تفاوت‌ها و حساسیت‌های شست‌وشوی انواع پارچه

شست‌و‌شوی پارچه­ها قلق خاص خود را دارد. اگر به هنگام شستن هر نوع پارچه به نکات مربوط به آن دقت شود، طبیعتا عمر لباس افزایش می­یابد. برخی از لباس­ها را نمی­توان با آب داغ شست و برخی دیگر برعکس. تمامی این نکات ساده به ما می­گویند که باید تفاوت­های شست‌و‌شوی پارچه­ها را شناسایی کرده و بهترین روش را انتخاب کنیم.

 

تفاوت­های شست‌و‌شوی پارچه‌ها

برای شست‌و‌شوی پارچه­ها حساسیت­های خاصی وجود دارد. پیش از شروع عملیات شست‌‌‌‌وشوی، باید به جنس، رنگ، درجه ضخامت و … توجه شود. باید مراقب باشید که شوینده درست را انتخاب کنید. وگرنه ممکن است نتیجه عکس بگیرید. گاهی اوقات باید از شوینده‌هایی همچون رنگین‌شوی یا تیره‌شوی استفاده کنید. تمامی این موارد بیشتر به جنس پارچه بستگی دارد. با ما همراه باشید تا بهترین­ها را بیاموزید.

 

نکات لازم برای شست و شوی لباس­های پنبه­ای

پارچه پنبه­ای یکی از رایج­ترین پارچه­ها برای دوخت لباس است. این نوع پارچه از لباس کودک تا تی‌شرت­های مردانه کاربرد دارد. اما نکته مهم در مورد پارچه پنبه­ای، حساسیت نسبت به آب گرم و شوینده قوی است. این نوع پارچه، بر اثر شست‌و‌شوی با آب داغ، آب رفته و سایزش کوچکتر می­شود. به علاوه، استفاده از پودر­ نیز چندان توصیه نمی­شود. زیرا ممکن است آثاری از آن بر روی پارچه باقی بماند.

از این رو، برای شست‌و‌شوی پارچه­های پنبه­ای، از آب سرد و یک شوینده ملایم (یا پودر به همراه نرم‌کننده) استفاده کنید. اگر لباس­های پنبه‌ای رنگارنگ هستند و می­خواهید رنگ آن‌ها مدت بیشتری ثابت مانده و تداخلی در رنگ لباس‌های رنگ به وجود نیاید، می‌توانید از شوینده­هایی همچون رنگین‌شوی تاپ استفاده کنید. شایان ذکر است، لباس­های پنبه­ای در گویش عامیانه با نام لباس نخی شناخته می­شوند. در حالی که این نامگذاری اشتباه است. زیرا برای بافتن هر نوع پارچه از نخ (با جنس مختلف) استفاده می­شود.

 

شست‌و‌شوی پارچه­های کتان

کتان نوعی الیاف طبیعی است که مقاومت بالایی دارد. از این نوع پارچه برای دوخت شلوار، پیراهن مردانه، مانتو و … استفاده می­شود. شست‌و‌شوی پارچه­های کتان، قلق خاص خود را دارد. باید به رنگ این نوع پارچه­ها توجه شود. شست‌و‌شوی غیر اصولی، خیلی زود باعث رنگ پریدگی و بور شدن پارچه­های کتان می­شود.

 

نکات لازم برای شست‌و‌شوی پارچه­های ابریشمی

شست‌و‌شوی پارچه­های ابریشمی باید با دقت تمام انجام شود. اول اینکه بهتر است ابریشم را داخل لباسشویی نیندازید. دوم اینکه از آب داغ و پودر لباسشویی قوی یا سفید‌کننده (برای ابریشم سفید) استفاده نکنید. بهترین شوینده برای شستن پارچه­های ابریشمی، رنگین‌شوی است. زیرا این الیاف، رنگ شده و غالبا در حین شست‌و‌شوی، آن را پس می­دهد.

 

شست‌و‌شوی پارچه­های پلی استر و کتان

پلی استر، نوعی الیاف مصنوعی مقاوم است. از ترکیب این الیاف با سایر انواع الیاف مانند کتان پارچه‌هایی همچون فاستونی، کرپ، تترون، مکرون، پارچه رومبلی، چادری، پرده­ها و…  تهیه می‌شود. این نوع پارچه مقاومت بالایی داشته و قابل شست‌و‌شوی با دست یا ماشین است و می‌توان آن ها را حتی با دمای 40 یا 50 درجه هم شست. خوشبختانه شست‌و‌شوی پارچه­های پلی استر معمولا پیچیدگی خاصی ندارد.

برای شست‌و‌شوی پارچه­های پلی استر می­توانید از پودر دستی یا ماشینی و مایع لباس‌شویی استفاده کنید. از پودرهای لباس‌شویی مختلف مثل پودر تاپ می‌توان استفاده کرد که لباس­ها را تمیز شسته و آسیبی به بافت آن‌ها نمی­زند. البته توصیه می­شود در کنار پودر، از مایع نرم‌کننده تاپ نیز در شست‌و‌شوی پارچه­های پلی استر استفاده کنید.

 

شست‌و‌شوی پارچه پشمی

پشم از موی حیوانات به‌دست می­آید. از این پارچه برای تولید لباس­های زمستانی استفاده می­شود. البته الیاف‌های مصنوعی نیز وجود دارند که تا حدی مشابه پشم بوده و گرمازا هستند. به‌طور کلی، برای شستن لباس­های زمستانی، چه الیاف طبیعی و چه مصنوعی، از آب سرد و شوینده­های ملایم و بدون آنزیم استفاده کنید چراکه شوینده‌های حاوی آنزیم ممکن است به بافت پارچه آسیب بزند و آب داغ باعث وا رفتن و باز شدن بافت این پارچه­ها می­شود (برعکس پارچه­های پنبه­ای).

سعی کنید پارچه­های پشمی را زیاد چنگ نزنید. برای لباسشویی نیز از درجه مخصوص پارچه­های پشمی استفاده کنید. می­توانید آن‌ها را با مایع لباسشویی بدون آنزیم بشویید، مثلا مایع تیره‌شوی تاپ از مایع‌های بدون آنزیم موجود در بازار هست. در شست‌و‌شوی این پارچه‌ها، نرم‌کننده تاپ را فراموش نکنید. خوشبختانه در شست‌و‌شوی پارچه­های پشمی و زمستانی با مشکل رنگ پس‌دادن مواجه نیستید.

 

شست‌و‌شوی پارچه­های استات

استات را می­توان الیاف مصنوعی مشابه با ابریشم دانست. به‌عنوان یک نوع پارچه، استات می­توان به ساتن اشاره نمود. بهتر است برای شست‌و‌شوی انواع پارچه­های استات، گزینه خشکشویی را انتخاب کنید. زیرا رطوبت معمولا بافت این نوع پارچه را ضعیف می­کند.

 

پارچه­های جیر و اکریلیک

برای شست‌و‌شوی پارچه­های جیر و اکریلیک، می­توانید از آب گرم استفاده کنید. اما بهتر است مایع لباسشویی بدون آنزیم را جایگزین پودر کنید. در روش شست‌وشوی این مدل از پارچه‌ها دقت کنید، چون مدل‌های رنگی آن‌ها ممکن است رنگ پس‌ بدهد.

 

در این مطلب گفته شد…

شست‌و‌شوی انواع پارچه­ متدهای خاص خودش را دارد. الیاف­های مصنوعی مثل پلی استر نسبت به برخی الیاف­های طبیعی مقاوت بیشتری داشته و می­توان از پودر لباسشویی برای شستن آن‌ها استفاده نمود. اگر پارچه جنس لطیفی دارد مایع لباسشویی مخصوصا از نوع بدون آنزیم آن ارجحیت دارد.

همچنین اگر متوجه شدید پارچه­ها رنگ پس می­دهند، حتما از رنگین‌شوی‌های موجود در بازار، همچون رنگین‌شوی تاپ استفاده کنید. در کنار پودر لباسشویی، استفاده از نرم‌کننده را نیز در دستور کار قرار دهید. در این مورد هم می­توان گفت پودرهای لباسشویی و نرم‌کننده تاپ، انتخاب­هایی مناسب هستند.

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید