یکی از چیزهایی که در اتاق خواب به چشم میآید و در زیبایی آن تاثیرگذار است، روتختی است. اما این نکته را باید در نظر داشت که کیفیت و مقاومت روتختی بیشتر از زیبایی آن اهمیت دارد. امروزه روتختیهای زیادی در بازار وجود دارد که هم از نظر رنگ و هم جنس، بسیار متنوع هستند. این تنوع کار شما را برای خرید و شست‌وشوی، کمی دشوار میکند.
قبل از هر چیز باید بدانید که چه نوع روتختی برای تخت خواب شما مناسب است. مثلا یک تخت چوبی کار شده، نیاز به یک روتختی مجلل دارد. جنس ملحفه روی تشک بهتر است نخی یا کتان باشد تا هم نرم باشد و هم اینکه به راحتی شسته شود.

 

شست و شوی روتختی چگونه و به چه تعداد دفعات باید انجام شود؟

اگر ملحفه های خود را زیر میکروسکوپ قرار دهید، متوجه میشوید که روی آنها پر از موجودات ریز میکروسکوپی است. ملحفه ها به دلیل وجود سلولهای مرده پوست، مکان مناسبی برای رشد هستند. تصور اینکه این موجودات در همان جایی که شما میخوابید، زندگی میکنند بسیار چندشآور است. علاوه بر آن‌، گرد و خاک نیز به وفور روی ملحفه ها وجود دارد. با شست و شوی منظم آن‌ها میتوانید، این موجودات و گرد و خاک را از بین برده و با خیال راحت روی تخت خود بخوابید.
ملحفه ها با چیزهای دیگری از جمله چربی بدن، عرق و …نیز کثیف میشوند. بعضی افراد هستند که نصفه شب گرسنه میشوند و چیزی برای خوردن به رختخواب میبرند. در این صورت، ممکن است ملحفه خود را کثیف کنند. با وجود این آلودگیها همیشه باید روتختی و ملحفه های آن را بشویید. اگر جزء افرادی هستید که ماهی یک بار ملحفه ها و روتختیهای خود را میشویند، در این کار تجدید نظر کنید.
ملحفه ها را باید دو هفته یک بار و یا حتی هر هفته بشویید تا مکان مناسب رشد میکروبها را از بین ببرید. اگر احیانا از بیمار مراقبت میکنید، بهتر است ملحفه ها را هر روز بشویید. سعی کنید جنس آن‌ها طوری باشد که با شست و شوی هر روز، رنگ و کیفیت آنها از بین نرود. همچنین از مواد شوینده مناسب هر نوع پارچه استفاده کنید. طرز شست و شوی روتختیها در تمیز شدن آنها نقش به سزایی دارد.

نکات کاربردی برای شست و شوی روتختی

دانستن این مطلب لازم است که هر روتختی دارای جنس و بافت متفاوتی است و باید از مواد شوینده مختلف و روشهای متفاوت برای شستن آنها استفاده کرد. اگر شما جنس روتختی را بشناسید بهتر می‌توانید آن را بشویید. در ادامه یک سری نکات کلی در رابطه با شستن روتختی و ملحفه را برای شما عزیزان بازگو میکنیم.
برای شستن هر چه بهتر ملحفه‌های زیرین تخت، بهتر است از آب گرم استفاده شود. همچنین، بهتر است که به‌طور کامل، با خشککن لباسشویی آب آنها گرفته شود. یک نکته دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که ملحفه ها را با لباسهای دیگر نشویید، زیرا ممکن است لباسها رنگ پس بدهند و باعث رنگی‌شدن پارچه ملحفه شوند. اگر ملحفه دارای لکه است، قبل از اینکه آن را داخل لباسشویی بیاندازید، لکه را پاک کنید.
بهتر است روی این ملحفه ها مایع سفیدکننده نریزید و هیچگاه از آب خیلی داغ برای شست و شوی روتختی‌ها استفاده نکنید، چون به بافت پارچه آسیب می‌رساند و باعث پاره‌ شدن آن میشود. سعی کنید روتختیها را گرد کرده و داخل لباسشویی قرار دهید تا از کشیدگی و تغییر شکل آنها جلوگیری شود.
اگر روتختی شما رنگی است و یا اینکه جنس خاصی دارد فورا اقدام به شستن کامل آن نکنید. ابتدا یک گوشه آن را داخل یک تشت با ماده شویندهای که میخواهید استفاده کنید بشویید تا مطمئن شوید که رنگ آن تغییر نمیکند. اگر متوجه تغییر رنگ پارچه شدید، بهتر است در منزل آن را نشویید. چون ممکن است با این کار روتختی خود را از بین برده و خراب کنید.
هنگام شستن روتختی با ماشین لباسشویی باید به ظرفیت ماشین و وزن روتختی توجه کنید. ممکن است لباسشویی ظرفیت سنگینی روتختی خیس را نداشته باشد. پس از شست و شوی ملحفه ها، آنها را در هوای آزاد پهن کنید تا کاملا خشک شوند. اگر روتختی را با دست میشویید، از مچاله کردن آن برای گرفتن آب پارچه خودداری کرده و آن را روی زمین پهن کنید، تا خشک شود. با این روش، روتختی شما چروک نمیشود و شکل خود را از دست نمیدهد.

در این مطلب گفته شد…
همانطور که ذکر کردیم، روتختیها انواع مختلفی دارند و برای شستن آنها باید دقت لازم را به کار برد. اگر روتختی شما سفید است، از سفیدشوی تاپ و اگر رنگی است از رنگینشوی تاپ استفاده کنید. با استفاده از این مایعات شوینده، نگران آسیب دیدن روتختی خود نباشید و با خیال راحت آن را بشویید. این شوینده‌ها با فرمولاسیون خاصی که دارند، بدون آسیب رساندن به بافت پارچه، آنها را کاملا تمیز میکنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید