آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است و جزء پرکاربردترین قسمت‌های آن محسوب می‌شود. در طول یک هفته اتفاقات زیادی در آشپزخانه می‌افتد. در آنجا غذا درست می‌کنیم، ظرف‌ها کثیف می‌شوند، لکه چربی و دوده به سقف و کاشی‌ها می‌چسبد و هزاران اتفاق دیگر. به همین خاطر تمیزی و نظافت آن در سلامت افراد خانه اهمیت بسیاری دارد. اگر ترفند‌های تمیزکردن آشپزخانه را بلد باشیم خیلی راحت‌تر و سریع‌تر کار‌های نظافت آن جا را انجام خواهیم داد.

 

ترفندهای تمیزکردن آشپزخانه

خانه داری یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیاست که متأسفانه در کشور ما به آن اهمیت داده نمی‌شود. شما به‌عنوان یک فرد خانه‎دار، به‌غیر از رسیدگی به فرزندان، باید به حفظ نظافت و پاکیزگی آن هم باشید. آشپزخانه نیز به خاطر اینکه همیشه رفت‌وآمد و پخت‌وپز در آن صورت می‌گیرد، بیشتر از نقاط دیگر منزل آلوده می‌شود. به همین خاطر در ادامه انواع ترفند‌های تمیزکردن آشپزخانه را با هم مرور می‌کنیم:

 

تمیز کردن قفسه‌ها و کابینت‌ها

یکی از قسمت‌های آشپزخانه که همیشه باید به تمیزی آن دقت کنید، کابینت هاست. گاهی اوقات وسایلی از داخل کابینت برمی‌داریم ولی فراموش می‌کنیم که آن را سرجایشان قرار دهیم. نتیجه این می‌شود که کلی خرده ریز روی کابینت‌ها قرار می‌گیرد و همه جا نامرتب می‌شود. پیشنهاد می‌شود که ابتدا وسایل داخل کابینت‌ها را مرتب کنید. سپس بهتر است که هر کابینت، مخصوص وسیله‌ای باشد تا راحت‌تر بتوانید آن را پیدا کنید.

حال نوبت تمیز کردن داخل و روی کابینت‌ها می‌رسد؛ زیرا به‌خاطر پختن یا سرخ کردن غذا‌ها همیشه قسمتی چربی روی آن می‌نشیند. پس بهتر است با یک دستمالی که آغشته به پاک‌کننده چربی مانند اسپری چندمنظوره تاپ است، آن‌ها را تمیز کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای تمیز کردن چربی از روی کابینت، از سیم ظرفشویی یا وسایل تیز و برنده استفاده کنید. این نکته یکی از مهمترین ترفند‌های تمیزکردن آَشپزخانه به حساب می‌آید.

 

شستشوی دیوار و پنجره‌ها

دیوار‌ها و شیشه پنجره‌ها سطوحی هستند که به خاطر پختن غذا بدون شک قسمتی از چربی و آلودگی روی آن‌ها می‌نشنید. گرد و خاک نیز یکی دیگر علل کثیف شدن آشپزخانه است و اگر این گرد و خاک روی این چربی‌ها هم بشیند، اوضاع از این بدتر می‌شود. پس بهتر است هر سه ماه یک بار با یک نوع شوینده مناسب، آن‌ها را بشویید.

یکی از ترفند‌های تمیز کردن آشپزخانه، استفاده از بخارشو است. شما با استفاده بخارشو و بدون نیاز به هیچ مواد شوینده دیگر می‌توانید دیوار‌ها و کاشی‌های کف آشپزخانه را تمیز کنید. توجه داشته باشید که درون درز کاشی‌ها نیز معمولاً آلودگی وجود دارد.

این فضا محل مناسبی برای جمع شدن گرد و خاک، چربی غذا و… است. برای تمیز کردن شیشه‌ها هم می‌توانید با استفاده از یک دستمال تمیز و شیشه‌شوی تاپ اقدام به پاک کردن آن‌ها کنید. این شیشه شو ویژگی آنتی اسپات و ضد رد آب دارد. برای تمیز کردن دیوارها با توجه به جنس آن، می‌توانید از مایع چند منظوره و اسپری حمام نیز استفاده کنید.

 

تمیز کردن کف آشپزخانه

مطمئناً برای همه ما پیش آمده که غذا یا خوراکی از دستمان به روی زمین بیفتد. در این شرایط اگر همان موقع کف آشپزخانه را تی نکشیم، دچار دردسر خواهیم شد. به همین خاطر بهتر است هر روز بعد از اتمام کار کف آشپزخانه را با تی خیس تمیز کنیم. حال اگر به جرمگیری نیاز داشت می‌توانیم از اسپری ‌های پاک کننده تاپ نیز استفاده کنیم.

اگر به دنبال ترفند‌های تمیزکردن آشپزخانه هستید، مایع ظرفشویی یکی از پرکاربردترین وسایل شما می‌تواند باشد. به همین خاطر می‌توان چند قطره از مایع ظرفشویی تاپ را درون آب ریخته و هم بزنید. سپس با تی همه سرامیک‌ها را شستشو دهید.

این کار علاوه بر لکه‌بری کاشی‌ها، باعث درخشندگی و براقیت سطح آشپزخانه می‌شود؛ اما اگر مدت زیادی است که سرامیک‌های آشپزخانه را نشسته‌اید و چربی و آلودگی زیادی روی سطح آن نشسته است، می‌توانید از پودر رختشویی تاپ هم استفاده کنید. پودر‌های رختشویی به‌خاطر قدرت بالایی که دارند سریع‌تر آلودگی‌های قدیمی را از روی سرامیک پاک می‌کنند.

 

تمیز کردن سینک آشپزخانه

شستن ظرف‌های باقی مانده در سینک ظرفشویی با استفاده از مایع ظرفشویی تاپ گلد، قدم اول برای شستشو سینک است. در ادامه شیرآلات و سینک را بشویید. برخی افراد از جوش شیرین و سرکه سفید نیز استفاده می‌کنند؛ اما بهترین کار شستشو با اسپری چند منظوره تاپ یا اسپری حمام است. این اسپری‌های چند منظوره معمولاً به عنوان پاک‌کننده چربی استفاده می‌شود توانایی براق کنندگی شیرآلات آشپزخانه را نیز دارد.

 

تمیزکردن اجاق‌گاز

اگر به دنبال استفاده از ترفند‌های تمیزکردن آشپزخانه هستید، اجاق گاز گزینه اولتان باید باشد. اجاق گاز یکی از مکان‌های تجمع هر گونه آلودگی و چربی است؛ زیرا ما همیشه روی اجاق گاز مشغول به پخت‌وپز می‌شویم. در این شرایط ممکن است یک مقدار از خورشت و یا روغن حین آشپزی روی اجاق گاز بریزد. به همین خاطر تمیز کردن اجاق گاز یکی از قسمت‌های مهمی است که اول از همه باید سراغ آن بروید.

اگر آشپزخانه شما نامرتب و کثیف باشد، هیچ وقت‌انگیزی برای پختن غذا‌های خوشمزه و مفید نخواهید داشت. به همین خاطر بهتر است همان موقع که متوجه هر گونه چربی و کثیفی روی آن شدید، سریعاً با یک دستمال و هر گونه شوینده چندمنظوره آن را تمیز کنید.

تمیز کردن پیشخوان‌ها

یکی از ترفند‌های تمیزکردن آشپزخانه، اهمیت دادن به پیشخوان است. پیشخوان آشپزخانه یکی از قسمت‌هایی است که همیشه در معرض گردو‌خاک و چربی قرار می‌گیرد. به همین خاطر باید همیشه آن را تمیز و گردگیری کنیم تا آلودگی وارد غذایمان نشود. برای این مورد ابتدا بهتر است که از بالای یخچال و آشپزخانه گردگیری را آغاز کنیم. در ادامه کیسه کاغذی را روی آن‌ها قرار دهید تا گرد و خاک را به خود بگیرند و جذب کند. این روش باعث می‌شوید آلودگی روی آن‌ها قرار بگیرد نه روی پیشخوان و یخچال‌ها.

برای تمیز کردن روی پیشخوان‌ها به جنس آن توجه نمایید. بر اساس جنس پیشخوان می‌توانید از مواد پاک کننده مانند اسپری چند منظوره تاپ استفاده کنید. همچنین برای پیشخوان‌های گرانیتی که روی آن پرداخته شده است، می‌توان از مایع ظرفشویی نیز استفاده کرد. فقط ابتدا باید با دستمالی تمیز و مرطوب روی آن را پاک و سپس اقدام به تمیز کردن آن کنید.

 

تمیز کردن تخته آشپزخانه

یکی از ترفند‌های تمیزکردن آشپزخانه، اهمیت دادن به وسایل کوچک آن است. تخته آشپزخانه یکی از وسایلی است که مدام با آن سروکار داریم. به‌عنوان مثال شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مشغول خرد کردن مواد غذایی روی تخته آشپزخانه هستید ولی متوجه می‌شوید که مواد روی آن بوی سیر و پیاز به خودشان گرفته‌اند. این اتفاق یعنی تخته آشپزخانه شما به بستری برای رشد و تکثیر میکروب‌ها تبدیل شده است.

برای تمیز کردن تخته آشپزخانه می‌توان از مواد شوینده مختلف مانند مایع ظرفشویی تاپ یا مایع سفیدکننده تاپ استفاده کرد؛ اما قبل از این کار بهتر است که یک مقدار نمک را روی تخته بپاشید، سپس مقداری آب لیمو نیز روی آن بریزید. در ادامه با یک قطعه اسفنج، تخته را با آب خالی بشویید. در انتها هم می‌توانید آن را با استفاده از مایع ظرفشویی تاپ شستشو دهید تا خیالتان از پاکیزگی آن راحت شود.

 

جمع بندی

در این مقاله درباره انواع ترفند‌های تمیزکردن آشپزخانه صحبت کردیم. تمیزی آشپزخانه یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد؛ زیرا با سلامت اعضای خانواده ارتباط دارد. همچنین هر چقدر آشپزخانه شما مرتب و پاکیزه باشد، با هر بار رفتن به آشپزخانه روحیه بهتری نیز خواهید داشت.

برای استفاده از ترفند‌های تمیز کردن آشپزخانه، مایع شوینده حرف اول را می‌زند. شما می‌توانید از اسپری چند منظوره تاپ برای شستشو سطوح استفاده کنید. همچنین اگر شیشه‌ها نیاز به شستشو داشتند، شیشه پاک کن تاپ بهترین گزنیه است. برای اطمینان از تمیزی ظروف نیز مایع ظرفشویی تاپ گلد را فراموش نکنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید