پودرهای شوینده محصولاتی قلیایی با تاریخچه‌ی قدیمی هستند. سابقه‌ی این مواد شوینده که برای تمیزکردن البسه به کار می‌روند به سال‌های 1907 تا 1930 بر‌می‌گردد.

تا قبل ساخت پودر معمولا از صابون برای شستن لباس استفاده می‌کردند. پودرها اولین بار توسط آلمانی‌ها اختراع شدند و گفته می‌شود ساخت پودرهای صنعتی به صورت انبوه مربوط به دوران جنگ جهانی اول است.

ماده شوینده دیگری که برای شستن لباس‌ها به‌کار می‌رفت، آلکیل بنزن سولفونات بود اما از آنجا که این ماده قادر به از بین بردن باکتری ها یا قارچ ها نبود، تولیدکنندگان مجبور به استفاده از مواد پیشرفته دیگری شدند که قادر به از بین بردن چربی‌ها و میکروب‌های زنده باشد.

در دهه  60 شرکت‌های تولید کننده پودرهای شوینده لباس با اضافه کردن آنزیم‌های از بین‌برنده‌ی لکه‌ها یک گام فراتر گذاشتند.

آغاز تولید شوینده‌های چند منظوره به دهه 70 برمی‌گردد. شوینده‌هایی که اندکی دارای خاصیت نرم‌کنندگی هم بودند.

در دهه 80 تولید پودرهای شوینده ای که قابل انحلال در آب سرد و تمیز کردن البسه بودند آغاز شد و ژل‌های معطر و نرم‌کننده‌های البسه و مایعات لباس در دهه 90 به سبد محصولات شوینده لباس و پارچه اضافه شدند.

سال 2000 تا کنون شرکت‌ها در تلاش هستند تا محصولات شوینده آنتی باکتریالی که سازگار با محیط زیست هستند و مصرف آب زیادی برای آبکشی ندارند را با کیفیت روزافزون تولید کنند.

در این میان با ساخت ماشین لباسشویی و نیازمندی‌هایی که این وسیله داشت، مدل دیگری از پودرهای شوینده به بازار عرضه شد که تفاوت‌هایی با پودرهای دستی یا همان پودر رختشویی داشت.

در ادامه به تفاوت‌های این دو محصول شوینده لباس و ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم.

پودر لباسشویی دستی

فرمومالاسیون مواد شوینده دستی با کیفیت به گونه‌ای طراحی شده است که کمترین آسیب‌ احتمالی را به پوست وارد کند  و مانع  بروز آلرژی شود

پودرهای دستی معمولا کف‌کنندگی بالاتری دارند که این مساله، طول مدت شست‌و شو و در نتیجه تماس دست با شوینده را کاهش می‌دهد.

پودر دستی تاپ با داشتن خاصیت لکه‌بری قوی و کف‌کنندگی بالا، درخشندگی لباس‌ها را حفظ می‌کند. آبکشی آسان از ویژگی‌های دیگر این پودر لباسشویی دستی است.

از ویژگی‌های پودرهای لباسشویی دستی با کیفیت به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • قدرت کف‌کنندگی بالا
  • قدرت پاک کنندگی و لکه بری بالا
  • رایحه ی ملایم
  • درخشان کنندگی بالا
  • حفظ سلامت الیاف پارچه و لباس
  • دانه‌بندی مناسب و بهینه
  • و مهم‌ترین ویژگی، آسیب نرساندن به پوست دست درصورت عدم استفاده دستکش در حین شستشو

پودر ماشین لباسشویی

استفاده از شوینده برای ماشین لباسشویی الزامات خاص خود را به همراه آورده است همین مساله باعث شد که پودرهای دستی از ماشینی متمایز شوند و به دو مدل دستی و ماشینی تقسیم شدند.

پودرهای ماشین لباسشویی مناسب و با کیفیت، حاوی آنزیم‌های مختلفی هستند که هریک از آن‌ها دارای کاربرد ویژه‌ای هستند. آنزیم‌های مختلف را با اهدافی مثل بالابردن خاصیت پاک‌کنندگی، کاهش مصرف انرژی، کاهش زمان شستشو، کاهش دمای شستشو، کاهش میزان آب مصرفی و حفظ الیاف لباس‌ها در شوینده‌ها به کار می‌برند.

انتخاب پودر ماشین لباسشویی از اهمیت بالایی برخوردار است تا منجر به آسیب رسیدن به ماشین لباسشویی و البسه نشود. پودر ماشین لباسشویی تاپ دارای ویژگی‌های مناسب برای شست‌وشوهای روزانه است

این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • حاوی آنزیم‌های فعال
  • قدرت پاک‌کنندگی، شفاف‌کنندگی و پاک‌کنندگی بالا
  • تولید کف کنترل شده
  • کاهش نیاز به استفاده از نرم‌کننده برای کاهش چروک لباس‌ها
  • شستشوی خوب در درجه حرارت‌های مختلف
  • جلوگیری از برگشت مجدد چرک بر روی لباس‌ها
  • جلوگیری از احتمال سفیدک زدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی
  • جلوگیری از احتمال ایجاد رسوب در ماشین لباسشویی
  • حفاظت از الیاف لباس

تفاوت‌های پودر دستی و پودر ماشین لباسشویی

یکی از تفاوت‌های پودرهای ماشین لباسشویی با پودرهای دستی، در زمان حل شدن‌ و میزان کف‌کنندگی آن‌ها است. همانطور که در بالاتر اشاره شد پودرهای دستی قدرت کف‌کنندگی بالایی دارند، در صورتی که از  پودر دستی در ماشین لباسشویی استفاده کنید، خیلی زود کف زیادی تولید می‌شود و این کف از مخزن شستشو خارج شده و باعث ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری به سیستم‌های الکتریکی دستگاه می‌شود.

هرچند پودر لباسشویی دستی برای برخی از ماشین های لباسشویی نیمه اتوماتیک هم استفاده می‌شود ولی باید در استفاده از آن‌ها دقت کرد.

معمولا زمان انحلال شوینده‌های دستی با توجه به دمای آب و کیفیت آن، در حدود 10 تا 15 دقیقه است در صورتی که شوینده‌های ماشین لباسشویی، با سرعت خیلی بیشتری در آب حل می‌شوند. به همین خاطر، اگر از پودرهای دستی در ماشین استفاده شود، قبل از آنکه شوینده به طور کامل در آب حل شود، زمان شستشو به پایان می‌رسد و باعث ایجاد اختلال در فرآیند شستشو و کثیف ماندن لباس‌ها می‌شود. همین عامل می‌تواند موجب ایجاد لکه و در بلند مدت باعث آسیب رسیدن به بافت لباس شود.

از طرف دیگر استفاده از پودر ماشین لباسشویی به جای پودر دستی به علت متفاوت بودن فرمول و ترکیبات آن، به پوست دست آسیب می‎رساند و باعث حساسیت و سوزش آن می شود .استفاده مداوم از پودر ماشین لباسشویی به‌جای پودر دستی باعث ایجاد آلرژی، حساسیت پوستی، سوزش و خارش می‌شود.

همچنین کف و گاز آزاد شده از پودر ماشین لباسشویی می‌تواند باعث آسیب دیدن چشم‌ها شود.

از دیگر تفاوت شوینده ماشین لباسشویی و دستی، وجود بلیچ در شوینده‌های ماشینی است. این مواد دارای قدرت پاک‌کنندگی بالا هستند و باعث از بین رفتن لکه از روی پارچه، مانع از نشست مجدد باکتری‌ و چرک بر روی لباس می‌شود.

برای از بین بردن لکه‌های قدیمی و پایدارشده، بهتر است از شوینده ماشین‌ لباسشویی استفاده کنید؛ چراکه شوینده‌های دستی پاک‌کنندگی کمتری نسبت به شوینده ماشین لباسشویی دارد.

اطلاع از دانستن تفاوت شوینده‌ها به شما کمک می‌کند تا از آسیب‌های احتمالی به خودتان یا وسایل گران‌بهای‌تان جلوگیری کنید. فراموش نکنید شوینده‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و نباید بدون آگاهی به جای یکدیگر استفاده شوند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید