رنگین شوی تاپ

شست و شوی لباس‌های رنگی همواره موضوعی مهم و قابل توجه است. تنوع لباس‌های رنگی را همه دوست دارند. اما بسیاری از افراد با شستن این لباس‌ها مشکل دارند؛ چراکه این لباس‌ها در زمان کوتاهی دچار رنگ پریدگی می‌شوند و تنوع لباس‌های رنگی باعث تداخل رنگ این لباس‌ها با یکدیگر می‌شود. اگر می‌خواهید نکات شست و شوی لباس‌های رنگی را بیاموزید و آن‌ها را در زندگی روزمره به کار برید، با ما همراه شوید.

برای شست و شوی لباس‌های رنگی آنها را طبقه‌بندی کنید

اولین گام برای شست و شوی لباس‌های رنگی، جدا کردن آن‌هاست. یعنی بهتر است لباس‌های رنگ روشن در یک دسته جداگانه قرار بگیرند. به عنوان مثال، لباس‌هایی با رنگ پاستل، مانند صورتی، یاسی، آبی کمرنگ و … کنار هم و لباس‌هایی با رنگ تند و تیره، مانند سورمه‌ای، آبی کاربنی، قرمز تند و … نیز با هم قرار گیرند. لباس‌های کرم و سفید را نیز حتما جدا کنید.
تا حد امکان هر دسته لباس را به تنهایی شسته و آن‌ها را با هم در داخل یک تشت یا ماشین لباسشویی نیندازید. زیرا این امکان وجود دارد که رنگ لباس‌های تیره به لباس‌های روشن منتقل گردد. بنابراین، برای شست و شوی لباس‌های رنگی باید وقت گذاشته و آن‌ها را دسته بندی کنید. نکته مهمی که بهتر است مد نظر داشته باشید، در رابطه با لباس‌های سفید است.
حتی‌الامکان، لباس‌های سفید را با دیگر لباس‌های رنگی نشویید.( حتی با لباس‌های رنگ روشن) زیرا ممکن است مقداری رنگ پس بدهند و لباس سفید زیبایی اولیه خود را از دست بدهد.

برای شست و شوی لباس‌های رنگی آنها را پشت و رو کنید

یکی از نکات شست و شوی لباس‌های رنگی پشت و رو کردن آن‌هاست. با انجام این کار، اصطکاک سطح رویی لباس کاهش یافته و در نتیجه کمتر رنگ پس می‌دهد. با پشت و رو کردن لباس‌های رنگی می‌توانید مدت زمان بیشتری آن‌ها را نو نگهدارید. این عمل، زمان بور شدن رنگ لباس را به تعویق می‌اندازد.

برای شست و شو از آب داغ استفاده نکنید

یکی از نکات شست و شوی لباس‌های رنگی استفاده نکردن از آب خیلی داغ است. آب داغ بافت پارچه‌های رنگی را شل کرده و باعث می‌شود بیشتر رنگ پس بدهد. اگر تنها دو بار لباس‌های رنگی را با آب داغ بشویید، خواهید دید که لباس رنگ پریده شده و به کهنگی می‌زند. آب داغ علاوه بر آنکه رنگ لباس را می‌برد باعث خراب شدن پارچه نیز می‌شود.
شاید بگویید بدون آب داغ، شست و شو به خوبی انجام نشده و پاک نمی‌شوند. اما این صحبت مربوط به زمانی بود که پودرها و مایع لباسشویی با کیفیت در دسترس نبود. ولی برخی مایع لباسشویی مانند تاپ، دارای ریز مولکول هایی هستن که باعث حل شدن در آب با دمای پایین می‌شود.
مایع لباسشویی تاپ کالر کاملا مناسب شست و شوی لباس‌های رنگی بوده و ضمن حفظ بافت و نسوج پارچه، باعث جلوگیری از تداخل رنگ لباس‌ها می‌شود. پس برای حفظ طولانی مدت لباس‌های رنگارنگ خود، آن‌ها را با آب ولرم شسته (حتی در ماشین لباسشویی) و استفاده از رنگین شوی تاپ را فراموش نکنید.

استفاده از نمک و سرکه برای شستن لباس‌های رنگی ممنوع

معمولا یکی از نکات شست و شوی لباس‌های رنگی که بسیار شنیده می‌شود استفاده از سرکه یا نمک است. اما ما به شما توصیه می-کنیم که هرگز این کار را نکنید. شاید سرکه رنگ برخی از پارچه‌ها را تثبیت کند اما برای اکثر آن‌ها اثر منفی به جای می‌گذارد. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد بافت پارچه را از بین برده و خیلی زود رنگ آن را بور می‌کند.
به جای استفاده از سرکه یا نمک می‌توانید، از ورقه‌های جذب رنگ بهره بگیرید. این ورقه‌ها در فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم شوینده یافت می‌شوند. کار آن‌ها جذب رنگ‌هایی است که لباس پس می‌دهد. البته احتمال دارد که تهیه این ورقه‌ها برای همه میسر نباشد؛ بنابراین بهترین راه آن است که از مایع رنگین شوی تاپ استفاده کنید.

لباس‌های تیره را با پودر لباسشویی نشویید

یکی از نکات شست و شوی لباس‌های رنگی مرتبط با لباس‌های تیره مانند بنفش، آبی کاربنی، سبز تیره و… است. بهتر است که برای شستن این نوع لباس‌ها از پودر لباسشویی استفاده نکنید. زیرا این لباس‌ها باید با آب سرد شسته شوند؛ بنابراین پودر به خوبی در آب حل نشده و به صورت سفیدک بر روی لباس باقی می‌ماند. بهترین راه، استفاده از مایع لباسشویی است. اگر این مایع مخصوص لباس‌های تیره باشد، بهتر است. به عنوان مثال می‌توانید از مایع تیره‌شوی تاپ استفاده کرده و رنگ لباس‌های تیره‌تان را تا مدت بیشتری تضمین کنید.

مراقب لباس‌های نو باشید

متاسفانه لباس‌های نو رنگ بیشتری پس می‌دهند. پس هنگام شست و شوی لباس‌های رنگی به این نکته توجه داشته باشید. می‌توانید قبل از آنکه یک لباس نو را داخل ماشین لباسشویی بندازید، آن را چک کنید. بدین ترتیب که یک پارچه نمدار را روی لباس بکشید؛ اگر پارچه مذکور رنگی شد، یعنی لباس خیلی رنگ پس می-دهد و بهتر است به صورت جداگانه شسته شود. بهتر است برای بار اول یا دوم، لباس‌های نو را با دست بشویید.

رنگ پریدگی و تداخل رنگ لباس‌های رنگی در دراز مدت امری اجتناب‌ناپذیر است. اما با رعایت چند نکته ساده می‌توان این لباس‌ها را برای مدت بیشتری نو نگهداشته و از داشتن آن‌ها در کمد لباسهایتان لذت ببرید. کافی است لباس‌ها را تفکیک کرده و با آب سرد بشویید. همچنین آن‌ها را به هنگام شستن، پشت و رو کنید. در نهایت، به خاظر حفظ کیفیت لباس، بهتر است سرکه یا نمک داخل آن‌ها نریخته و از مایع رنگین شوی تاپ استفاده کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید