یک خواب خوب شبانه و استراحت به موقع باعث می‌شود، روز را با انرژی بیشتر و عملکردی بهتر بگذرانید. امروزه با افزایش تنش و فشارهای زندگی شهری، بی‌خوابی امری طبیعی و رایج در میان افراد است؛ اما نداشتن خواب منظم و با کیفیت، صدمات جبران‌ناپذیری را به سلامتی انسان وارد می‌کند. بسیاری از مردم برای فرار از مشکل بی‌خوابی به دارو و قرص‌های آرام‌بخش رو می‌آورند تا تنها چند ساعتی را راحت و بدون بیداری‌های گاه‌ و بی‌گاه سپری کنند. اما بعضی نیز ترجیح می‌دهند به جای مصرف داروهای شیمیایی، از روش‌های جایگزین استفاده کنند.

 

عوامل موثر در بی‌خوابی

اگر دلیل بی‌خوابی‌های شبانه‌ی شما مربوط به بیماری و مسائل پزشکی نباشد، باید نگاهی دقیق‌تر به برنامه و عادات روزمره‌ی خود بیاندازید. گاهی ممکن است، موارد کوچک و شاید از نظر شما بی‌اهمیت دلیل این مشکلات باشد. در ادامه بعضی از عواملی که در ایجاد بی‌خوابی تاثیرگذارند آورده شده است:

  • مصرف قهوه برای افرادی که سخت به خواب می‌روند، می‌تواند دردسر ساز شود. کافئین موجود در قهوه ۱۵ دقیقه بعد از نوشیدن در بدن ظاهر می‌شود و اثر آن تا حدود ۶ الی ۸ ساعت در بدن باقی می‌ماند. بنابراین توصیه می‌شود تا حدود ۵ یا ۶ ساعت قبل از زمان خواب‌تان از نوشیدن قهوه خودداری کنید.
  • نگاه کردن بیش از حد به صفحه‌ی تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپتاپ، می‌تواند باعث اختلال در ساعت خواب بدن شود. در واقع سلول‌های حساس به نوری که در چشم وجود دارند با قرار گرفتن در معرض نور، ساعت بدن را تغییر می‌دهند و برای مدت طولانی احساس خواب را از بین می‌برند.
  • شما برای داشتن خوابی راحت، به رختخوابی آرام و نسبتا تاریک نیاز دارید. اگر نور شما را اذیت می‌کند، پرده‌های ضحیم‌تری استفاده کنید یا هنگام خواب چشم‌بند بزنید. یکی دیگر از عوامل بی‌خوابی، سروصدا است. بعضی از افراد می‌توانند در سروصدای زیاد هم بخوابند؛ در واقع این سروصدا نیست که مانع از خواب می‌شود، بلکه احساس شما نسبت به آن‌ها و حسی که از مزاحمت آن دارید، عامل بیدار ماندن‌تان است.
  • اگر دمای محیط اتاق خواب شما از حد استاندارد بالاتر یا پایین‌تر باشد، برای خوابیدن مشکل خواهید داشت. گرم بودن یا سرد بودن اتاق و رخت‌خواب‌تان حس راحتی و آرامش لازم را به شما نمی‌دهد و مانع از داشتن خوابی آرام می‌شود.
  • استرس و تنش‌هایی که در طول روز تجربه می‌کنید، باعث می‌شود سیستم عصبی بدن هورمون‌های آدرنالین (Adrenaline) و کورتیزول (Cortisol) آزاد کند؛ این هورمون‌ها با افزایش ضربان قلب، سبب می‌شوند خون با سرعت بالایی در رگ‌ها جریان پیدا کند و بدن را در حالت آماده و هوشیار قرار دهد. بدن افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند، بیش از سایرین هورمون ترشح می‌کند و طبیعی است که بیشتر درگیر بی‌خوابی می‌شوند.
  • افسردگی و بی‌خوابی علت و معلول یکدیگرند. اگر دچار افسردگی باشید، عجیب نیست که شب‌ها سخت به خواب بروید یا با بیدار شدن‌های مکرر، خوابی نامنظم و بی کیفیت داشته باشید. همچنین اگر به مدت طولانی از بی‌خوابی رنج می‌برید، به مرور شاهد بروز علائم افسردگی خواهید شد.

اگر اختلالات خواب شما چه به دلایل محیطی و چه جسمی یا روحی باشند، نیاز به برطرف شدن دارند، زیرا می‌تواند در طولانی مدت عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد.

 

تاثیر رایحه‌ها بر کیفیت خواب

ممکن است راجع‌به رایحه درمانی و تاثیر آن بر کیفیت خواب شنیده باشید. حس بویایی هنگام خواب فعال است و رایحه‌های مختلف، هنگام خواب بر بخش‌هایی از مغز تاثیر می‌گذارند. بسیاری از محققان استفاده از روغن‌های معطر یا اسانس‌های مشتق شده از گیاهان را در هنگام خواب توصیه می‌کنند. از جمله تاثیرات رایحه‌ها بر روی بدن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تقویت خواب و آرامش بیشتر
  • کاهش خستگی
  • کاهش استرس
  • بهبود خلق و خو
  • تمرکز حواس
  • کنترل ضربان قلب و فشار خون
  • تنظیم درجه حرارت پوستی

رایحه‌ها به شکل‌های متفاوتی و در موارد مصرفی مختلفی از جمله اسپری در اتاق، روغن‌های معطر برای استفاده در حمام و ماساژ یا به صورت محصولات آرایشی و بهداشتی به کار برده می‌شوند. در هنگام خواب اولین بویی که به مشام می‌رسد، بوی ملحفه و روتختی رخت‌خواب شما است. آیا به تمیزی و رایحه‌ی خوش‌بوی آن‌ها دقت داشته‌اید؟ میلیون‌ها گیرنده‌ی بویایی در بینی شما به مغز متصل هستند، در نتیجه به سرعت بر آرامش و خواب شما تاثیر می‌گذارند. شست‌وشوی روتختی و ملحفه‌ها باید به طور مداوم انجام گیرد. استفاده از نرم کننده‌های با رایحه‌ی مناسب و ملایم نیز علاوه‌بر حفظ الیاف پارچه، به خوش‌بو شدن آن کمک می‌کند و حس تازگی و آرامش را به پارچه برمی‌گرداند.

 

نکات مهم در شست‌وشوی روتختی

برای داشتن یک ملحفه و روتختی تمیز و در نتیجه خوابی لذت‌بخش، لازم است نکاتی را در رابطه با نحوه‌ی شست‌وشوی آن رعایت کنید:

  • روتختی‌ها را با لباس‌های دیگر نشویید. قطعا شست‌وشوی البسه و ملحفه یا روتختی، تفاوت بسیاری با هم دارند.
  • بهترین دمای آب برای شست‌وشوی روتختی، آب سرد یا آب ولرم با دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. به هیچ وجه روتختی‌ها را با آب داغ نشویید.
  • پودرهای آنزیم‌دار و سفیدکننده جهت شست‌وشوی روتختی مناسب نیستند و می‌توانند لکه‌هایی را روی پارچه باقی گذارند.
  • برای شست‌وشوی روتختی‌های سفید می‌توانید از محصولات سفیدشوی تاپ و برای روتختی‌های رنگی از مایع رنگین‌شوی تاپ استفاده کنید. مایع لباسشویی تاپ جنرال با کیفیت بالا به پاکیزگی و درخشندگی پارچه نیز کمک می‌کند.
  • در مرحله‌ی آب‌کشی روتختی بهتر است از مایع نرم‌کننده‌ی پارچه استفاده کنید. این امر باعث لطافت بیشتر آن می‌شود و رایحه‌ی خوشی به روتختی‌ها می‌بخشد. مایع نرم‌کننده تاپ دارای رایحه‌‌های ملایم و آرامش‌بخش است که ماندگاری طولانی و قدرت انتشار بالایی دارد.

مغز با استنشاق رایحه‌های ملایمی نظیر وانیل، یاس، لوندر، اسطوخدوس به سرعت واکنش مثبت نشان می‌دهد و باعث آرام شدن بدن می‌گردد. حس آرامشی که از تمیزی و لطافت رختخواب می‌گیرید، خوابی راحت را به شما هدیه می‌دهد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید