تمیز کردن منزل فقط ایجاد زیبایی ظاهری برای خانه نیست و رسالت آن فراتر از زیبا به نظر رسیدن است. اکثر ما هنگامی که محیط زندگی‌مان کثیف و نامرتب است، آرامش روحی و روانی خود را از دست می‌دهیم. علاوه بر نقشی که نظافت خانه بر آرامش روانی ما دارد به شدت بر کاهش بیماری‌ها تاثیرگذار است.

سوال مهمی که در رابطه با این موضوع به ذهن می‌رسد زمان مناسب نظافت خانه است؟ آیا فقط زمانی که آلودگی را در منزل مشاهده می‌کنیم باید به نظافت بپردازیم یا محیط زندگی به نظافت روزانه احتیاج دارد؟

در این مطلب به بررسی نقش تمیز کردن خانه بر کاهش بیماری و بهترین زمان‌های نظافت آن پرداخته می‌شود.

نکات موثر بر کاهش بیماری‌ها

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد برای پرهیز از عفونت و بیماری اعضای خانواده، باید به زمان و مکان نظافت خانه توجه داشت اما اکثر افراد هنگام نظافت منزل، بیشتر به تغییر دکور و جابجا کردن وسایل می‌پردازند در حالی که باید قسمت‌هایی از خانه که بیشتر در معرض آلودگی هستند نظافت کنند. توجه به اینکه چگونه می‌توانند مانع پخش شدن میکروب‌های مضر در خانه شوند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود این که شستن دست‌ها، لباس‌ها، سطوح و لوازم منزل در موقع مناسب، کلید حفظ سلامتی و بهداشت است که اکثر افراد به این موضوع دقت نمی‌کنند. از طرف دیگر شستن بیش از حد دست‌ها و یا نظافت خانه نادرست و آسیب زننده است.

موقعیت‌هایی که شستن دست در آن‌ها الزامی است:

  • پیش از آماده کردن غذا و دست زدن به مواد خوراکی
  • پیش از غذا خوردن با دست
  • پس از رفتن به توالت
  • بعد از بازگشت به منزل و دست زدن به وسایل
  • زمانی که سرفه یا عطسه می‌کنید
  • بعد از دست زدن به پوشاک و لباس‌های کثیف و شستن آن‌ها
  • پس از مراقبت از حیوانات خانگی
  • بعد از دست زدن به زباله‌ها و بیرون بردن آن‌ها از منزل
  • قبل و بعد از پرستاری از فرد بیمار مخصوصا فرد مبتلا به بیماری ویروسی

با رعایت این موارد تا حد زیادی می‌توانید جلوی گسترش بیماری را بگیرید و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها و عوامل ایجاد عفونت را کاهش دهد. همچنین لازم است پس از سر و کار داشتن با مواد غذایی خام مانند گوشت گاو و گوسفند یا طیور، یا قبل از غذاهای میان وعده‌ای مانند نان و پنیر یا اسنک سطح میز آشپزخانه و تخته سبزی و گوشت خردکنی را تمیز کنید همچنین پس از پاک کردن و شستن مرغ و گوشت و سبزیجات حتما سینک ظرفشویی و وسایل مرتبط را با مایع ظرفشویی شسته و ضدعفونی کنید.

ممکن است کف زمین و مبلمان کثیف به نظر برسد ولی معمولا آلوده به میکروب‌هایی است که خیلی برای سلامتی خطرناک نیستند. در هر صورت تجمع بیش از حد خاک و گرد و غبار باعث ایجاد آلرژی و آسیب به سیستم تنفسی می‌شود پس اگر در مناطق کم گرد و خاک هستید حتما هفته ای یک مرتبه به گردگیری بپردازید.

قسمت‌هایی از منزل که افراد بیشتر با آن در تماس هستند، مانند دستیگره در، کلیدهای روشنایی، در یخچال و دستگیره کابینت و کمد را هفته‌ای یک بار با اسپری چندمنظوره تاپ تمیز کنید.

از قسمت‌های مهمی که در کنترل بیماری نقش به سزایی دارد سرویس بهداشتی و حمام است. حتما هفته‌ای دو الی سه مرتبه به شستن و نظافت این مکان‌ها بپردازید. برای این کار می توانید از اسپری حمام و سرویس بهداشتی تاپ کمک بگیرید. در صورتی که فرد بیماری در منزل وجود دارد مخصوصا افرای که مبتلا به بیماری ویروسی هستند، سرویس بهداشتی و حمام را به صورت روزانه تمیز کنید.

یکی از وسایلی که کمتر به آن توجه می‌شود، اسکاچ یا ابر شست و شوی ظروف است. دقت کنید این وسایل باید به صورت مداوم و حداقل دو هفته یکبار عوض شوند زیرا مکان مناسبی برای رشد باکتری و قارچ هستند و می توانند به سلامتی شما آسیب بزنند.

شست و شوی ملحفه و روتختی را از یاد نبرید. حداقل هفته‌ای یک بار روتختی یا ملحفه تخت‌تان را عوض کنید و پس از شست‌ و شو با مایع سفیدشوی یا رنگین شوی تاپ در معرض نور خورشید قرار دهید تا ضد عفونی شوند. در صورتی که امکان خشک کردن در مقابل نور خورشید را ندارید از اتو برای ضدعفونی کردن استفاده کنید. با استفاده از نرم کننده سری آروما تاپ اتو کشی آسانی خواهید داشت و از به وجود آمدن الکتریسیته ساکن جلوگیری می کند. همچنین با رایحه ملایم و دلنشین خواب شیرینی به شما هدیه می دهد.

توصیه می‌شود در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده‌اتان درگیر بیماری ویروسی هستید، ماشین لباسشویی را هم با استفاده از مایع سفیدکننده و پودر، ضدعفونی کنید.

رعایت این نکات تا حد زیادی به شما کمک می کند از بیماری‌ها، مخصوصا بیماری‌های با منشا ویروس جلوگیری نمایید و می‌توانید از این طریق جلوی انتشار این چرخه را بگیرید.

به گفته برخی کارشناسان « تمیز کردن به معنی از بین بردن آلودگی و میکروب‌هاست، رعایت بهداشت به معنی تمیز کردن به جا و به موقع است »

دقت کنید که استفاده بیش از حد از مواد شوینده هم خطرناک و آسیب زننده است زیرا علاوه بر آسیبی که به بدن خود زده می شود، ممکن است باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید شود. پس وسواس را کنار بگذارید و با چرخه طبیعت همراه شوید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید