روش های ضدعفونی کردن اسکاچ

اسکاچ‌ها و اسفنج‌های ظرفشویی، یکی از اولین ابزار‌های لازم برای پاکسازی در آشپزخانه هستند. با این حال عده‌ای تصور می‌کنند که خود این وسایل نیازی به تمیز شدن ندارند. زمانی را تصور کنید که حجم عظیمی از ظرف‌های شسته نشده روی هم انباشته شده‌اند و شما در طول مدتی کوتاه همه آن‌ها را تمیز می‌کنید. در این جا سؤالی پیش می‌آید که آن همه چربی و کثیفی کجا رفته‌اند؟

اسکاچ‌ها میزان چشمگیری از باکتری‌ها و میکروب‌ها را درون خود جا می‌دهند و مکان مناسبی برای رشد و تکثیر این ذرات هستند. به همین خاطر نحوه ضدعفونی کردن اسفنج و اسکاچ ظرفشویی بسیار اهمیت دارد تا بتوان از گسترش ناخواسته میکروب‌ها و شیوع بیماری‌ها جلوگیری کرد. به همین دلیل در ادامه متن به این سؤال که چگونه اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم پاسخ می‌دهیم.

 

شستن اسکاچ ظرفشویی یا اسفنج با ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات راحت‌ترین روش ممکن برای حل یک مشکل، می‌تواند بهترین راه‌حل آن نیز محسوب شود. مهم نیست اسفنجی که در آشپزخانه قرار دارد از چه جنسی است. کافی است تا پس از شستن ظرف‌ها و سینک ظرفشویی، آن را به‌خوبی با مایع ظرفشویی بشویید و با دست بچلانید. یا میتوان بعد از هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی، آن را درون دستگاه قرار دهید.

بعد از آن که یک سیکل از کار ماشین ظرفشویی به پایان رسید، اسفنج کاملاً تمیز شده و برای استفاده مجدد آماده است. دقت کنید که برای پاکیزگی و ضدعفونی شدن اسکاچ، ماشین ظرفشویی را باید در حالت SaniWash/Anti-Bacterial Cycle قرار دهید و آب به دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد برسید.

 

پاکیزگی اسکاچ آشپزخانه با مایکرویو

شاید همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید در منزلتان ماشین ظرفشویی نداشته باشید؛ اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از مایکروویو برای شستشو اسکاچ خود استفاده کنید. تمیز کردن اسفنج ظرفشویی یک روش جدید و منحصربه‌فرد است که می‌تواند راهگشای مشکل شما باشد.

دقت کنید که قبل از قرار دادن اسکاچ در مایکروویو، حتماً از روی سطح آن مواد غذایی و سایر خرده‌ریز‌ها را جدا کنید و سپس بر روی آن آب بریزید. در این شرایط رطوبت اسفنج باید به حدی باشد که از آب اشباع شود اما چکه نکند.

حال آن را به‌مدت ۲ دقیقه در داخل مایکروویو بگذارید. یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای اسفنج شما پیش بیاید این است که ممکن است مقداری از آن بسوزد. به همین خاطر از زمانی که اسکاچ را درون آن قرار دادید آن را زیر نظر بگیرید. سپس آن را از دستگاه خارج کنید و برای استفاده مجدد کمی صبر کنید تا کاملاً خشک شود.

 

شستن اسکاچ با سرکه

در چند دهه قبل زمانی که قصد ضدعفونی و تمیز کردن اسکاچ ظرفشویی را داشتند، آن را داخل ظرف پر از سرکه قرار می‌دادند. اگر شما هم می‌خواهید این روش را امتحان کنید توجه داشته باشید که از سرکه‌ای استفاده کنید که غلظت اسیدش از سرکه سفید بیشتر باشد. حال یک کاسه را پر از سرکه کنید. اگر چیزی به اسفنج ظرفشویی چسبیده آن را جدا کنید. سپس آن را به‌خوبی با آب شسته و بچلانید.

اسفنج را درون ظرف سرکه قرار دهید و به‌مدت پنج دقیقه صبر کنید تا کاملاً خیس بخورد. در ادامه دوباره اسفنج را شستشو دهید و آن را آب بکشید. بهتر است سرکه‌ای انتخاب کنید که یک سرکه تند و غیرخوراکی باشد. در نهایت اسکاچ را آبکشی کنید و صبر کنید تا خشک شود. توجه داشته باشید که بهتر است از ابتدا تا انتهای این مراحل دستکش به دستتان باشد تا آسیبی به پوست دستتان وارد نشود.

 

ضدعفونی کردن اسکاچ با مایع سفیدکننده

اگر به دنبال یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های برای ضدعفونی کردن اسکاچ‌ها دارید، مایع سفیدکننده تاپ یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این مایع شوینده می‌تواند علاوه بر باکتری‌ها، کپک‌ها و ویروس‌ها را نیز از بین ببرد. برای استفاده از این روش ابتدا حدود یک چهارم لیوان از مایع سفید‌کننده را در حدود یک لیتر آب بریزید. مقداری آن را هم بزنید تا کاملاً حل شود. در ادامه اسفنج آشپزخانه را درون آن قرار دهید و به‌مدت پنج دقیقه صبر کنید. در انتها اسفنج را از داخل ظرف خارج کنید و آن را با آب گرم به‌خوبی بشویید. مراقب باشید تا مایع سفیدکننده تماس مستقیم با پوست دست‌تان نداشته باشد.

 

نکات مهم برای تمیز و ضدعفونی کردن اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی

 

  • از اسفنج‌ها برای مدت‌ زمان طولانی استفاده نکنید

مطمئناً هنگامی که قصد شستن ظرف‌ها را با مایع ظرفشویی دارید، متوجه بوی بد اسکاچ خواهید شد. این بوی بد ناشی از تجمع عوامل بیماری‌زا مانند باکتری هاست. با این حال بهتر است هر روز اسکاچ ظرفشویی را ضدعفونی کنید. برخی از کارشناسان عقیده دارند که هر اسکاچ را بعد از دو هفته استفاده دور بیندازید.

 

  • از پارچه‌های نخی یا حوله‌ای استفاده نکنید

یکی از نکات مهم در خانه داری، تمیز نگه داشتن محیط آشپزخانه است. با این حال برخی افراد به جای استفاده از اسفنج‌های مخصوص شستن ظرف، از پارچه‌های نخی یا حوله‌ای استفاده می‌کنند؛ زیرا این پارچه‌ها به‌سرعت خشک نمی‌شوند و گزینه‌ای مطلوب برای پاک‌کننده چربی نیستند. همچنین برای تمیز شدن دوباره آن‌ها باید بیشتر از گذشته شسته و ضدعفونی شوند.

  • اسکاچ جداگانه تهیه کنید

برخی خانم‌ها از یک اسکاچ برای شستن تمام ظروف استفاده می‌کنند. این کار اشتباه است؛ زیرا هر ظرفی دارای چربی و کثیفی‌های مختلفی است. به همین خاطر بهتر است اسفنجی که لیوان‌های چای با اسفنجی که برای شستن ظرف‌های خورشت انتخاب می‌کنید متفاوت باشد.

 

جمع بندی

در این مقاله درباره روش‌های مختلف شستن و ضدعفونی کردن اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی صحبت کردیم. این وسایل با اینکه خودشان تمیز‌کننده تمام ظروف هستند اما نیاز دارند که هر چند وقت یک بار به میزان تمیزی آن‌ها توجه شود. شما می‌توانید با انتخاب یک اسکاچ مناسب و مایع ظرفشویی تاپ گلد یا مایع سفیدکننده تاپ، خیالتان را از پاکیزگی ظروفتان راحت کنید؛ زیرا مایع ظرفشویی تاپ با کف فراوان و رایحه‌ای بسیار بی‌نظیر، مناسب برای شستشوی انواع ظروف است.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید