تعداد زیادی از ظروف مصرفی و تزئینی بلور و کریستال‌ هستند. شیشه، به دلیل زیبایی، درخشش و ارزش مادی بالایی که دارد مورد علاقه اکثر خانه‌دار‌هاست که همین موضوع باعث شده از شیشه در ساخت ظروف مختلفی مثل لیوان‌ها و گلدان‌های تزئینی استفاده شود.

اکثر افرادی که عاشق این نوع ظروف هستند دغدغه لکه‌های خاکستری یا سفید، کدر و مات شدن و کثیف به نظر آمدن آن‌ها را دارند.

براق و درخشان نگه داشتن ظروف بلور و کریستال، نیاز به دانستن مطالبی در مورد نحوه شست‌وشو و نگهداری جنس شیشه دارد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

در قدم اول بهتر است انواع شیشه‌جات را بشناسیم.

۱-بلور رایج‌ترین نوع شیشه است. ظروف بلورین اکثرا یکدست، بدون شیار و نقش‌های برجسته هستند که بیشتر برای ظروف ادویه، ظروف دم دستی مثل بشقاب و لیوان از آن‌ها استفاده می‌شود. از مزایای بلور می‌توان شکنندگی کمترش نسبت به کریستال و شست‌وشوی آسان آن را نام برد. در مقابل، درخشندگی پایین، طرح‌های همه گیر و تکراری و ارزش مالی کمتر بلور از نقاط ضعف آن هستند.

۲- از انواع دیگر شیشه می‌توان به کریستال‌ها اشاره نمود که در ساخت آن‌ها از سرب استفاده شده است. هر چقدر میزان این سرب بیشتر باشد، کریستال باکیفیت‌تری را به وجود می‌آورد. کریستال‌ها معمولا سنگین‌تر از بلورها هستند اما برخلاف توقعی که از ضخامت و وزن آن‌ها می‌توان داشت، شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر از بلورها هستند.

کریستال‌ها عمدتا برای ظروف تزئینی به کار می‌روند و کنده‌کاری‌های فراوانی دارند به همین دلیل شکست نور در آن‌ها بیشتر صورت می‌گیرد که باعث چند برابر شدن درخشندگی و جلوه بهتر ظروف کریستالی می‌شود.

 

دلیل لک شدن ظروف بلوری و کریستالی چیست؟

سختی آب اولین و مهم‌ترین دلیل لکه‌های سفید بعد از شست‌وشو روی ظروف و کدر شدن آن‌ها است. با استفاده از محصول مناسب می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید و اجازه ماندن به این لکه‌ها را ندهید.

همچنین آب بسیار نرم نیز ممکن است نتایج مشابهی داشته باشد.

استفاده از محصولات نامناسب باعث می‌شود آلودگی‌ها و چربی‌ها به طور کامل رفع نشوند و و به مرور زمان باعث ایجاد لکه و کدری روی کریستال‌ها شوند.

این باور وجود دارد که آب داغ تمیزی بیشتری را به ارمغان می‌آورد، اما باید بدانید در برخورد با ظروف کریستالی باید به دمای آب توجه ویژه‌ای داشته باشید به این دلیل که آب بسیار داغ هم، باعث کدرشدن ظروف کریستال می‌شود.

 

بلوریجات را چطور نگهداری کنیم؟

ظروف شیشه‌ای بلور چه به عنوان ظروف مصرفی چه به عنوان ظروف تزئینی، نیاز به درخشندگی دارند تا زیبایی خود را نشان دهند. برای این کار کافیست بعد از استفاده، حتما خیلی سریع، آن‌ها را بشویید. در واقع باقی‌ماندن طولانی‌مدت مواد غذایی در این ظروف به آن‌ها آسیب می‌زند. هر چند در مقابل انواع دیگر اجناس ظروف، بلور کمترین رنگ مواد غذایی را به خود می‌پذیرد.

قدم بعدی خشک کردن ظروف بعد از شست و شو است. با یک دستمال بدون پرز تمام آب روی ظرف را بگیرید و آن را کاملا خشک کنید. می‌توانید به جای این کار از مایع ظرفشویی تاپ گلد که خاصیت آنتی اسپات و ضد رد آب دارد استفاده کنید.

توجه کنید بهتر است هر چند وقت یکبار ظروف بلور را در محلول آب ولرم، سرکه و مایع ظرفشویی تاپ قرار دهید و اجازه دهید لایه‌های بیرونی کاملا تمیز شوند.

 

از کریستال‌ها چطور مراقبت کنیم؟

کریستال‌ها به دلیل زیبایی، درخشندگی و ارزش بالایی که دارند، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند.

برای نگه‌داری از ظروف کریستال در قدم اول آن‌ها را در معرض خط و خش قرار ندهید. همچنین این جنس، شکنندگی بالایی دارد پس آن را در ارتفاعات یا در مکان‌های پر رفت و آمد خانه نگذارید. روزانه با یک دستمال بدون پرز آن‌ها را گردگیری کنید. اگر از این ظروف در میهمانی‌ها استفاده کردید و نیاز به شست و شو دارند، آن‌ها را با آب ولرم و مایع ظرفشویی تاپ گلد بشویید تا با جلوگیری از ایجاد رد آب روی آن از لکه و کدر شدن نیز جلوگیری کنید. اگر با شیارهای زیادی رو به رو هستید از یک مسواک نرم کمک بگیرید و شیارها را تمیز کنید.

ماهانه، ظروف کریستال را با نصف یک لیمو ترش کاملا آغشه کنید و بعد با استفاده از مایع ظرفشویی تاپ گلد آن را بشویید و درخشندگی را به آن برگردانید.

 

نکات مهمی که نباید آن‌ها را فراموش کنید:

۱-به هیچ عنوان از ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف کریستالی استفاده نکیند.

۲- ظروف کریستالی را در ماکروفر قرار ندهید.

۳-از آب داغ برای شستن کریستال‌ها استفاده نکنید. این ظروف با تغییر دما ممکن است دچار ترک یا شکستگی شوند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید