یک روز خاص را تصور کنید که برای قرار مهم آماده شده‌اید. لباس‌های از پیش تعیین شده و تمیزتان را به تن کرده‌اید و با عجله در حال خوردن چایی صبحانه‌تان هستید و ناگهان با یک اشتباه، چایی روی قسمتی از لباس‌تان می‌ریزد. این اتفاق اعصاب‌خردکن، اگر به روش درستی مدیریت نشود علاوه بر روز مهم شما، لباس زیبای‌تان را هم برای همیشه از بین می‌برد. برای اینکه لکه‌ی چایی روی لباس ماندگار نشود نکات زیر را رعایت کنید.

جلوگیری از تثبیت لکه چای

قبل از هر اقدامی برای لکه‌بری لباس، برچسب پشت لباس را مطالعه کنید تا مطمئن شوید می‌توانید آن را بدون بردن به خشکشویی در منزل بشویید و از موارد آسیب‌زننده به آن آگاه شوید.

در صورتی که لباس شما قابلیت لکه‌بری و شست‌وشو در منزل را داشته باشد می‌توانید روش‌های زیر را برای از بین بردن لکه‌ی چای امتحان کنید.

، لکه‌بری سریع آن با آب سرد است. در اکثر لکه‌های سخت، سریع عمل کردن، شانس بیشتری به نجات آن پارچه یا لباس می‌دهد.

بعد از ریختن چای روی لباس اگر برای شما امکان‌پذیر است، هیچ فرصتی را از دست ندهید و قسمت لکه شده را زیر آب سرد بگیرید، این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه کم‌رنگ شود. حتی اگر خوش‌شانس باشید با انجام این کار ممکن است لکه به طور کامل از بین برود.

در صورتی که نمی‌توانید خیلی سریع از آب سرد برای از بین بردن لکه چایی استفاده کنید، با یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز، چای اضافه روی لباس را بگیرید و سعی کنید لکه چایی را خشک کنید. این کار باعث می‌شود مواد شیمیایی درون چایی که قدرت رنگ‌دهی بالایی دارند و  باعث ایجاد لکه ثابت و ماندگار می‌شوند تا حد زیادی از روی پارچه برداشته شوند و کار را برای قدم بعدی آسان کند. برای خشک کردن لکه، دستمال را روی محلی که چایی ریخته شده، فشار دهید یا با زدن ضربه سعی کنید تمام چایی اضافه به دستمال جذب شود.

از اشتباهات رایج در شستن لکه چایی مخصوصا زمانی که خارج از منزل هستید استفاده از مایع‌دستشویی است. شاید به این دلیل که در محل کار یا مهمانی تنها شوینده‌ی در دسترس شما باشد ولی این کار را نکنید. شستن لکه چایی با صابون یا مایع دستشویی باعث تثبیت لکه می‌شود.

 

از بین بردن لکه سرسخت چایی

بعد از اقدامات بالا احتمالا لکه چایی همچنان کمرنگ روی لباس‌تان خودنمایی می‌کند، بهترین روش برای از بین بردن لکه‌ی باقی‌مانده، استفاده از پودر ماشین‌لباسشویی است. برای این کار، با استفاده از پودر ماشین‌لباسشویی و آب یک خمیر کوچک درست کنید. خمیر درست شده را روی محل لکه شده قرار دهید، با یک مسواک تمیز کمی روی لکه‌ی چای بکشید و بعد از چند دقیقه آن را با آب سرد آبکشی نمایید.

روش دیگر استفاده از ترکیب رقیق‌شده‌ی مایع ظرفشویی با آب است. دقت کنید مایع ظرفشویی را مستقیم روی لکه نریزید و حتما آن را رقیق کنید و به حالت کف دربیاورید. قسمت لکه شده را با کف روی آن به آرامی بسایید تا لکه از بین برود. در صورتی که لکه چایی همچنان قوی و پابرجاست، اجازه دهید تا کف روی قسمت لکه شده، به مدت سی دقیقه بماند و بعد شروع به شست‌وشو نمایید. در این مرحله می‌توانید از آب گرم برای شستن استفاده کنید.

بعد از لکه‌بری حتما با روش‌های مرسوم و مایع لباسشویی مناسب، کل لباس را بشویید.

از دیگر روش‌هایی که برای لکه‌بری چایی پیشنهاد شده است، استفاده از نمک، جوش‌شیرین و سرکه سفید روی قسمت لکه شده است. دقت کنید بعضی از این مواد ممکن است موثر واقع شوند ولی امکان دارد به پارچه شما آسیب بزند. حتما قبل از استفاده از آن‌ها روی قسمت کوچکی از پارچه امتحان کنید تا مطمئن شوید لباس شما بعد از لکه‌بری آسیب نمی‌بیند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید