یکی از لکه‌های رایج با شروع فصل بارندگی و سرما، لکه گل است. لکه گل ممکن است در اثر یک بارندگی غیر تمیز در شهرهای آلوده یا عبور یک ماشین بی احتیاط در زمان بارش برف و باران اتفاق بیفتد.  فعالیت‌هایی مثل سفالگری هم می‌تواند باعث ایجاد لکه گل روی لباس شود.

نقش کودکان در تولید این لکه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. کودکان عاشق بازی در طبیعت هستند و بیشترین تعامل با محیط را در همین بازی‌ها کسب می‌کنند. بعضی از والدین با نگرانی در مورد شست و شوی لباس، لذت بازی در دل طبیعت را از کودکان خود دریغ می‌کنند، یا با تذکر پی در پی به آن‌ها که لباس‌شان را کثیف نکنند، اجازه نمی‌دهند کودکان آن طور که دوست دارند بازی کنند و تجربه به دست آورند. اگر جزو والدینی هستید که از بازی کودکان در طبیعت لذت میبرید، دغدغه ایجاد لکه روی لباس و شستن آن‌ها کاملا قابل درک است. این موضوع زمانی بدتر می‌شود که لباس سفیدرنگ یا روشن باشد.

اگر روش صحیح لکه بری گل را بدانیم، دیگر آنقدر به کودکمان سخت نمی‌گیریم و همراه او از یک بازی جذاب در دل طبیعت لذت می‌بریم.

در این مطلب به این دغدغه می‌پردازیم و روش صحیح لکه بری گل را بررسی می‌کنیم.

 

از روش زیر برای لکه بری گل استفاده کنید

گل در واقع همان خاک است که با مقداری آب خیس شده باشد. شاید پاک کردن خاک از روی لباس چندان سخت نباشد، اما از بین بردن لکه گل از روی لباس کمی دشوارتر است.

مقدار اندک آبی که با خاک معمولی مخلوط می‌شود و آن را به گل تبدیل می‌کند، باعث می‌شود ذرات کثیف و لکه با عمق بیشتری در الیاف لباس نفوذ کنند. چون خاک از مواد آلی تجزیه شده تشکیل شده، است. با این لکه هم، باید درست مشابه لکه خون یا هر لکه پروتئینی دیگری برخورد کرد.

ساده‌ترین راه برای از بین بردن هر گونه لکه از روی لباس، شست و شوی سریع آن است. برای رفع لکه گل از روی لباس ابتدا باید تکه‌های گل را به درستی از روی آن پاک کنید. برای جلوگیری از آسیب رسیدن  به بافت لباس باید این کار را به درستی و آرامش انجام دهید چون ممکن است در حین زدودن گل به بافت لباس صدمه بزنید. اجازه دهید تا تمام لکه گل خشک شود سپس با یک شی نه چندان تیز مانند چاقوی کره خوری یا یک کارت، لکه گل را بتراشید و سطح رویی آن را بردارید. دقت کنید که لکه را با دست نسابید یا دو طرف پارچه لکه شده را به هم نمالید، چون این کار باعث می‌شود لکه بیشتر بین الیاف لباس فرو بروند و لکه‌بری سخت‌تر انجام شود.

بعد از تراشیدن گل‌های اضافی، با لکه ای مواجه خواهید شد که در بافت پارچه فرورفته است.

حالا وقت آن است که از یک شوینده مناسب و قوی استفاده کنید. البته دقت کنید لباس شما پارچه حساس و ظریفی نداشته باشد. می‌توانید از پودر ماشین لباسشویی یا مایع لباسشویی تاپ استفاده کنید. بهتر است شوینده شما حاوی آنزیم باشد تا فرآیند شست و شو را سریعتر و بهتر انجام دهید.

برای شستن لکه گل، لباس را در آب سرد خیس کنید و مقداری پودر یا مایع لباس تاپ را روی قسمت لکه شده بریزید و اجاره دهید کمی زمان بگذرد. سپس آن را با آب سرد آب کشی کنید و کل لباس را به روش عادی بشویید.

به هیچ وجه از آب داغ برای این کار استفاده نکنید، چون آب داغ باعث مستحکم شدن پیوند پروتئین موجود در گل و لای با الیاف لباس شده و کار لکه‌بری را دشوارتر می‌کند.

ناحیه لکه شده لباس را بررسی کنید. اگر هنوز هم ردی از گل و لای روی لباس باقی مانده بود، یا دیدید کمی قرمزی روی لباس وجود، ترکیبی حاوی مایع شوینده و آب سرد تهیه کنید و لباس را به مدت طولانی تری در آن قرار دهید و مجدد آن را مثل همیشه بشویید. لکه قرمز ناشی از مواد معدنی موجود در خاک است.

هرگز لباسی که لکه‌های گل و لای هنوز روی آن باقی مانده را در خشک کن نیندازید. گرمای تولید شده توسط دستگاه برای خشک کردن لباس، باعث ‌سخت شدن کار لکه‌بری از روی لباس خواهد شد.

قبل از انجام شست و شو برچسب پست لباس را مطالعه کنید. اگر مطابق برچسب، لباس شما  قابل شستن در منزل نیست و لکه بزرگی روی آن به وجود آمده است این مراحل را انجام دهید.

همه گل و لای اضافی را با یک کارد کند یا قاشق از روی لباس بردارید. اجازه دهید تا باقی مانده گل و لای خشک شود و بعد خاک خشک شده را با یک برس نرم یا کارد کره خوری از روی لباس پاک کنید و آن را به خشکشویی ببرید. بهتر است زمان ایجاد لکه را به خشکشویی اطلاع دهید تا راحت‌تر و دقیق‌تر کار لکه‌بری را انجام دهند.

لکه‌ها معمولا اگر به روش درستی لکه بری شوند قابل از بین بردن هستند و اگر به درستی این کار انجام نشود می‌توانند به یک لکه همیشگی روی لباس‌تان تبدیل شوند. انتخاب یک شوینده مناسب تاثیر زیادی در روند شست و شو و لکه‌بری دارد، پس شوینده مناسبی را برای این کار انتخاب کنید.

مایعات لباسشویی تاپ و پودر لباسشویی تاپ با داشتن آنزیم، فرآیند لکه‌بری و شستن لباس‌ها را راحت‌تر می‌کند و از الیاف لباس شما محافظت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید