دو دلیل مهم برای اینکه دیگر بدون دستکش ظرف نشویید!

اولین و مهم‌ترین دلیل استفاده از دستکش هنگام شستن ظروف، محافظت از پوست دست است. مایعات ظرف‌شویی به دلیل ترکیباتی که برای از بین بردن چربی و آلودگی‌های ظروف دارند، می‌توانند قلیایی یا اسیدی باشند که هر دوی این موارد برای پوست دست مضراند و باعث از بین رفتن چربی‌های مفید پوست می‌شوند.

بعضی از مواد مضر در مایعات ظرفشویی که باعث آسیب به پوست می‌شوند را در متن زیر معرفی کردیم:

فرمالین: این ماده در مایع ظرفشویی برای از بین بردن باکتری‌ها اضافه می‌شود.

فسفات: معمولا به عنوان ماده معدنی نرم‌کننده‌ آب در مایع استفاده می‌شود.

SLS: برای کف‌کردن محصول شوینده از   SLSاستفاده می‌شود. این ماده یکی از دلایل اصلی ایجاد خشکی پوست است.

تریکلوزان: استفاده از این ماده در مایع ظرفشویی به آن خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی می‌دهد.

استفاده از مایع ظرفشویی بدون استفاده از دستکش به مرور باعث خشکی و پوسته پوسته شدن می‌شود. خشکی بیش از اندازه و از بین رفتن چربی مفید پوست می‌تواند باعث ایجاد یا شدت یافتن بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس شود.

همچنین در زمان استفاده از آب گرم برای شست‌وشو، پوست حساس و تحریک می‌شود که نتیجه‌ی آن قرمزی و خارش پوست است.

در این راستا نتایج یک آزمایش بر روی دست ۱۸ نفر قابل توجه است. در این آزمایش این افراد، به مدت ۲ هفته یک دست خود را در معرض مایع ظرفشویی قرار دادند و برای دست دیگر از دستکش محافظ استفاده کردند. نتیجه‌ی به دست آمده بعد از گذشت دو هفته، نشان‌ می‌داد که مقدار قابل توجهی از رطوبت دستی که بدون دستکش در معرض مایع ظرفشویی بود از بین رفته است. همچنین علائم خارش و سوزش در این دست‌ها دیده می‌شد. این آزمایش نشان داد که نزدیکی پوست با مواد شوینده در بلند مدت بدون هیچ حفاظتی، می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ ناپذیری به پوست وارد کند.

دومین دلیلی که برای استفاده حتمی از دستکش می‌توان به آن اشاره کرد، حفظ سلامت خودتان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های پوستی است. آلودگی‌های بازمانده روی سینک ظرفشویی و ظروف کثیف می‌توانند از طریق منافذ زیر ناخن یا زخم‌های ریز روی پوست وارد بدن شده و ایجاد عفونت کنند. خصوصا در شرایط کنونی و وجود ویروس کرونا، توصیه می‌کنیم استفاده از دستکش را جدی بگیرید.

برای آسیب کمتر به دست‌ها چه کاری انجام دهیم؟

باید به یاد داشته باشید که محصولات شوینده و بهداشتی همگی فرمولاسیون شیمیایی دارند و این امر اجتناب ناپذیر است. شما نمی‌توانید با حذف موارد بالا از مایع ظرفشویی به خود این اطمینان را بدهید که آسیب‌های احتمالی را از خود دور کرده‌اید چون به هر حال در حال استفاده از یک ماده شیمیایی هستید.

بهترین و مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، در گام اول، انتخاب یک شوینده مناسب ظروف، از یک برند معتبر است که دغدغه‌های سلامتی شما را درک می‌کند. سپس استفاده‌ی همیشگی از دستکش‌های پلاستیکی موقع شستن ظرف‌ها و در پایان، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی دست است.

نکات مهم در استفاده از دستکش هنگام ظرف شستن:

نکته مهم در این مورد این است که از دستکش‌های مخصوص خودتان استفاده کنید. هنگام استفاده از دستکش‌های مناسب ظرف شستن، به علت دمای زیاد آب و جنس پلاستیکی آن‌ها، پوست دچار تعریق می‌شود و باکتری‌ها را بیشتر به خود جذب می‌کند. پس بهتر است دستکش هم مانند دیگر وسایل خصوصی، جدا از بقیه اعضای خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر پیش زمینه‌ی بیماری‌های پوستی دارید و یا به لایه‌ی درونی دستکش‌های پلاستیکی حساسیت نشان داده اید، حتما از یک لایه دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی استفاده کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

راهنمای خرید و نگهداری دستکش:

  • دستکش را دقیقا اندازه‌ی مناسب خودتان خریداری کنید. دستکش‌های غیراندازه باعث کلافگی می‌شوند و سرعت کار را پایین می.
  • بهتر است از دستکش‌های ساق بلند استفاده کنید تا جلوی کثیف شدن دست و لباس‌تان را بگیرید.
  • پس از استفاده از دستکش آن را بشویید و با حوله خشک کنید. رطوبت زیاد باعث کهنگی زودرس آن‌ها می‌شود.
  • برای طولانی‌تر کردن عمر دستکش پلاستیکی، آن را در دمای بالاتر از ۲۵ درجه استفاده نکنید.
  • همچنین بهتر است با مواد نفتی، روغنی و پارافین برخورد نداشته باشید.

 

به یاد داشته باشید، با استفاده از دستکش هنگام ظرف شستن، اول به سلامتی خودتان و پوست‌تان اهمیت داده‌اید و سپس برای بهداشت دیگر اعضای خانواده و محیط آشپزخانه ارزش بیشتری قائل شده‌اید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید