چرا لباس‌های ما به مایع نرم‌کننده احتیاج دارند؟

یکی از مایعات پرکاربرد در فرآیند شست‌وشو، مایع نرم‌کننده است. نرم‌کننده‌های حوله و لباس در انتهای شست‌وشو به ماشین لباسشویی اضافه می‌گردند تا البسه را نرم‌، لطیف و خوشبو کنند. مواد روان‌کننده‌ی موجود در مایعات نرم‌کننده با نشستن روی پارچه، باعث نرمی و بوی خوش آن می‌شوند.

میزان نیاز به استفاده از نرم‌کننده، به معیارهایی مانند نوع پارچه، ماده‌ی شوینده‌ی مصرفی، دفعات و مدت شست‌وشوی آن لباس، بستگی دارد. با توجه به کاربردهای متنوع و گوناگونی که مایع نرم‌کننده دارد، دلایل استفاده از آن متفاوت است.

مایع نرم‌کننده از زمان پیدایش تا کنون

تولید مایع نرم‌کننده به قرن بیستم بر‌می‌گردد، درست زمانی که شرکت‌های نساجی اقدام به تولید پنبه‌ی رنگ‌شده کردند. رنگ روی الیاف نخ پنبه، باعث ایجاد زبری و خشکی در نسوج می‌شد. همین مساله زمینه‌ساز تولید مایع ‌نرم‌کننده شد. اولین نرم‌کننده‌ها متشکل از آب، صابون، روغن زیتون، روغن ذرت یا تالو (روغن تصفیه‌شده حیوانی) بودند. به مرور زمان و با پیشرفتی که در علم شیمی رخ داد، تحقیقات بیشتری روی پارچه‌ها انجام شد و فرمولاسیون بهتر و موثرتری برای مایع نرم‌کننده حوله و لباس طراحی شد. در سال 1960 چندین بازاریاب بزرگ، فروش مایع نرم‌کننده لباس را برای مصارف خانگی شروع کردند و خیلی زود و پس از گذشت از یک دهه محبوبت آن به دلیل تولید محصول با  فرمول‌های موثر و رایحه‌های جذاب به طرز چشمگیری افزایش یافت.

نحوه‌ی عملکرد مایع نرم‌کننده

مایعات نرم‌کننده از ترکیباتی تولید شده‌اند که از نظر الکتریکی دارای بار می‌شوند. این مواد روی پارچه می‌نشینند و سطح آن را می‌پوشانند در نتیجه باعث می‌شوند که نخ‌ها از سطح بلند نشوند و بافت نرم و لطیف‌تری به لباس می‌بخشند. نرم‌کننده‌های کاتیونی با جذب الکترواستاتیک به گروه‌هایی با بار منفی روی الیاف وصل شده و بار آن‌ها را خنثی می‌کنند مانند یک لایه‌ی روان‌کننده روی الیاف پارچه عمل می‌کنند. بعضی دیگر از ترکیبات موجود در مایع نرم‌کننده با هدف خوشبو کردن البسه به کار گرفته شده‌اند. نرم‎کننده‎های حوله و لباس از ایجاد الکتریسیته (بار الکتریکی) روی پارچه جلوگیری میکه به نوبه خود، احتمال چسبندگی پارچه حین دست زدن، پوشیدن و جذب گرد و غبار را از بین می‌برند، همچنین با کاهش چین و چروک، باعث اتوکشی آسان می‌شوند.
وظایف یک مایع نرم‌کننده‌ی خوب چیست؟

همانطور که از اسم نرم‌کننده پیداست، وظیفه‌ی اصلی ‎این محصول لطافت بخشیدن، ایجاد حالت‌پذیری در لباس‌ها و کاهش زبری در الیاف آن است. شست وشوی البسه، مخصوصا با استفاده از ماشین لباسشویی فشار زیادی به بافت لباس‌ها وارد می‌کند. به مرور الیاف سطح پارچه ساییده و فرسوده می‌شوند، در نتیجه هنگام خشک شدن لباس در هوا، بافت لباس، سفت و سخت می‌شود و احساس خشکی به آن می‌دهد. این مشکل در لباس‌ها و پارچه‌هایی از جنس پنبه، نخ و پشم بیشتر اتفاق می‌افتد. زبری پارچه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز خارش، قرمزی و حساسیت پوست شود. افزودن مایع نرم‌کننده‌ی مناسب در انتهای شستشو این مشکل را تا حد زیادی رفع می‌کند. استفاده از مایع نرم‌کننده‌ی تاپ به دلایلی که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌شود، انتخاب مناسبی است.

نرم‌کننده حوله و لباس باید ضمن ایجاد نرمی و لطافت، خاصیت جذب آب را هم افزایش دهد که روی اتوکشی آسان تاثیرگذار باشد. مایع نرم‌کننده‌ی تاپ با خاصیت لطافت‌بخشی و جذب آب، به خصوص در شست‌وشوی حوله موثر است و از جمع شدگی پرزهای آن جلوگیری می‌نماید.

نرم‌کننده‌ها همچنین می‌توانند با از بین بردن الکتریسته ساکن،  مانع از جذب ذرات گرد و غبار شده  و باعث کاهش چین و چروک پارچه شوند. استفاده از مایع نرم‌کننده تاپ با کاهش اصطکاک پارچه‌ها، از تار و پود و رنگ پارچه محافظت نموده و  طول عمر آن را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از خواص قابل توجه برخی از این نرم‌کننده‌ها، تثبیت و ماندگاری بیشتر اسانس بر روی پارچه است که موجب خوشبو ماندن البسه تا مدت طولانی‌تری می‌شود.

به طور خلاصه می‌توان موارد زیر را از مزایای استفاده از نرم‌کننده‌ی حوله و لباس تاپ به‌شمار آورد:

  • اتوکشی آسان
  • حفظ رنگ و بافت لباس
  • نرمی و لطافت بیشتر لباس‌ها
  • جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن در لباس
  • کاهش چین و چروک لباس
  • کاهش زمان خشک شدن لباس‌ها
  • ایجاد عطر و بو با رایحه‌ی دلپذیر

نحوه مصرف مایع نرم کننده حوله و لباس

نحوه‌ی عملکرد و مواد شیمیایی موجود در نرم‌کننده‌ها با مواد شوینده سازگار نیستند و بنابراین نمی‎توان آن‌ها را از ابتدا به فرآیند شست‌وشو اضافه کرد و باید تا زمان اتمام و خروج مواد شوینده از چرخه شستشو صبر کرد. در نتیجه ‎نرم‌کننده‌ها باید در آخرین مرحله شست‌وشو مورد استفاده قرار گیرند. در ماشین‌های اتوماتیک معمولا محفظه کناری محفظه پودر که کوچک‌تر است، مخصوص نرم‌کننده لباس طراحی شده و به صورت خودکار در آخرین مرحله شست‌وشو آبگیری می‌شود ولی اگر ماشین لباسشویی‌تان قدیمی است یا اتوماتیک نیست، خودتان باید نرم‌کننده را به صورت دستی، در آخرین دور آبکشی اضافه کنید.

اضافه کردن مایعات نرم‌كننده‌ به مواد شوینده‌ی دیگر، باعث تشكیل رسوب و خارج شدن آن از محیط شست‌وشو می‌شود و در نتیجه خاصیت نرم‌کنندگی آن را از بین می‌برد.

 

از مایع نرم‌کننده حوله و لباس به‌طور رایج در ماشین لباسشویی استفاده می‌شود اما استفاده‌ی به صورت دستی نیز امکان پذیر است. توصیه می‌گردد برای استفاده دستی، ابتدا نرم‌كننده را به خوبی در آب پخش کنید، سپس لباس‌ها را در آن قرار دهید. در استفاده ماشینی بهتر است قبل از مصرف، هر پیمانه نرم‌كننده با یك یا دو پیمانه آب رقیق شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

نکات استفاده از مایع نرم‌کننده حوله و لباس

  • مكانیزم عملکرد نرم‌كننده‌ها، بر اساس جذب آن‌ها روی بافت البسه است بنابراین پس از استفاده از نرم‌كننده نباید لباس‌ها را مجددا آبكشی كرد چرا که تمام خواص آن را شسته و از بین می‌برد!
  • پخش یكنواخت نرم‌كننده برای جلوگیری از ایجاد لكه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تمامی نرم‌كننده‌ها می‌توانند در صورت عدم انحلال كامل و تجمع منطقه‌ای احتمال لكه‌گذاری داشته باشند. بنابراین از ریختن مستقیم هر نوع نرم‌كننده روی لباس خودداری کنید چراکه این کار به لباس شما صدمه می‌زند.
  • غلظت زیاد نرم‌كننده‌ها نه تنها دلیل بر وجود ماده موثر و قدرت بیشتر نرم‌كنندگی نیست، بلكه هرچه نرم‌كننده غلیظ‌تر باشد ممکن است بدون وارد شدن در فرآیند جذب روی سطح البسه، توسط آب از محیط خارج شده و كارایی خود را از دست بدهد، علاوه بر این، احتمال لكه‌گذاری بر روی پارچه را افزایش می‌دهد. حتا گاهی توصیه می‌شود مایع نرم‌کننده را کمی رقیق کرده و سپس مصرف کنید.
  • از مخلوط کردن مایع نرم‌کننده با سایر مواد شوینده پرهیز کنید چراکه خاصیت آن را به طور کامل از بین می‌برید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید