نحوه شستن رومیزی های مختلف

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه باید رومیزی ‌های منزلتان را بشویید؟ شاید تصمیم به این کار گرفته‌اید ولی به خاطر آسیب دیدن احتمالی آن، هیچ موقع دست به کار نشده‌اید. اگر شما هم نگرانی و دغدغه‌ی تمیزی رومیزی خود را دارید در این مقاله قرار است تعدادی روش برای نحوه شستن رومیزی را با هم بررسی کنیم.

 

نحوه شستن رومیزی ترمه

رومیزی ترمه یکی انواع رومیزی‌های ظریف و حساس است که بیشتر جنبه تزیینی دارد تا کاربردی. به همین خاطر هنگامی که قصد شستشو آن را دارید باید شرایط خاصی فراهم باشد. رومیزی ترمه دارای مدل‌های مختلفی است. اگر رومیزی شما سرمه دوزی دارد، به هیچ عنوان نباید آن را با آب بشویید. به این خاطر که شستن این مدل با آب، دوختشان را سست می‌کند و هم شکل روی آن با تغییر رنگ از بین خواهد رفت.

برای شستن رومیزی ترمه تنها می‌توانید آن را غبارروبی کنید. برای غبارروبی نیز هر چند روز یک بار، رومیزی را به‌آرامی تکان دهید تا ذرات گردوخاک از روی آن کنار بروند. با این حال اگر میزان کثیفی و آلودگی آن بیش از اندازه بود، یک پارچه نخی را مرطوب کنید و به‌صورت ضربه‌ای روی ترمه بزنید تا گردوغبار از روی آن پاک شود.

برای شستن رومیزی‌های بدون دوخت، ابتدا باید به رنگ آن توجه کنید. اگر ترمه چند رنگ دارید، بهتر است شستن آن را به خشکشویی‌ها بسپارید؛ زیرا بعد از شستشوی این نوع ترمه‌ها ممکن است تداخل رنگ ایجاد شود. همچنین اگر خودتان می خواهید این کار را در منزل انجام دهید، رنگین شو تاپ یا همان تاپ کالر مناسب این کار است.

اگر ترمه شما یک رنگ است، آن را به‌صورت برعکس در یک تشت آب سرد قرار دهید. چند دقیقه روی آن به‌آرامی فشار دهید تا غبار از بافت رومیزی خارج شود. در نهایت ترمه را از آب خارج کنید و آن را در یک حوله آبگیر بپیچانید تا آب اضافی آن خارج شود. برای خشک کردن رومیزی نیز می‌توانید آن را در هوای آزاد قرار دهید.

 

نحوه شستن رومیزی ابریشمی

  • پارچه‌های ابریشمی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و نمی‌توان طبق روال همیشه با آن‌ها برخورد کرد. عده‌ای برای شستن پارچه‌های ابریشمی از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند؛ اما با توجه به نوع ظرافت این نوع رومیزی بهتر است شستشوی رومیزی را به صورت دستی و در یک تشک یا سینک ظرفشویی انجام دهید.
  • سینک ظرفشویی یا تشت را پر از آب سرد کنید. این کار باعث حفظ رنگ ابریشم می‌شود. سپس مقداری رنگین شو به آن اضافه کنید.
  • رومیزی ابریشمی را درون سینک قرار دهید و برای چند دقیقه آن را در آب به‌آرامی بچرخانید. پارچه ابریشمی به شکلی است که به‌سرعت آلودگی‌ها را از خود خارج می‌کند. به همین خاطر لزومی ندارد رومیزی ابریشمی مدت زیادی در سینک باقی بماند.
  • آب سینک را تخلیه کنید و رومیزی را به‌آرامی آبکشی کنید.
  • ابریشم ماده‌ای است که به موی انسان شباهت زیادی دارد. به همین خاطر با پارچه‌های ابریشمی مانند موهای خود رفتار کنید. به این معنا که به هیچ عنوان از مواد شوینده‌ای که برای شستن پارچه‌های ضخیم کاربرد دارند، استفاده نکنید.

 

نحوه شستن رومیزی قلاب بافی

زمانی که مادر‌ها و مادربزرگ‌ها دست به قلاب بافتنی می‌شدند، از آن لباس، کلاه، جوراب و رومیزی می‌بافتند. این نوع رومیزی‌ها به خاطر دست ساز بودنشان، بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند. به همین خاطر نحوه صحیح شستشوی رومیزی قلاب بافی بسیار اهمیت دارد و باید از این گنجینه ارزشمند به نحو احسنت مراقبت کرد. با این حال برای تمیزی رومیزی قلاب بافی، بدون آسیب رساندن به نخ‌های ظریفش، باید روش‌های مخلتفی را امتحان کنید.

 

استفاده از آب لیمو

آب لیمو یکی از مواد پاک‌کننده محبوب است که به خاطر حالت اسیدی بودن آن برای پاکیزگی بسیاری از وسایل کاربرد دارد. برای شستن این نوع رومیزی با استفاده از آب لیمو ابتدا باید رومیزی خود را روی یک حوله تمیز و سفید پهن کنید. برای لکه‌بری باید قسمت‌های کثیف را آغشته به آب لیمو کنید. در انتها رومیزی در معرض هوای آزاد و در زیر نور آفتاب قرار دهید تا لکه‌های به طور طبیعی محو شوند. امروزه با ظهور شوینده‌های باکیفیت این روش دیگر توصیه نمی‌شود.

 

استفاده از سرکه سفید

سرکه نیز مانند آبلیمو به خاطر اسیدی بودنش، می‌تواند تا حد بسیار زیادی لکه‌های سرسخت را از بین ببرد. برای این کار ۳ لیتر آب را با ۲/۱ فنجان سرکه مخلوط کنید. رومیزی را درون این محلول قرار دهید و به مدت چند ساعت اجازه دهید آن خیس بخورد. سپس چند دقیقه یک بار آن را با دست کمی فشار دهید تا محلول در الیاف آن نفوذ کند. این روش در گذشته مرسوم بود ولی با تحقیقات فراوان کارشناسان این حوزه این روش را دیگر به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند.

 

استفاده از مایع لباسشویی تاپ

اگر رومیزی شما در اثر استفاده از آب لیمو و سرکه پوسیده یا زرد شد اصلا تعجب نکنید؛ زیرا بهترین راه برای تمیزی این وسایل استفاده از مایع لباسشویی تاپ است. برای این کار ابتدا مقداری آب را با حدود ۲/۱ فنجان مایع شوینده مخلوط کنید. سپس رومیزی را درون آن قرار دهید و به آرامی چندین بار با دست کمی فشار دهید تا آلودگی‌های آن از بین بروند.

نحوه شستن رومیزی منجوق دوزی

  • شستشوی رومیزی منجوق دوزی شده با ماشین لباسشویی بسیار اشتباه است؛ به‌خاطر جنس پارچه و وجود پولک و منجوق روی آن، باعث آسیب رساندن به ماشین لباسشویی و تزئینات خود رومیزی می‌شود. اگر طرز شستن آن را نمی‌دانید بهتر است آن را به خشکشویی‌ بسپارید؛ اما اگر قصد دارید خودتان دست به کار شوید بهتر است آن را به‌صورت دستی بشویید.
  • رومیزی را برای شستشو آماده کنید. برای اینکه ابتدا مهره، دکمه یا پولک شل شده را با چند بخیه دستی محکم کنید. اگر لکه‌ای روی آن وجود دارد می‌توانید از پنبه آغشته به مایع شوینده تاپ استفاده کنید.
  • اگر فکر می‌کنید شستن رومیزی با دست امکان‌پذیر نیست می‌توانید آن را با ماشین لباسشویی بشویید. برای این کار رومیزی را درون یک کیسه مشبک شستشو بگذارید و سپس آن را درون ماشین لباسشویی قرار دهید.
  • ماشین لباسشویی را بر روی چرخه شستشو ظریف و آب سرد تنظیم کنید. بهتر است از یک چرخه کوتاه 2 الی 3 دقیقه ای برای شستن رومیزی منجوق دوزی استفاده کنید.
  • زمانی که کار شستشوی رومیزی به اتمام رسید به هیچ عنوان از خشک کن استفاده کنید؛ زیرا تکان‌های شدید و گرمای آن قسمت می‌تواند تزئینات ظریف روی آن را از بین ببرد.

نحوه شستن رومیزی‌های گلدوزی شده

رومیزی‌های گلدوزی شده یکی از انواع رومیزی‌های سنتی و قدیمی ایرانی هستند که بسیاری از مردم برای تزیین میزهای ناهارخوری یا گل میز از آن استفاده می‌کنند. این نوع رومیزی‌ها اغلب دارای پس زمینه روشن و با رنگ‌های شاد هستند. جنس پارچه‌های آن‌ها نیز از کتان یا مخل است. به همین خاطر نحوه نگهداری آن‌ها مستلزم عایت نکات بسیار مهمی است.

  • همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. به همین خاطر بهتر است مراقب باشید که رومیزی‌های گلدوزی شده در معرض گردوخاک قرار نگیرند. به همین خاطر بهتر است هر ماه آن‌ها را در فضای باز بتکانید تا گردوغبار نشسته روی آن‌ها پاک شوند.
  • اگر تا به حال تجربه شستن رومیزی گلدوزی شده را ندارید ابتدا یک پارچه نخی سفید برداید، آن را نم‌دار کنید و روی گلدوزی ها بکشید. اگر رنگ پس داد بهتر است از تصمیم خود برای شستن آن منصرف شوید.
  • اگر رنگ گلدوزی‌های روی رومیزی ثابت ماند، آن را چندین بار در آب ولرم قرار داده و خارج کنید. سپس با استفاده از رنگین شو با دست و به‌صورت خیلی آرام آن را بشویید.
  • برای خشک کردن این مدل رومیزی‌ها، آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید. بهتر است آن ها را زمانی که حالت نم‌دار دارند اتو کنید.که

جمع بندی

خانه داری، ترفندهای مختلفی دارد که دانستن تمام مواردش به شما کمک می‌کند که همیشه زندگی سالم و تمیزی داشته باشید. به‌عنوان مثال باید نحوه شستن وسایل مختلف مانند لباس‌ها، پتوها و پرده‌ها را بدانید. به همین خاطر در این مقاله نحوه شستن چند مدل رومیزی را با هم دیگر بررسی کردیم.

برای شستشوی رومیزی‌ها، انتخاب مایع شوینده حرف اول را می‌زند. حال برای این کار پیشنهاد می‌شود که از مایع تاپ کالر یا رنگین شو تاپ بسته به نوع پارچه رومیزی استفاده کنید. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به جلوگیری از تداخل رنگ لباس‌ها، ممانعت از نشست رنگ روی لباس، پاک کنندگی قوی و رایحه فوق العاده و جلوگیری از رنگ پریدگی اشاره کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید