوژی به روز دنیا ساخته می‌شوند، اغلب  اسید یا مواد قلیایی مضر و فاقد خاصیت بلیچینگ یا همان سفیدکنندگی هستند، این شوینده‌ها همانند اسپری چندمنظوره تاپ گزینه‌های مناسبی برای تمیز کردن سطوح هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید