آیا خود ماشین لباسشویی نیاز به پاکسازی و ضدعفونی دارد؟

پاکسازی ماشین لباسشویی یکی از اصول خانه‌داری است که هیچ‌گاه نباید فراموش گردد. بسیاری فکر می‌کنند چون ماشین لباسشویی وظیفه شست‌و‌شوی البسه را دارد و داخل آن از مایع یا پودر لباسشویی استفاده می‌شود، دیگر نیازی به تمیز‌کردن ندارد. اما در حقیقت، این ماشین کار راه‌انداز نیز مانند هر وسیله دیگری باید هر چند وقت یک‌بار ضدعفونی شود.

چرا پاکسازی ماشین لباسشویی توصیه می‌شود؟

طراحی ماشین لباسشویی به گونه‌ای است که نقاط پنهان بسیاری دارد. نقاطی که ممکن است باقی مانده‌های پودر لباسشویی یا مایع در آن تجمع کرده و به‌تدریج تبدیل به کپک و آلودگی شوند. همچنین در اثر چرخش، مقداری پرز از لباس‌های در حال شست و شوی جدا شده و در محفظه لباس باقی مانده و یا در فیلتر جمع می‌شوند. بنابراین، باید ماشین لباسشویی را هر از گاهی پاکسازی و ضدعفونی نمود.
نتیجه نظافت ماشین لباسشویی، تمیزی لباس‌های شماست؛ زیرا هرگونه آلودگی و میکروب می‌تواند از طریق ماشین به لباس‌ها منتقل شود. از طرفی اگر ماشین لباسشویی به موقع تمیز نشود، ممکن است بوی بدی بگیرد که به لباس نیز منتقل ‌شود. عدم پاکسازی فیلتر، عمر ماشین لباسشویی را کاهش داده و باعث خرابی زودهنگام آن می‌گردد. پس اگر به تمیزی لباس‌های خود علاقه‌مند هستید و می‌خواهید لباسشویی شما عمر بیشتری داشته باشد، پاکسازی آن را فراموش نکنید.

چه قسمت‌هایی از لباسشویی احتیاج به نظافت دارند؟

تقریبا تمام اجزای ماشین لباسشویی باید ضدعفونی شده و از درب گرفته تا محفظه لباس آن به‌طور کامل پاکسازی شود. از جمله اجزای دیگری که نیاز به نظافت دارند؛ می‌توان به محفظه جاپودری، لاستیک دور درب و فیلتر اشاره نمود. پاکسازی هر یک از این قسمت‌ها روش‌ها و خاص خود را دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.
البته پیش از هر چیز ذکر یک نکته ضروری است؛ باید بدانید که استفاده از پودر یا مایع لباسشویی مناسب و سبک می‌تواند فاصله بین دفعات نظافت ماشین را افزایش دهد (منظور از سبک بودن مایع شوینده آن است که پودر یا مایع به‌راحتی در آب حل شده و بخش عمده آن در حین تخلیه از ماشین خارج شود). در این صورت، تجمع این مواد در زیر لاستیک درب یا جاپودری کاهش می‌یابد و آن‌ها دیرتر کثیف می‌شوند. از جمله این مواد شوینده با‌کیفیت، می‌توان به مایع لباسشویی تاپ اشاره نمود. مواد به کاررفته در مایع لباسشویی تاپ به گونه‌ای است که از ایجاد هر گونه رسوب و جرم جلوگیری می کند، همچنین مایع لباسشویی تاپ می‌تواند تا حدی جرم‌های صابونی و رسوبی باقیمانده از قبل را پاکسازی کند. بنابراین، زحمت پاکسازی و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی را کم می‌کند.

چگونه جاپودری لباسشویی را تمیز کنید؟

برای این کار، ابتدا طبق دستورالعمل ماشین‌تان جاپودری را خارج کنید. سپس با استفاده از یک مسواک نرم تمام زیر و بالای آن را به خوبی بشویید. تمامی پودر لباسشویی یا مایعی که به جاپودری چسبیده است را کاملا پاک کرده و سپس آن را آب‌کشی کنید. به‌منظور اطمینان بیشتر می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی تاپ بر روی جاپودری بریزید و با مسواک یا یک فرچه نرم، تمامی قسمت‌های آن را شستشو دهید. بدین ترتیب، جاپودری ماشین نیز ضدعفونی می‌گردد.

تمیز کردن محفظه لباس ماشین لباسشویی

برای پاکسازی و ضدعفونی محفظه لباس ماشین لباسشویی می‌توانید از مواد مختلفی استفاده کنید. برای این منظور، قرص و یا مایعات متنوعی در بازار موجود است اما راهکارهای ساده و کم خرج‌تری نیز وجود دارد. به‌طور مثال، می‌توانید از جوش شیرین و سرکه و یا مایع سفید‌کننده تاپ استفاده کنید. در حالت اول، مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و داخل محفظه جاپودری بریزید. سپس یک فنجان سرکه را از درب اصلی، مستقیم داخل محفظه لباس خالی کنید. دما را بر روی 60 درجه تنظیم کرده و دکمه پاور ماشین لباسشویی را بزنید. البته باید ماشین خالی باشد. ترکیب این دو ماده تمامی رسوبات ماشین را از بین خواهد برد.
اگر می‌خواهید برای پاکسازی و ضدعفونی ماشین لباسشویی از مایع سفیدکننده تاپ استفاده کنید، به اندازه یک یا دو درب از آن را داخل ماشین بریزید. ( یا از جای مخصوص یا مستقیما داخل محفظه لباس). سپس ماشین خالی را روشن کرده و بر روی شست‌و‌شوی نرمال تنظیم کنید. البته دقت داشته باشید؛ نباید در فواصل کوتاه‌مدت از مایع سفید کننده برای تمیزی لباسشویی استفاده کنید.

تمیز کردن لاستیک، شیشه درب و فیلتر ماشین لباسشویی

اگر لاستیک دور درب ماشین لباسشویی را کمی کنار بزنید، ممکن است با صحنه‌ای ناخوشایند مواجه شوید. حتی ممکن است بوی آزاردهنده‌ای به مشام شما برسد. پس هر چند وقت یک‌بار حتما آن را با یک اسفنج نرم و آغشته به کف، تمیز کرده و سپس با دستمال خشک کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید چند قطره شیشه شوی تاپ نیز بر روی اسفنج بریزید.
درب شیشه‌ای ماشین لباسشویی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا از داخل با لباس‌ها در ارتباط است. از طرفی قسمتی است که از بیرون دیده می‌شود و کثیف‌بودن آن توی ذوق می‌زند. بهترین ابزار برای پاک کردن این قسمت از ماشین لباسشویی، شیشه پاک-کن است. برای این منظور، می‌توانید از شیشه‌شوی تاپ استفاده کنید. زیرا این محصول به خوبی لکه‌ها را از بین برده و هیچ ردی به جای نمی‌گذارد.

در نهایت می‌رسیم به تمیز کردن فیلتر که از همه چیز مهم‌تر است. فیلتر معمولا در محفظه‌ای پایین لباسشویی تعبیه شده‌است. هر ماه باید فیلتر را در بیاورید، آن را با کمک مایع ظرفشویی کاملا تمیز کنید و سپس بر سر جای خود قرار دهید. بهتر است محفظه قرارگیری فیلتر را نیز پاکسازی کنید.

پاکسازی و ضدعفونی ماشین لباسشویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر یک از اجزای این دستگاه باید به‌طور منظم تمیز شوند تا سلامت اعضای خانواده به خطر نیفتد. از جمله شوینده‌‌های پیشنهادی برای این کار، مایع لباسشویی تاپ، مایع سفیدکننده تاپ و شیشه‌شوی تاپ است. مایع لباسشویی با‌کیفیت، فاصله بین دفعات نظافت‌ را افزایش داده و سفیدکننده و شیشه‌شوی تاپ نیز برای تمیزی و ضدعفونی خود دستگاه کاربرد دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید