شست وشوی هر لباسی با دست یا ماشین لباسشویی، با توجه به جنس و رنگ آن، روش و نکات خاص خود را دارد. به عنوان مثال لباس‌های تیره را بهتر است با آب ولرم یا سرد بشویید و از شوینده‌های پودری استفاده نکنید یا برای شستن لباس‌های روشن می‌توانید از شوینده‌های مخصوص البسه‌ی سفید و روشن همانند سفید‌شوی تاپ استفاده کنید.

شستن لباس‌های رنگی همانند سایر لباس‌ها، الزامات و قوانین مخصوص به خود را دارد و در صورتیکه این نکات رعایت شوند، طول عمر البسه افزایش می‌یابد و رنگ و روی لباس‌های‌تان مثل روز اول حفظ می‌شود. در ادامه‌ی متن به‌طور مختصر، برخی از این نکات را مرور می‌کنیم.

نکات مهم در شستن لباس

  • در قدم اول لباس‌ها را بر اساس رنگ تفکیک کنید. برای این‌کار هر لباس را در کنار لباس‌های با تم رنگی خودش قرار دهید. به عنوان مثال، البسه‌ی با رنگ آبی تیره در یک دسته، لباس‌های قرمز تیره در دسته‌ای جداگانه و لباس‌های با رنگ‌های ملایم و پاستیلی در کنار هم قرار بگیرند.
  • اگر لباس‌های‌تان نیاز به لکه‌بری دارند، این کار را قبل از شروع شست‌وشو و به صورت جداگانه انجام دهید تا مجبور به استفاده از لکه‌برهای قوی روی تمامی لباس‌ها نشوید.
  • برای شستن لباس‌های رنگی از شوینده‌ی مخصوص و با کیفیت، مانند رنگین‌شوی تاپ استفاده کنید یا این لباس‌ها را با شوینده‌های ملایمی که حافظ الیاف پارچه هستند بشویید. شوینده‌های ملایم، کمترین آسیب را به پارچه‌ی شما می‌زنند و در نتیجه از رنگ پریدگی لباس‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • استفاده از رنگین‎شوی تاپ، علاوه بر مزیت حفظ سلامت پارچه، مزیت بزرگ دیگری دارد که کار شست‌وشو را برای شما آسان‌تر می‌کند. این مایع لباسشویی مانع تداخل رنگ‌ها می‌شود، در نتیجه شما بدون دغدغه می‌توانید لباس‌های رنگی خود را بشویید.
  • نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد، استفاده از آب سرد برای شست وشو است. شستن لباس‌های رنگی با آب گرم یا داغ باعث می‌شود رنگدانه‌های لباس و پارچه از درون بافت جدا شود و احتمال رنگ‌پریدگی افزایش یابد. این در حالی است که آب سرد باعث تثبیت رنگ روی پارچه می‌شود.
  • لباس‌ها را، هم در شست‌وشوی دستی و هم در شست‌وشوی ماشینی، پشت و رو کنید. همچنین در صورتی که از روش ماشینی برای شست‌وشو استفاده می‌کنید، تنظیم ماشین لباسشویی شما روی برنامه‌ی با دور آرام باشد تا لباس‌ها کمترین اصطکاک را داشته باشند. حتی بهتر است از خشک‌کن لباسشویی استفاده نکنید.

برای شستن لباسهای چندرنگ چه کنیم؟

برای شستن یک لباس چهارخانه‌ی سبز و قرمز معمولا آن را در کدام دسته‎ی رنگی قرار می‌دهید؟ قرمز یا سبز؟ یا  یک لباس شطرنجی سیاه و سفید را با در نظر گرفتن نکات مربوط به شست وشوی البسه‌ی روشن می شویید و یا تیره؟

در پروسه‌ی شست‌وشو گاهی با لباس‌هایی روبرو می‌شویم که در دسته‌بندی خاصی قرار نمی‎گیرند و تصمیم چالش برانگیزی ایجاد می‌کنند، مخصوصا زمانی که آن لباس،  نو و رنگارنگ باشد. در صورت مواجه با همچین مشکلی، چند راه ساده وجود دارد. برای شست‌وشوی این مدل لباس‎ها که طرفداران زیادی هم دارند، علاوه بر نکات بالا می‌توانید به چند توصیه زیر هم عمل کنید.

  • حتما برچسب پشت لباس‌تان را مطالعه کنید. این برچسب معمولا دسته‌بندی مناسب شست‌وشوی اینگونه لباس‌ها را به شما اطلاع می‌دهد.
  • قبل از شستن لباس‌های چند رنگ، حتما بر روی قسمتی از پارچه تست رنگ انجام دهید و مطمئن شوید که لباس‌ شما رنگ پس می‌دهد یا خیر. برای این کار از یک دستمال مرطوب سفید کمک بگیرید و آن را روی لباس بکشید، اگر دستمال رنگی شد این لباس مستعد رنگ دادن است. دقت کنید که در صورتی که از چند نوع پارچه در لباس شما استفاده شده روی تک تک قسمت‎ها تست رنگ‌دهی را انجام دهید.
  • شما در هنگام خرید یک لباس می‌توانید تشخیص دهید که ممکن است آن پارچه‌ یا لباس، رنگ پس بدهد یا خیر. بعضی لباس‌ها هنگام لمس کردن، احساس خشکی به پوست شما می‌دهند، درست مانند زمانی که مقداری شوینده روی لباس می‌ماند و لباس با آبکشی نادرست خشک می‌شود. این زبری و خشکی پارچه می‌تواند ناشی از رنگ اضافه‌ای باشد که روی پارچه مانده است. چنین پارچه یا لباس‌هایی به احتمال زیاد، در حین شست‌وشو رنگ پس می‌دهند.
  • برای حفظ سلامت لباس‌های چهارخانه یا چند رنگ‌تان، تا جایی که ممکن است، حداقل دفعات اول شست‌‌وشو بعد از خریداری، آن‌ها را به روش دستی بشویید. با این‌کار زمان شست‌وشو و میزان اصطکاک لباس کاملا در اختیار شما است، حتی توصیه می‌شود برای شست‎وشوی دستی، وان یا تشت را پر از آب سرد کنید و مقداری شوینده‌ی مناسب را در آن حل کنید. لباس را به مدت چند دقیقه در آن رها کنید. سپس بدون چنگ زدن و با چندبار عوض کردن آب، آن را آبکشی نمایید.
  • برای لباس‌هایی که از چند رنگ مختلف تشکیل شده‌اند می‌توانید از رنگین‌شوی تاپ استفاده کنید. مایع لباسشویی رنگین‌شوی تاپ از تداخل رنگ‌ها جلوگیری می‌کند و با حفظ بافت الیاف پارچه، رنگ لباس شما را از بین نمی‌برد.
  • در صورتی که لباس شما سیاه و سفید است و خودش رنگ پس نمی‌دهد بهتر است با لباس‎های روشن شسته شود. چرا که قسمت‌های سفید لباس مستعد رنگ گرفتن از سایر لباس‌ها خواهند بود. یا می‌توانید همراه لباس‌های تیره‌ای که از عدم رنگ‌دهی آن‌ها اطمینان دارید، بشویید ولی اصلا ریسک نکنید که این لباس‌ها را همراه با شلوار جین تیره یا پارچه‌هایی که تا به حال شست‌وشو نداده‌اید، نشویید.
  • نکته‌ی آخر اینکه، ترکیب بعضی رنگ‌ها در لباس دردسر بیشتری می‌سازد، مانند راه راه‌های مشکی و سفید یا ترکیب مشکی و روشن. لباس‌های راه راه یا چهارخانه سفید و قرمز هم می‌تواند دردسرساز باشند، چرا که رنگ قرمز جزو رنگ‌هایی با پس‌دهنگی بالا است و حضور حتا یک تکه پارچه کوچک قرمز در حین شست‌وشوی لباس‌های روشن ممکن است تمام لباس‌های‌تان را به رنگ صورتی درآورد.  با رعایت نکات بالا با خیال راحت‌تری لباس‌های چند رنگ‌تان را بشویید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید