اولین و مهم‌ترین علائمی که باید در مورد شست‌وشوی لباس‌های‌تان بدانید، نحوه شست‌شوی آن‌هاست.

در این مورد معمولا ممکن است با ۵ علامت روی برچسب لباس‌تان رو‌به‌رو شوید که به شما نشان می‌دهند برای شست‌وشو نیاز به ماشین لباسشویی دارید یا خیر یا اجازه خشک‌شویی لباس به شما داده شده است یا این اجازه را ندارید. در این مطلب این ۵ علامت و انواع پارچه‌ای که در هر کدام از دسته‌ها قرار می‌گیرند را معرفی خواهیم کرد.

۵ علامت مهم در مورد نحوه شستن لباس:

۱- شستن لباس با ماشین لباسشویی

تصویر این علامت، مشابه یک ظرفی است که آب در آن شناور است. اگر این نشانه را روی برچسب لباس دیدید با خیال راحت شست‌وشوی لباس را به ماشین لباسشویی بسپارید.

۲- شستن لباس با دست

این علامت مشابه علامت بالا است با این تفاوت که یک نشانه از دست در آن وجود دارد که به شما می‌گوید باید از شست‌وشوی دستی استفاده کنید و مجاز به استفاده از ماشین لباسشویی نیستید.

۳- شستن لباس ممنوع

اگر علامت اول را با یک ضربدر روی آن مشاهده کردید، بدانید که پارچه لباس شما حساس است و نه به صورت دستی و نه با استفاده از ماشین لباسشویی نباید آن رابشویید. بهتر است در صورت نیاز به شست‌وشوی لباس آن را به مراکز خشک‌شویی بسپارید.

۴- خشک‌شویی لباس مجاز است

برای اینکه متوجه بشوید می‌توانید از قسمت خشک‌شویی لباسشویی استفاده کنید یا خیر باید به این علامت توجه کنید. تصویر این علامت به صورت یک مربع که درون آن یک دایره قرار دارد نشان داده می‌شود.

۵- خشک‌شویی لباس مجاز نیست

پیدا کردن این نشانه اصلا کار سختی نیست. اگر علامت بالا را با یک ضربدر روی آن مشاهده کردید، بدانید که مجاز به استفاده از قابلیت خشک‌شویی ماشین لباسشویی نیستید.

 

روش شست‌وشوی هر لباس و پارچه‌ای به چه صورت است:

روش‌هایی که در مطالب پایین معرفی می‌شوند با مطالعه روی اکثریت لباس‌ها جمع‌آوری شده‌اند اما باید توجه داشته باشید این روش‌ها، روش قطعی شست‌وشو نیستند و بهترین شست‌وشو برای هر لباس با توجه به دوخت، موارد مصرف و تزئینات آن مشخص شده و روی برچسب لباس قید می‌شوند. پس حتما در اولین مرحله برچسب‌ها را مشاهده کنید تا باعث آسیب رساندن به بافت پارچه نشوید.

پارچه‌هایی که می‌توان با ماشین لباسشویی شست:

  • پارچه‌های نخی که اغلب در دوخت لباس‌های تابستانی و خنک از آن‌ها استفاده می‌شوند، معمولا دارای الیاف مستحکمی هستند که این موضوع به ما اجازه شست‌وشوی آن‌ها با ماشین لباسشویی را می‌دهد.
  • پارچه‌های کتان همانند پارچه‌های نخی، الیاف محکم و مقاومی دارند و می‌توان آن ها را در ماشین لباسشویی شست.
  • پارچه‌های پنبه‌ای با الیافی بسیار نرم و لطیف را با شرایطی خاص می‌توانید در ماشین لباسشویی بگذارید و شست‌وشو را انجام دهید.
  • پارچه‌‌ی لنین که این روزها طرفداران زیادی دارد نیز از دسته پارچه‌هایی است که مجوز شست‌وشو با ماشین لباسشویی را دارد.
  • پارچه‌های اکرولیک که از پلیمری مصنوعی ساخته می‌شوند، بافت مقاومی در برابر سرما دارند بنابراین بیشتر در دوخت لباس‌های ورزشی مثل گرمکن‌ها و شلوارهای ورزشی از آن‌ها استفاده می‌شود. این نوع پارچه را نیز می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید.
  • لباس‌هایی از جنس نایلون با لطافتی مشابه ابریشم اما مقاومتی بالا، لباس‌هایی هستند که اجازه شست‌وشو با ماشین لباسشویی را دارند.
  • پلی‌استر مقاوت بالایی در انقباض و انبساط دارد، همچنین این پارچه دچار مشکلات رنگ‌پذیری و رنگ‌دهی نمی‌شود. مشخصات گفته شده، لباس‌هایی با این جنس را مناسب شست‌وشو با ماشین لباسشویی می‌کند.
  • لباس‌هایی با جنس کرپ، شست‌وشوی آسانی دارند به همین دلیل سپردن آن‌ها به ماشین لباسشویی آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند.

 

مایعات مناسب برای شست‌وشو با ماشین لباسشویی:

 

نکته قابل توجه در شست‌وشوی لباس با ماشین لباسشویی، استفاده از مایع لباسشویی مناسب است. مایعات لباس تاپ تمام نیازهای شما از شوینده را برآورده و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند. انواع مایعات لباس تاپ و عملکردهای آن ها را در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد.

  • مایع لباس تاپ جنرال با درخشان‌کنندگی بالا مناسب شست‌وشوهای معمول و روزانه است که به بافت لباس آسیب نمی‌رساند.
  • مایع لباس تاپ رنگی (کالر) با خاصیت جلوگیری از تداخل رنگ، مناسب شست‌وشوی لباس‌های رنگی است که دغدغه رنگ‌دهی آن‌ها را دارید.
  • مایع لباس سفیدشوی تاپ یک دوده‌زدای قوی‌ است که درخشش و تمیزی را به لباس‌های سفید و رنگ روشن اهدا می‌کند و نیاز به شست‌وشوی مجدد برای رفع چرک مردگی را از بین می‌برد.
  • مایع لباس مشکین‌شوی تاپ، به بافت و الیاف پارچه آسیب نمی‌زند، رنگ و شدت تیرگی آن‌ها را ماندگار می‌کند و باعث پوسیدگی و بورشدگی آن‌ها نمی‌شود.

لباس‌های که مجاز نیستید در ماشین لباسشویی بشویید:

  • لباس‌هایی با جنس استات که مشابه ویسکوز ریون هستند، از منابع سلولز طبیعی تولید می‌شوند. مقاومت این نوع پارچه در برخورد بیش از حد با آب، کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل ممکن است بتوانید آن را با روش دستی بشویید اما از ماشین لباسشویی برای شستن‌شان استفاده نکنید.
  • پارچه‌های کشی و استرچ را بهتر است با دست بشویید. شست‌وشوی ماشینی این جنس الیاف منوط به شرایط خاصی می‌شود.
  • پارچه ابریشم را فقط در صورت نیاز می‌توانید با روش دستی بشویید و شست‌وشو با ماشین لباسشویی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • لباس‌های زمستانی از جنس پشم الیاف بسیار ظریفی دارند و به راحتی آب می‌روند و تغییر اندازه می‌دهند به همین خاطر بهتر است شست‌وشوی دستی را برای آن ها اعمال کنید.
  • پارچه‌های ترمه که بیشتر در منسوجات باکیفیت و گران قیمتی مثل روسری‌ها و ژاکت‌ها به کار گرفته می‌شوند را سعی کنید با دست بشویید تا کیفیت آن را حفظ کنید.
  • برخلاف تصور، جین‌ها را نباید با ماشین لباسشویی بشویید به این دلیل که باعث پوسیدگی الیاف آن و بورشدگی می‌شود.
  • لباس‌های چرم خود را به هیچ عنوان با ماشین لباسشویی نشویید. میزان آب و موارد دیگر کاملا می‌توانند پارچه لباس‌تان را از بین ببرند.
  • مخمل‌های زیبا که هم در لباس‌ها مخصوصا لباس‌های مجلسی و هم در منسوجاتی مانند پرده کاربرد دارند را به سختی می‌توان با دست شست و استفاده از لباسشویی برای آن‌ها کاملا ممنوع است.
  • لباس‌های جیر با یک حرکت اشتباه می‌توانند تغییر فرم بدهند و کاملا بلا استفاده شوند پس به هیچ عنوان آن‌ها در ماشین لباسشویی نگذارید.
  • جنس ساتن با شست‌وشوی نامناسب می‌تواند پوسیده، کهنه و پاره شود پس شست‌وشوی ماشینی برای این نوع پارچه مفید نیست.
  • شستن پارچه‌های حریر در ماشین لباسشویی باعث نخ‌کش شدن و پارگی آن‌ها می‌شود پس اگر به لباس‌های حریرتان علاقه دارید خیلی محتاطانه در شستن آن‌ها عمل کنید.

خشک‌شویی برای کدام لباس‌ها مناسب و کدام لباس‌ها نامناسب است؟

در مرحله اول باید با شست‌وشو به روش خشک‌شویی آشنا شوید.

خشک‌شویی روشی است که در آن با به کارگیری مواد پاک‌کننده شیمیایی و حلال، لباس‌ها بدون استفاده از آب،  شسته شده و لکه‌های آن‌ها برطرف می‌شوند.

پارچه‌های حساسی مثل ابریشم، ساتن، حریر، مخمل و جیر که بافت بسیار ظریفی دارند یا در برخورد با آب حالت خود را از دست می‌دهند، با شست‌وشوی دستی و ماشینی به راحتی دچار پوسیدگی، پارگی و تغییر فرم می‌شوند. بهتر است لباس‌هایی با این جنس که اغلب لباس‌های مجلسی هستند را به مراکز خشک‌شویی بسپارید.

به طور کلی بهترین روش برای شست‌وشوی لباس‌هایی که نیاز دارند ظاهر و فرم خود را حفظ کنند مثل کت و شلوار، لباس عروس، لباس‌های مجلسی و لباس‌های پرکار، بهره‌گیری از خدمات خشک‌شویی است.

 

اهمیت برچسب لباس، نوع پارچه و شوینده مورد استفاده:

بنابراین برای نحوه شستن لباس‌ها، حتما از برچسب روی آن‌ها کمک بگیرید و اگر با نشانه‌ها آشنایی ندارید، مقالات تاپ در این مورد را دنبال کنید. همینطور از استفاده از محصولات مناسب برای شست‌وشو غافل نشوید و با انتخاب کردن محصول درست، عمر لباس را ماندگارتر کنید.

در آخر اگر برچسب لباس از بین رفته باشد، می‌توانید با مطالعه مطالب بالا و با توجه به جنس پارچه لباس، نحوه صحیح شستن لباس را تشخیص دهید. به یاد داشته باشید این روش‌ها قطعی نیستند و حتما قبل از امتحان کردن روی کل لباس‌تان، روش را روی قسمتی از لباس امتحان کنید تا نتیجه را بهتر متوجه شوید. همچنین می‌توانید از مراکز خشک‌شویی برای تشخیص نحوه شست‌وشو کمک و راهنمایی بگیرید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید