لکه‌ی حاصل از لوازم آرایش با توجه به چربی و رنگدانه زیادی که دارند، یکی از سرسخترین لکه‌هایی است که با آن مواجه می‌شویم. این اتفاق ناخوشایند ظاهر نامناسبی به لباس شما می‌دهد، مخصوصا در لباس‌های سفیدی که برای مهمانی استفاده می‌کنید.
لوازم آرایش بر اساس میزان چربی و رنگی که دارند، لکه‌هایی با سختی و روش لکه‌بری متفاوتی ایجاد می‌کنند.
در این مطلب به بررسی روش‌های از بین بردن جای چند وسیله آرایشی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و رایج‌تر هستند روی لباس سفید می‌پردازیم.


روش‌های از بین بردن لکه رژ
لکه‌بری رژ از روی لباس کار زمانبر و سختی است و چیزی که این کار را به مراتب تسهیل می‌کند، اقدام سریع در این زمینه است.
لکه رژ هم مانند تمام لکه‌های دیگر، اگر زود از روی لباس شما زدوده شود، شانس نجات آن را بالا می‌برد.
با انجام مراحل زیر، شستن و از بین بردن این لکه را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید.
در قدم اول برچسب پشت لباس‌تان را مطالعه کنید تا از امکان شستن آن در خانه و روش‌های صحیح شست و شوی لباس مطلع شوید.
قسمت لکه شده لباس را روی یک پارچه نخی یا حوله‌ای که پرز نمی‌دهد قرار دهید تا در مراحل لکه‌بری، رژ روی سایر قسمت‌های لباس پخش نشود و از طرف دیگر لکه را واضح‌تر ببینید.
اگر قسمت‌هایی از رژ به صورت جامد روی لباس باقی مانده است، با یک کارد نه چندان تیز مانند کارد کره خوری، رژ را از روی لباس‌تان بردارید. با یک اسفنج تمیز روی لکه رژ بکشید تا لکه کمرنگ شود. سعی کنید این کار را با زدن ضربه‌های قوی روی آن انجام دهید تا از پخش شدن لکه روی سایر قسمت ها جلوگیری کنید و هربار از قسمت تمیز اسفنج کمک بگیرید. لکه را با آب ولرم آبکشی کنید و این کار را تا از بین رفتن لکه رژ تکرار نمایید. پس از این مرحله باید لباس‌تان را به روش معمول و با شوینده مناسب البسه سفید بشویید. توصیه می‌کنیم برای شستن لباس روشن‌تان از مایع لباسشویی سفیدشوی تاپ استفاده کنید تا درخشندگی لباس از بین نرود.


پاک کردن جای رژ با ماساژ لکه
گاهی لکه رژ سرسخت‌تر از آن است که با روش بالا از بین برود. در این صورت، این روش لکه‌بری را امتحان کنید.
پس از زدودن قسمت‌های اضافه رژ از روی لباس، آن را با یک اسفنج و یه صورت ضربه‌ای کمرنگ کنید، سپس مقداری مایع لباسشویی سفیدشوی تاپ روی لکه بریزید و به مدت 10 دقیقه روی لکه را ماساژ دهید. حالا با بالاترین حرارت مجاز برای لباس‌تان آن را بشویید.
بعضی روش‌های دیگر مانند استفاده از خمیردندان، سرکه، الکل و … ممکن است موجب آسیب به پارچه یا لباس شما شود. در صورتی که با روش بالا همچنان لکه رژ پابرجا بود بهترین روش سپردن لباس‌تان به یک خشکشویی مطمئن است.


از بین بردن لکه کرم پودر
یکی از رایج‌ترین لکه‌های لوازم آرایشی، لکه کرم پودر است، چرا که یک تماس کوچک صورت با لباس سفید می‌تواند لکه‌ی چرب و گسترده‌ای روی آن ایجاد نماید.
با شوینده‌های موجود در منزل می‌توانید این لکه را از بین ببرید.
کرم پودرها انواع مختلفی دارند و شناخت نوع آن، به روش لکه‌بری کمک خواهد کرد. کرم پودرهای مایع معمولا سخت‌تر از کرم پودرهای با مدل پودری، شسته می‌شوند.
کرم پودرها با مدل پودری را به راحتی و با ماساژ دادن مایع لباسشویی، قبل از شست و شوی عادی، می‌توانید از بین ببرید. قبل از این کار با فوت کردن یا با استفاده از باد سرد سشوار، پودرها را از روی لباس بردارید. دقت کنید برای برداشتن پودر از روی لباس از دست یا دستمال استفاده نکنید.
لکه کرم پودر مایعی که از نوع چربی است، با شوینده‌های قوی تری مانند پودر که تاثیر زیادی در چربی‌زدایی دارند، از بین خواهد رفت. برای از بین بردن جای کرم پودر به صورت زیر عمل کنید.
پس از برداشتن مقدار اضافی کرم پودر از روی لباس، لکه را با آب سرد مرطوب کنید و در صورتی که به لباس شما قابل شست و شو با پودر است، ترکیبی از پودر و کمی مایع لباسشویی سفیدشو تهیه کنید و
با استفاده از یک برس نرم، ترکیب آماده شده را روی لکه بکشید و این کار را تا محو شدن لکه ادامه دهید. ترکیب پودر تاپ با مایع لباسشویی سفیدشوی تاپ، قدرت لکه‌بری را افزایش می‌دهد و لکه زودتر از بین می‌رود.
پس از این مرحله، قسمت لکه بری شده را با آب سرد آبکشی کنید و کل لباس را به روش معمولی بشویید.
دقت کنید در تمام روش‌های لکه‌بری حتما از امکان شست وشوی لباس در منزل اطمینان حاصل کنید.


از بین بردن لکه ریمل
ایجاد لکه سیاه ریمل روی لباس سفید احتمالا ترس بسیار زیادی بابت از دست رفتن لباس در شما ایجاد می‌کند و ممکن است حتی به این فکر بیفتید که لباس‌تان را دور بیندازید، چون دیگر قابل استفاده نخواهد بود. زود تسلیم نشویید و تلاشتان را برای از بین بردن لکه ریمل متوقف نکنید.
برای این کار می‌توانید روش زیر را امتحان کنید.
اگر ریمل شما ضد آب است با استفاده از یک کاغذ، دستمال پارچه ای بدون پرز یا دستمال مرطوب مقداری اضافی ریمل را در سریع‌ترین زمان ممکن از روی لباس بردارید. در این مورد هم سعی کنید دستمال را روی ریمل نکشید بلکه آن را با دستمال از روی لباس جدا کرده و بردارید. کشیدن دستمال روی ریمل باعث می‌شود لکه آن خیلی راحت پخش شود.
زیر لکه، یک دستمال نخی بدون پرز قرار دهید و سپس مقداری مایع لباسشویی سفیدشوی تاپ روی آن بریزید و روی لکه مجددا یک دستمال نخی قرار دهید تا از پخش شدن لکه سیاه ریمل روی قسمت‌های دیگر لباس پیشگیری کنید.
در این مرحله، قسمت لکه شده را به صورت صاف زیر آب گرم کم فشار بگیرید تا لکه آن کمرنگ شود. این مراحل را تا از بین رفتن لکه تکرار کنید و در نهایت به روش معمول لباس را شست وشو دهید.
برای از بین بردن لکه ریمل‌هایی که ضد آب نیستند، روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است که هیچ کدام ثابت شده نیستند و ممکن است به پارچه و لباس شما آسیب برسانند. در صورتی که چنین لکه‌ای روی لباس‌تان ایجاد شد، سعی کنید بدون پخش کردن ریمل روی سایر قسمت‌ها، آن را بردارید و در سریع‌ترین زمان ممکن لباس را به خشکشویی بسپارید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید