تعداد زیادی از وسایل ضروری و تزئینی که در خانه داریم، از جنس چوب هستند. مهم است که بدانید حتی مرغوب‌ترین چوب‌ها اگر در شرایط نگهداری نامناسبی قرار بگیرند، از عمرشان کاسته می‌شود و به زودی نیازمند تعمیر یا می‌شوند.

برای نگهداری از وسایل چوبی مثل سرویس خواب، مبلمان و کتابخانه، باید با آسیب‌ها و نحوه جلوگیری از آن‌ها آشنا شوید که ما در این مطلب سعی کردیم برخی از این آسیب‌ها، راه‌های جلوگیری از آن‌ها و راهکارهایی برای برطرف کردن‌‌شان را جمع‌آوری کنیم. در قدم اول نیاز است تا آسیب‌ها را شناسایی کنید.

موارد آسیب زننده به چوب:

۱) گرد و خاک

گرد و خاک اولین دشمن وسایل چوبی است. زمانی که گرد و خاک، روزانه روی چوب بشیند و مدت‌ها روی آن باقی بماند، وارد منافذ چوب می‌شود و جلای آن را از بین می‌برد. از بین رفتن جلای چوب، اولین دلیل کاهش زیبایی و سلامت چوب است.

۲) حرارت

چوب برای سالم ماندن، مقدار استانداردی از رطوبت را نیاز دارد. چوبی که کاملا خشک باشد، بسیار حساس و شکننده است و با گذشت زمان غیر قابل استفاده می‌شود. پس بهتر است وسایل چوبی در معرض حرارت بالا قرار نگیرند تا میزان رطوبت آن‌ها کاهش پیدا نکند و چوب کاملا خشک نشود. وسایل گرمایشی مانند بخاری، هیتر، شوفاژ و خورشید در روزهای گرم تابستانی از مواردی هستند که حرارت زیادی تولید می‌کنند.

۳) رطوبت

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، میزان رطوبت چوب نباید از میزان استاندارد خود خارج شود. پس رطوبت زیاد هم می‌تواند برای چوب آسیب زننده باشد. برخورد آب یا مایعات با چوب، باعث پوسیدگی آن می‌شود و وسایل‌تان را از درون تخریب می‌کند.

۴) نور خورشید

اشعه‌های مضر خورشید مثل اشعه UV، باعث از بین رفتن ماده‌ای به نام لیگنین در چوب می‌شود. لیگنین یکی از اجزای سازنده چوب است و وظیفه مقاوم‌سازی سلول‌های چوب را دارد. با قرار گرفتن چوب در معرض نور خورشید، لیگنین آن از بین  می‌رود و آسیب غیر قابل جبرانی به چوب وارد می‌شود و مقاومت خود را در برابر ضربه و اجسام خارجی از دست می‌دهد. این تاثیر منفی بیشتر روی چوب‌های بدون محافظ روغنی خود را نشان می‌دهد.

۵) حشرات موذی

حشرات مختلفی وجود دارند که چوب را برای زندگی انتخاب می‌کنند و اگر وارد آن شوند به مرور با تخریب بافت چوب، باعث پوسیدگی می‌شوند. این اتفاق بیشتر برای چوب‌های قدیمی‌تر یا در فصل‌های بهار و تابستان که دمای هوا بالاتر است می‌افتد. کثیف بودن محیطی که چوب در آن قرار دارد، این موضوع را تشدید می‌کند.

۶) خط و خراش

برخورد وسایل تیز با چوب باعث ایجاد خط و خراش روی آن می‌شود. گذاشتن وسایل چوبی در محل‌هایی که رفت و آمد زیاد است، گذاشتن اجسام تیز یا سنگین روی چوب و استفاده از فرچه‌های زبر یا پارچه‌های پرزدار از مواردی هستند که احتمال ایجاد خط و خش روی چوب را افزایش می‌دهند.

روش‌های نگهداری از چوب در برابر آسیب‌ها:

۱) گردگیری

اجازه ندهید گرد و خاک روی وسایل چوبی باقی بماند. بهتر است حداقل هفته‌ای یک الی دو بار گردگیری کنید. این کار را با یک دستمال بدون پرز، نرم و خشک انجام دهید تا این کار مانع ایجاد خط و خراش و لکه روی چوب شود. اگر پس از مدت‌ها مشغول گردگیری شده‌اید برای تمیز کردن بهتر و راحت‌تر از اسپری پاک‌کننده سطوح تاپ و یک دستمال نم‌دار کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید بعد از این کار حتما با یک دستمال خشک، چوب را از رطوبت باقیمانده تمیز کنید. اگر چوب‌های تزئینی مانند منبت دارید، از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن شیارها استفاده کنید و از به کارگیری هر گونه فرچه با برس تیز خودداری کنید.

۲) محل قرارگیری مناسب

بهترین مکان برای قرار دادن وسایل چوبی، محلی است که از وسایل گرمایشی مانند بخاری، شوفاژ، شومینه و رادیاتور به حد کافی دور باشند. توصیه می‌کنیم در روزهای سرد زمستانی که مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی هستید، از دستگاه‌های بخور گرم استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته‌ چوب را به آن بازگرداند.

در این بین نباید تاثیر منفی وسایل سرمایشی روی چوب را نادیده گرفت و در چیدمان وسایل باید به این موضوع نیز دقت شود. وسایل چوبی را در برخورد مستقیم باد کولر و اسپلیت قرار ندهید. اگر در موقعیت جغرافیایی سردی قرار دارید، باید بدانید سرمای روزهای زمستانی که از پنجره‌ها وارد خانه شما می‌شود نیز می‌تواند مخرب وسایل چوبی باشد. پس، از قرار دادن آن‌ها در مجاورت در و پنجره‌ها خودداری کنید.

این موضوع کمک می‌کند تا اجازه ندهید اشعه‌های مخرب خورشید نیز به چوب برسند.

۳) محافظت از رطوبت

قرار دادن وسایل چوبی در مکان‌های مرطوب مانند اتاق زیر شیروانی، حمام، سرویس بهداشتی و تراس توصیه نمی‌شود. وارد شدن رطوبت به چوب به حدی می‌تواند تاثیرات مخرب داشته باشد که بهتر است از گذاشتن ظروف خیس مثل لیوان آب روی آن‌ها نیز خودداری کنید.

اگر چوب شما دچار رطوبت شد، اول آب را با یک دستمال خشک جمع‌آوری کنید. به این صورت که پارچه را روی رطوبت قرار دهید و اجازه دهید تا حد امکان آب به خورد پارچه برود. بعد از آن با یک پارچه خشک دیگر، نم باقیمانده را تمیز کنید. در صورتیکه آب وارد چوب شده باشد، باید آن را در معرض خورشید یا حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا خشک شود. همچنین رطوبت می‌تواند باعث ایجاد لکه روی چوب شود. بعد از عملیات خشک کردن چوب، باید آن را لکه‌بری کنید. این کار با استفاده از اسپری پاک‌کننده سطوح تاپ کاملا راحت و آسان انجام می‌شود.

۴) سم پاشی

اولین کار برای دور کردن حشرات مخرب چوب، تمیز کردن آن‌ها به طور مداوم است. در مرحله بعد باید حشرات و سموم کشنده آن‌ها را بشناسید و در زمان مناسب سم پاشی را انجام دهید.

از دیگر کارهایی که برای محافظت از چوب می‌توانید انجام دهید، روغن‌کاری منظم چوب، عدم کشیدن وسایل نوک تیز به چوب و جلوگیری از فشارهای سنگین را می‌توان نام برد.

در برخی موارد ممکن است به جز شرایطی که در بالاتر ذکر شد، عوامل دیگری هم  باعث خراب شدن چوب شوند. این عوامل می‌توانند لکه‌های مختلف مانند لکه چربی رنگی یا لکه جوهر باشند. بهتر است

پاک کردن لکه روغن و جوهر از روی چوب

لکه‌ها بیشتر روی چوب‌های رنگ روشن خود را نشان می‌دهند. برای از بین بردن لکه‌های جوهری و روغنی از روی چوب سفید، از شیر کمک بگیرید. یک تکه پنبه را به مقداری شیر آغشته کنید و روی لکه بگذارید و پس از چند دقیقه با کشیدن پارچه روی لکه، آن را از بین ببرید. اگر شیر در دسترس شما قرار ندارد، از لیمو ترش یا خمیردندان نیز می‌توانید استفاده کنید. اما بهترین و مطمئن‌ترین گزینه برای این کار، محصول اسپری پاک‌کننده سطوح تاپ است که مناسب از بین بردن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها از روی چوب است و آن‌ها را به صورت حرفه‌ای پاک می‌کند و زیبایی چوب را به آن برمیگرداند.

 

با رعایت نکاتی که در مطلب بالا گفته شد، از سلامتی و زیبایی وسایل کاربردی منزل مانند تخت خواب، مبلمان، میز تلوزیون و کتابخانه‌ و دکوراسیون داخلی منزل مانند دیوارپوش‌، کابینت و کانتر که از جنس چوب هستند، محافظت کنید و عمر آن‌ها را افزایش دهید.

به خاطر داشته باشید علاوه بر زیبایی، احساس گرما و صمیمیتی که چوب به چیدمان منزل می‌دهد، این جنس در گذر زمان شما را دچار دل زدگی نمی‌کند پس می‌توانید از آن در سبک‌های متنوع و در سالیان طولانی استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید